Λιγνιτικός πυρετός και νέες υποσχέσεις — Γραμμή 1555 Μια νέα φιλοσοφία εξυπηρέτησης του πολίτη — Κραυγή αγωνίας καταναλωτών για την ακρίβεια

Φιλόδοξοι στόχοι στο πλαίσιο του Κλιματικού Νόμου – άγνωστο ποιος θα καλύψει το κόστος της απαγκίστρωσης των νοικοκυριών από τους «ρυπαρούς» καυστήρες πετρελαίου

Φωτιά στον… λιγνίτη βάζει το Χρηματιστήριο Ενέργειας καθώς η διατήρηση της Ελλάδας στην πρώτη θέση από πλευράς ακρίβειας πανευρωπαϊκά στη χονδρική τιμή ρεύματος συνοδεύεται από τριπλασιασμό της παραγωγής των θερμοηλεκτρικών εργοστασίων της ΔΕΗ.

Ταυτοχρόνως, το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας παρουσίασε χθες τον Εθνικό Κλιματικό Νόμο, που θα τεθεί σε διαβούλευση οσονούπω, στον οποίο, μαζί με τους υπερφιλόδοξους στόχους για μηδενικές εκπομπές μέχρι το 2050, περιλαμβάνεται και μια ολίσθηση στη διακοπή λειτουργίας όλων των λιγνιτικών μονάδων έως τις 31/12/2028, ενώ προσφάτως η ΔΕΗ είχε ανακοινώσει ότι θα τις αποσύρει πριν από το 2025.

Ως προς τις χονδρικές τιμές του ρεύματος πάντως, η Ελλάδα παραμένει και σήμερα στην κορυφή της Ευρώπης, με 244,1 ευρώ ανά μεγαβατώρα, παρά το γεγονός ότι αυτή η τιμή είναι 12% χαμηλότερη από χθες. Ομως, στο ενεργειακό μίγμα, το μερίδιο της παραγωγής λιγνίτη έχει ανέβει στο 13,1% (20.760 MWH) από το 4,3% της 16/11 (7.250 ΜWH).

Στη χθεσινή παρουσίαση για τον Εθνικό Κλιματικό Νόμο, ο υπουργός Περιβάλλοντος Κ. Σκρέκας ανέφερε ότι μελετώνται όλα τα ενδεχόμενα για τη συνέχιση της επιδότησης των λογαριασμών ρεύματος μετά την έλευση του νέου έτους. Η Κοινή Υπουργική Απόφαση για την υλοποίηση των επιδοτήσεων που έχουν ήδη εξαγγελθεί αναμένεται από μέρα σε μέρα καθώς, εκτός από τα εκατομμύρια καταναλωτών που αγωνιούν, υπάρχουν και οι προμηθευτές ρεύματος που περιμένουν να εισπράξουν τα πρώτα 160 εκατομμύρια ευρώ έναντι των ελαφρύνσεων που θα προσφέρουν στους πελάτες τους.

Σε ερωτήματα που δέχθηκε ο υπουργός για το πώς θα καλυφθούν τα βάρη όσων έχουν σπίτια στα οποία θα πρέπει να αντικαταστήσουν τους καυστήρες πετρελαίου θέρμανσης (απαγορεύεται η εγκατάστασή τους από το 2025 και η χρήση τους από το 2030), ο κ. Σκρέκας επικαλέστηκε αρχικά το πρόγραμμα «Εξοικονομώ». Παραδέχθηκε ότι αυτό δεν μπορεί να είναι αρκετό, καθώς τα σπίτια με καυστήρες πετρελαίου αντιπροσωπεύουν το 30%-35% του συνόλου και υποσχέθηκε χρηματοδοτικά εργαλεία και «εκπλήξεις» για το πράσινο μέλλον.

Άρης Χατζηγεωργίου

Γραμμή 1555 Μια νέα φιλοσοφία εξυπηρέτησης του πολίτη

Μπορεί ένας πολίτης να επικοινωνήσει και να βρει άκρη με τον ΕΦΚΑ, χωρίς να χάσει ώρες περιμένοντας στο τηλέφωνο ή σε μια ουρά; Μέχρι πρότινος οι περισσότεροι θα απαντούσαν ότι κάτι τέτοιο είναι ανέφικτο. Όμως, η μέχρι τώρα λειτουργία του Ενιαίου Τηλεφωνικού Κέντρου του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, δείχνει ότι σήμερα κάτι έχει αρχίσει να αλλάζει.

