Κοροναϊός: Αναλυτικός οδηγός για γονείς, εργαζόμενους και εργοδότες – Πώς θα εφαρμοστεί στην πράξη η δουλειά από το σπίτι – Θαλάσσιος τουρισμός: Καταστροφή η απόφαση του υπουργείου Οικονομικών

Κοροναϊός: Αναλυτικός οδηγός για γονείς, εργαζόμενους και εργοδότες

Στο υπουργείο Εργασίας σήμερα η ΓΣΕΕ και οι εργοδοτικοί φορείς σε αναζήτηση λύσεων. Τι ισχύει για τις επιχειρήσεις που κλείνουν και ποια είναι τα περιθώρια για τις υπόλοιπες

Σε… αχαρτογράφητα νερά βρίσκονται εργαζόμενοι, εργοδότες και γονείς στην εποχή του κοροναϊού. Στο υπουργείο Εργασίας πραγματοποιείται σήμερα διευρυμένη σύσκεψη στην οποία μετέχουν ΓΣΕΕ και εργοδοτικές οργανώσεις με τον υπουργό Εργασίας, Γιάννη Βρούτση, και στελέχη του υπουργείου Εργασίας, σε μια προσπάθεια να μπουν όλα τα θέματα στο τραπέζι και να αναζητηθούν λύσεις.

Από ώρα σε ώρα αναμένεται και η δημοσίευση της νέας Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου με την πρώτη δέσμη οικονομικών μέτρων για τις επιχειρήσεις που πλήττονται. Ευέλικτες αλλαγές ωραρίων, τηλεργασία και αναστολές ασφαλιστικών υποχρεώσεων μπαίνουν στην ζωή χιλιάδων εργαζομένων, ενώ τα προβλήματα πολλαπλασιάζονται μέρα με την μέρα, όσο αυξάνονται τα κρούσματα του νέου ιού.

«Τα μέτρα που ανακοινώθηκαν είναι προς τη θετική κατεύθυνση, όμως δεν επαρκούν ειδικά για τις περιπτώσεις επιχειρήσεων που αναστέλλουν την οικονομική τους δραστηριότητα με εντολή δημόσιας αρχής. Σε αυτή την περίπτωση και επειδή η αναστολή λειτουργίας της επιχείρησης οφείλεται σε λόγους ανωτέρας βίας οι εργοδότες δεν είναι υποχρεωμένοι από το νόμο να καταβάλλουν μισθούς στους εργαζόμενους για όσο χρονικό διάστημα διαρκεί η αναστολή λειτουργίας με ανωτέρα βία», δηλώνει ο δικηγόρος – εργατολόγος, Γιάννης Καρούζος, προσθέτοντας πως «πέρα από τα μέτρα που ανακοινώθηκαν, επιτακτική ανάγκη είναι:

  • να δοθεί η δυνατότητα άδειας μετ αποδοχών σε έναν από τους 2 γονείς για την μέριμνα των παιδιών, όταν αυτά φοιτούν σε σχολικές μονάδες η λειτουργία των οποίων αναστέλλεται, όπως έγινε και στην Ιταλία, καθώς επίσης και
  • η καταβολή μισθών – ενδεχομένως υπό την μορφή επιδότησης από τον ΟΑΕΔ – στους εργαζομένους των επιχειρήσεων που κλείνουν».

Το ethnos.gr ετοίμασε έναν αναλυτικό οδηγό για το πως και πόσο επηρεάζεται η ζωή των εργαζομένων αλλά και τι δυνατότητες έχουν στο νέο καθεστώς γονείς και εργοδότες;

Γονείς παιδιών που φοιτούν σε σχολεία που κλείνουν

Σημαντικό ζήτημα διαμορφώνεται σταδιακά με το κλείσιμο των σχολείων, ιδιαίτερα αν εργάζονται και οι δυο γονείς και στο σπίτι δεν υπάρχει κανείς να κρατήσει τα παιδιά. Γονείς έχουν βρεθεί αντιμέτωποι με άρνηση εργοδοτών να δώσουν άδεια. Άλλοι εργοδότες δίνουν άδεια αλλά τη συμψηφίζουν με την κανονική άδεια του καλοκαιριού ή αρνούνται να καταβάλλουν το μισθό. Τι ισχύει όμως κανονικά;