Η ενιαία γραμμή 1555 ξεκίνησε πιλοτικά τη λειτουργία της τον περασμένο Ιούλιο, με σκοπό να βελτιωθεί ουσιαστικά η εξυπηρέτηση των πολιτών και να αντιμετωπιστούν χρόνια προβλήματα στην επικοινωνία με οργανισμούς όπως ο ΕΦΚΑ. Το νέο τηλεφωνικό κέντρο ενοποιεί διάσπαρτα τηλεφωνικά κέντρα που λειτουργούσαν ως τώρα στο υπουργείο, χωρίς μεταξύ τους διασύνδεση. Οι πολίτες μπορούν να καλούν στο 1555 χωρίς χρέωση, 24 ώρες το 24ωρο και με ελάχιστο χρόνο αναμονής, για να ζητήσουν πληροφορίες, να υποβάλλουν αιτήματα και να διευθετήσουν εκκρεμείς υποθέσεις τους.

Σε πρώτη φάση, το τηλεφωνικό κέντρο ανέλαβε την εξυπηρέτηση των πολιτών από τον e-ΕΦΚΑ, τον ΟΑΕΔ και τον ΟΠΕΚΑ. Το εγχείρημα ήταν από την αρχή εξαιρετικά απαιτητικό και πολύπλοκο, τόσο σε τεχνικό όσο και σε διοικητικό επίπεδο, με δεδομένο το εύρος των θεμάτων και των διαδικασιών που έπρεπε να καλύψει το τηλεφωνικό κέντρο. Ήταν αναμενόμενο να υπάρξουν δυσκολίες, οι οποίες ωστόσο αντιμετωπίστηκαν με κατάλληλες βελτιωτικές κινήσεις, σε συνεργασία με τους φορείς.

Το αποτέλεσμα αυτής της προσπάθειας αποτυπώνεται στα στοιχεία λειτουργίας της γραμμής 1555. Μέχρι τώρα, μέσω του 1555 έχουν εξυπηρετηθεί συνολικά περίπου 400.000 κλήσεις (ΕΦΚΑ 272.810, ΟΑΕΔ 64.990, ΟΠΕΚΑ 58.033), με το μέσο όρο ανά η μέρα να φθάνει τις 8.000 κλήσεις και το μέσο όρο αναμονής να μην ξεπερνά τα 15 δευτερόλεπτα. Το ποσοστό των απαντημένων κλήσεων αγγίζει το 99% και από αυτές το 84,4% απαντήθηκαν άμεσα, στη διάρκεια του τηλεφωνήματος. Το 12,8% απαντήθηκαν σε δεύτερο επίπεδο, από τις ομάδες υποστήριξης του κάθε φορέα και το υπόλοιπο 2,8% των αιτημάτων εκκρεμεί προς απάντηση από τις υπηρεσίες.

Πίσω από τους αριθμούς αυτούς, βρίσκεται ένα ειδικά σχεδιασμένο σύστημα εξυπηρέτησης, το οποίο λειτουργεί σε δύο επίπεδα. Στο επίπεδο της υποδοχής είναι η ομάδα Front Office, η οποία απαντά σε όλες τις κλήσεις, παρέχει πληροφορίες και καθοδηγεί τους πολίτες στη χρήση διαθέσιμων ηλεκτρονικών υπηρεσιών. Στο δεύτερο επίπεδο, λειτουργεί η ομάδα Back Office, η οποία παραλαμβάνει σύνθετα αιτήματα των πολιτών και αναλαμβάνει την περαιτέρω επικοινωνία μαζί τους, μέχρι την τελική επίλυση. Η συγκεκριμένη ομάδα αποτελείται από έμπειρα στελέχη των φορέων, που έχουν ειδική εκπαίδευση και πρόσβαση σε συστήματα, ώστε να διαχειρίζονται τη συντριπτική πλειονότητα των προσωποποιημένων αιτημάτων και να δίνουν απαντήσει σε άμεσο χρόνο.