Προς το παρόν δεν υπάρχει ειδική πρόβλεψη γι αυτή την κατηγορία εργαζομένων. Οι γονείς έχουν τις εξής δυνατότητες:

  • Να λάβουν μέρος από την κανονική τους άδεια αναψυχής
  • Να κάνουν χρήση της άδειας παρακολούθησης σχολικής επίδοσης, η οποία είναι μόλις 4 εργάσιμες ημέρες το χρόνο και πρέπει να χορηγείται πάντοτε τμηματικά, μια εργάσιμη ημέρα κάθε φορά
  • Εναλλακτικά μπορούν να κάνουν χρήση της ευελιξίας της οργάνωσης του χρόνου εργασίας που θα παρέχει η νέα Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, ώστε να προσαρμόσουν εκ νέου τον χρόνο εργασίας τους σε συνεννόηση με τον εργοδότη.

Εργαζόμενοι επιχειρήσεων που κλείνουν με κρατική εντολή

Εάν αποφασιστεί από δημόσια αρχή η αναστολή της λειτουργίας ιδιωτικής επιχείρησης στο πλαίσιο αποφυγής περαιτέρω διάδοσης του κοροναϊού, ο εργοδότης δεν υποχρεούται να καταβάλει αποδοχές στους εργαζόμενους του. Αυτός ο λόγος αναστολής της λειτουργίας της επιχείρησης οφείλεται σε «ανωτέρα βία» και συνεπώς ο εργοδότης δεν  υποχρεούται σε καταβολή των αποδοχών των εργαζομένων κατά την περίοδο αυτή, κατά την οποία διαρκεί η αναστολή λειτουργίας.

Προς το παρόν δεν υπάρχει ειδική πρόβλεψη γι αυτή την κατηγορία εργαζομένων, που κινδυνεύουν να χάσουν σημαντικό τμήμα του μισθού τους. Πληροφορίες αναφέρουν πως δεν αποκλείεται να εξεταστεί το ενδεχόμενο επιδότησης των εργαζομένων που χάνουν μεροκάματα λόγω κορωνοιού, ωστόσο αυτό είναι ένα μέτρο με δημοσιονομικές επιπτώσεις που απαιτεί συνεννόηση και με τους θεσμούς. Υπενθυμίζεται πως προς το παρόν σε αυτή την κατηγορία ανήκουν οι εργαζόμενοι στις περιφερειακές ενότητες Ηλείας, Αχαΐας και Ζακύνθου σε :

  • Θέατρα
  • Κινηματογράφους
  • Χώρους αθλητικών και καλλιτεχνικών εκδηλώσεων

Εργοδότες επιχειρήσεων που κλείνουν με κρατική εντολή

Δεν υποχρεούνται να καταβάλλουν μισθό και ασφαλιστικές εισφορές στους εργαζόμενους για όσο χρονικό διάστημα διαρκεί η αναστολή της οικονομικής δραστηριότητας της επιχείρησης με κρατική εντολή. Επιπλέον απαλλάσσονται προσωρινά από τις ασφαλιστικές τους υποχρεώσεις που έπρεπε να πληρωθούν έως τέλη Μαρτίου. Ειδικότερα, προβλέπεται πως αναστέλλεται για 3 μήνες έως την 30η Ιουνίου του 2020 η πληρωμή των ασφαλιστικών εισφορών και των δόσεων κάθε είδους ρύθμισης, οι οποίες είναι πληρωτέες έως 31η Μαρτίου 2020, στους κλάδους και περιοχές (ανά ΚΑΔ και Περιφερειακή Ενότητα), για περιπτώσεις που διακόπτεται η οικονομική δραστηριότητα της επιχείρησης με κρατική εντολή για περισσότερο από 10 ημέρες.

Υπενθυμίζεται πως η ΑΠΔ για την απασχόληση του Φεβρουαρίου υποβάλλεται εντός του Μαρτίου και έως 31/3. Οπότε οι εισφορές των μισθών του Φεβρουαρίου θα μπορούν να πληρωθούν έως 30 Ιουνίου σε αυτές τις ειδικές περιπτώσεις. Αντίστοιχα η αποπληρωμή των δόσεων ρύθμισης που λήγουν στις 31/3 – για όσους π.χ. έχουν ενταχθεί στις 120 δόσεις ή σε άλλο σχήμα – παρατείνεται έως 30 Ιουνίου.

Εργαζόμενοι επιχειρήσεων που λειτουργούν

Ενθαρρύνονται «σχήματα σταδιακής πρόσβασης και προσέλευσης των εργαζομένων στους χώρους εργασίας» για την αποφυγή συνωστισμού και στα μέσα μαζικής μεταφοράς και στους χώρους εργασίας. Για τον στόχο αυτό προκρίνεται ευελιξία αλλαγής ωραρίων και οργάνωσης του χρόνου εργασίας.

Το εν λόγω μέτρο θα εφαρμοστεί για όλη την Ελλάδα. Ο εργοδότης δεν θα υποχρεούται πλέον να προδηλώνει εκ των προτέρων την υπερεργασία, την αλλαγή ωραρίου ή την υπερωρία, αλλά όλες αυτές οι αλλαγές θα δηλώνονται εκ των υστέρων το πρώτο 10ήμερο του επόμενο μήνα. Δίνεται έτσι η δυνατότητα να διαμορφώνονται πιο ευέλικτα σχήματα εργασίας.

Συνεπώς, οι εργοδότες θα μπορούν να γνωστοποιούν στο σύστημα «Εργάνη» του υπουργείου Εργασίας, συγκεντρωτικά, κάθε αλλαγή ή τροποποίηση του ωραρίου ή της οργάνωσης του χρόνου εργασίας των εργαζομένων, καθώς και την υπερεργασία και τη νόμιμη κατά την ισχύουσα νομοθεσία υπερωριακή απασχόληση, που πραγματοποιήθηκε εντός του προηγούμενου μήνα κατά το πρώτο 10ημέρο του επόμενου μήνα της παρασχεθείσας εργασίας.

Για το ίδιο χρονικό διάστημα αναστέλλεται η υποχρέωση του εργοδότη να καταχωρεί στο «Εργάνη» κάθε αλλαγή ή τροποποίηση του ωραρίου και της οργάνωσης του χρόνου εργασίας των εργαζομένων εκ των προτέρων.

Στόχος είναι να δοθεί η δυνατότητα στους εργοδότες να οργανώνουν πιο γρήγορα και αποτελεσματικά το χρόνο εργασίας στις επιχειρήσεις τους, προκειμένου να προσαρμοστούν στις ιδιαίτερες συνθήκες που θέτει το φαινόμενο της διάδοσης του κορονοϊού και στη χώρα μας.

Σε κάθε περίπτωση – τονίζει το υπουργείο Εργασίας – ότι δεν θίγονται οι υφιστάμενες προστατευτικές διατάξεις για τις προϋποθέσεις πραγματοποίησης υπερεργασίας, υπερωριών, εργασίας κατά βάρδιες, ο προβλεπόμενος ελάχιστος χρόνος ανάπαυσης, κ.λπ.

Ταυτόχρονα θα δοθεί και η δυνατότητα στους εργοδότες να προχωρούν σε σχήματα εξ’ αποστάσεως παροχής εργασίας (τηλεργασίας), στο βαθμό βέβαια που αυτό είναι οργανωτικά και τεχνικά εφικτό (π.χ. με χρήση τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών, κ.λπ.).