Έτσι, ο πολίτης που καλεί στο 1555 γνωρίζει όχι μόνο ότι κάποιος θα απαντήσει μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα, αλλά και ότι θα εξυπηρετηθεί γρήγορα, αξιόπιστα, φιλικά και αποτελεσματικά. Ακόμη όμως και στις περιπτώσεις αιτημάτων όπου υπάρχουν εμπλοκές, το όφελος από τη λειτουργία του τηλεφωνικού κέντρου είναι ουσιαστικό. Γιατί οι πληροφορίες που συλλέγονται επιτρέπουν στην  ηγεσία του υπουργείου και των φορέων να γνωρίζουν σε ποιες διαδικασίες εντοπίζονται τα σοβαρότερα προβλήματα, ώστε να θέσουν σε προτεραιότητα την ψηφιακή τους αναβάθμιση.

Έχοντας ολοκληρώσει με επιτυχία τα πρώτα βήματα, η προσπάθεια συνεχίζεται. Στο 1555 έχουν πλέον ενταχθεί όλοι οι φορείς και οι υπηρεσίες του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων: ΣΕΠΕ, ΕΡΓΑΝΗ, Θέματα Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Εργασιακά Θέματα, Θέματα Ισότητας και Δημογραφικής Πολιτικής, Γραμμή SOS για την Έμφυλη Βία. Παράλληλα, για την υποστήριξη της λειτουργίας του τηλεφωνικού κέντρου αναβαθμίζονται υφιστάμενα κανάλια επικοινωνίας, όπως π.χ. η ιστοσελίδα, ενώ δημιουργούνται και νέα, όπως ψηφιακές εφαρμογές για κινητό, chatbot κλπ.

Τόσο ο σχεδιασμός, όσο και η μέχρι τώρα λειτουργία της γραμμής 1555 εκφράζουν μια νέα φιλοσοφία εξυπηρέτησης, με οφέλη τόσο για τους πολίτες, όσο και για το κράτος. Υπηρετούν το στόχο για μια δημόσια διοίκηση που αξιοποιεί σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία, που εξοικονομεί κόστος και διαχειρίζεται αποτελεσματικά τους πόρους της, που σέβεται το χρόνο, την ψυχική ηρεμία και τις ανάγκες κάθε πολίτη.

Κραυγή αγωνίας καταναλωτών για την ακρίβεια

Καταγγελίες για πολλαπλασιασμό των τιμών σε σχέση με το κόστος που πληρώνεται ο παραγωγός ● Εντυπωσιακές αυξήσεις τιμών στα τρόφιμα, πάνω από 20% ετησίως, και ακόμη μεγαλύτερες αυξήσεις σε ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη, οικοδομικά υλικά και στο ενεργειακό κόστος κατέγραψε η έρευνα του ΙΝΚΑ ● Προτάσεις από το Οικονομικό Επιμελητήριο για την αναχαίτιση των ανατιμήσεων.

«Φτάνει πια με τις δηλώσεις σας. Θέλουμε να ζήσουμε όχι με λόγια λόγια λόγια, αλλά με έργα! Μείωση τιμών τώρα», φωνάζουν εξοργισμένοι οι πολίτες που συμμετέχουν στην Γενική Ομοσπονδία Καταναλωτών Ελλάδας – ΙΝΚΑ, καταγγέλλοντας την κυβερνητική αμεριμνησία στο θέμα του πληθωρισμού.

«Δυστυχώς παρ’ όλο που φωνάζαμε από το Πάσχα πως η ακρίβεια θα χτυπήσει κόκκινο, κανείς από την κυβέρνηση δεν ασχολήθηκε σοβαρά με το θέμα», σημειώνει το ΙΝΚΑ και παραθέτει στοιχεία που έχει συλλέξει για την αγορά ειδών διατροφής, με αυξήσεις ως και 600% σε ορισμένα προϊόντα.

Εντυπωσιακές είναι οι αυξήσεις στα χύμα όσπρια, που απειλούν να μετατρέψουν ακόμα και την ταπεινή φασολάδα σε πιάτο πολυτελείας. Ενδεικτικά το 2020 τα φασόλια πωλούνταν 1,10 ευρώ το κιλό στη χονδρική, το 2021 έφτασαν στο 1,30, με την τιμή λιανικής να αγγίζει τα 2,50 ευρώ, ενώ 2,50 ευρώ έχουν φτάσει οι φακές, και 3,20 τα ρεβύθια. Ακριβότερα από το κρέας έχουν φτάσει να πωλούνται τα φασόλια γίγαντες, με τιμή χύμα 6,90 ευρώ το κιλό, ενώ η χονδρική είναι 4,80 και πριν ένα χρόνο 3,60.

Επίσης αναφέρει ετήσιες αυξήσεις 20% στη φέτα (π.χ. 9,80 από 8,10 ευρώ το κιλό), 22% στο ελαιόλαδο, 20-25% στο κρέας. Οσο για τον εξαπλασιασμό των τιμών σε συγκεκριμένα προϊόντα, ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ Γ. Λεχουρίτης αναφέρεται στο παράδειγμα της Κορινθιακής σταφίδας, που πωλείται από τον παραγωγό 0,80 λεπτά το κιλό και φτάνει στη λιανική από 6 ως και 8 ευρώ το κιλό. Εντοπίζει αυξήσεις ως και 100% σε ηλεκτρονικά και ηλεκτρικά είδη (π.χ. μελάνι εκτυπωτή από 7,99 στα 14,99 ευρώ) και 50% στα οικοδομικά υλικά.

Ειδικά για την ενέργεια το ΙΝΚΑ καταγγέλλει περίπτωση καταναλωτή που κλήθηκε να πληρώσει 680 ευρώ λογαριασμό ρεύματος, από 250 ευρώ με την ίδια κατανάλωση, ενώ υπέρογκο αποδεικνύεται το κόστος των ρυθμιζόμενων χρεώσεων (π.χ. 65 ευρώ το ρεύμα και 350 ευρώ οι ρυθμιζόμενες χρεώσεις). Επιπλέον καταγράφει αυξήσεις 135% στο φυσικό αέριο, ως και 40% σε καύσιμα και 25% στα καυσόξυλα.

«Κάτω από αυτές τις συνθήκες χωρίς αυξήσεις στους μισθούς και τις συντάξεις με αύξηση ακόμα και στα ενοίκια κατοικιών κατά 25% μπορεί κάποιος να μιλά ότι δεν υπάρχει ακρίβεια στην Ελλάδα;», αναρωτιέται ρητορικά η Ομοσπονδία Καταναλωτών και ζητά μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης κατά 50%, μείωση του ΦΠΑ σε ενέργεια, φυσικό αέριο, νερό, αποχέτευση και μείωση τιμών μέσω του ΦΠΑ σε διατροφικά είδη πρώτης ανάγκης (ψωμί, ζυμαρικά, όσπρια, ρύζι, νερό, κρέας).

Σε πιο ψύχραιμους τόνους το Οικονομικό Επιμελητήριο Αθηνών, αποδίδει την άνοδο του πληθωρισμού σε «ένα σύμπλεγμα οικονομικών, πολιτικών αλλά και γεωστρατηγικών παραγόντων», παραδέχεται ωστόσο ότι «οι αυξήσεις στο καλάθι του καταναλωτή φαίνονται ότι δεν θα είναι τόσο παροδικές όσο αναμέναμε» και συστήνει 12 άμεσες παρεμβάσεις για την ανακούφιση των πολιτών και των επιχειρήσεων.

Μεταξύ άλλων προτείνει αύξηση της επιδότησης του ρεύματος ανά μεγαβατώρα στη χονδρεμπορική (δημοσιονομικό κόστος άνω των 500 εκατ. ευρώ), αύξηση του επιδόματος θέρμανσης για το επόμενο εξάμηνο και διεύρυνση των δικαιούχων μέσω των εισοδηματικών κριτηρίων (κόστος 250 εκατ. ευρώ), μείωση κατά 50% για το επόμενο εξάμηνο του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα και τον καφέ, μείωση του ΦΠΑ από το 24% στο 20% και για όσα προϊόντα είναι ήδη στο 13% να φτάσουν στο 6% αλλά και περαιτέρω αύξηση του κατώτατου μισθού (πέρα της νομοθετημένης αύξησης του 2%, από 1/1/2022), στο πλαίσιο των ευοίωνων προοπτικών της οικονομικής μεγέθυνσης της χώρας.

Αφροδίτη Τζιαντζή