Εργαζόμενοι σε επιχειρήσεις με κρούσματα ή με υποψία

Αν ο εργοδότης στο πλαίσιο της υποχρέωσής του για την προστασία της υγείας και ασφάλειας των εργαζομένων του κρίνει ότι για λόγους πρόληψης πρέπει :

  • α) να απομακρύνει από την εργασία εργαζόμενο ή εργαζόμενους για ορισμένο χρονικό διάστημα – «προληπτική καραντίνα» ή
  • β) να αναστείλει ο ίδιος τη λειτουργία της επιχείρησής του.

Στις  περιπτώσεις  αυτές ο εργοδότης καταβάλλει κανονικά αποδοχές  στους εργαζόμενους. Ο μισθωτός μπαίνει σε προληπτική «καραντίνα» μόνο με γνωμάτευση ή εντολή γιατρού και όχι με αυθαίρετη πρωτοβουλία του εργοδότη

Εργαζόμενοι που νοσούν

Σε περίπτωσης απουσίας από την εργασία κατόπιν ιατρικής γνωμάτευσης για λόγους νοσηλείας ή πρόληψης κατά του κοροναϊού, ο εργαζόμενος δικαιούται :

  • να λάβει από τον εργοδότη τις αποδοχές μέχρι έως ενός μήνα, εάν έχει συμπληρώσει στην εργασία του τουλάχιστον 1 έτος
  • να λάβει από τον εργοδότη τις αποδοχές έως 15 ημερών, εάν ο εργαζόμενος έχει συμπληρώσει 10ήμερη παροχή εργασίας αλλά δεν έχει συμπληρώσει 1 έτος.

Το εύρος της δικαιούμενης άδειας ασθενείας εξαρτάται από την προϋπηρεσία του μισθωτού στον ίδιο εργοδότη. Με προϋπηρεσία μέχρι 4 χρόνια ο μισθωτός δικαιούται 1 μήνα άδειας ασθενείας. Η εν λόγω άδεια κλιμακώνεται έως τους 6 μήνες για όσους έχουν προϋπηρεσία 15 έτη και άνω. Ο τρόπος πληρωμής του μισθωτού κατά την άδεια ασθενείας εξαρτάται από το εύρος της άδειας. Για τις πρώτες 3 ημέρες απουσίας ο μισθωτός δικαιούται το ½ του ημερομισθίου ή του ημερήσιου μισθού. Από την 4η μέρα και μετά ο μισθωτός δικαιούται επίδομα από τον ΕΦΚΑ (πρ. ΙΚΑ) ενώ ο εργοδότης υποχρεούται να καλύπτει την διαφορά μέχρι το 100% του ημερομισθίου του ή του ημερήσιου μισθού του.

 

Κοροναϊός: Πώς θα εφαρμοστεί στην πράξη η δουλειά από το σπίτι
Κοροναϊός: Πώς θα εφαρμοστεί στην πράξη η δουλειά από το σπίτι
Υποχρεώσεις εργοδοτών και δικαιώματα εργαζομένων που απασχολούνται με τηλεργασία. Τι συμβαίνει σε άλλες χώρες της Ε.Ε. – Γραφήματα

Μονομερώς θα μπορεί, κατά πληροφορίες, ο εργοδότης να αποφασίζει την εφαρμογή συστήματος τηλεργασίας με σκοπό την πρόληψη και την αντιμετώπιση της περαιτέρω διάδοσης του κοροναϊού στους εργασιακούς χώρους στη χώρα μας. Σύμφωνα με το σημερινό θεσμικό πλαίσιο, απαιτείται πρακτικά η συναίνεση του εργαζόμενου, καθώς η τηλεργασία έχει οικειοθελή χαρακτήρα για τους ενδιαφερόμενους, εργαζόμενο και εργοδότη.

Στην πρώτη δέσμη οικονομικών μέτρων για τις επιχειρήσεις που πλήττονται, οι οποίες έρχονται με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, κομβικό ρόλο έχει η δυνατότητα του εργοδότη να αποφασίζει μονομερώς, σε περιπτώσεις ανωτέρας βίας, την επιβολή συστήματος τηλεργασίας στην επιχείρησή του και φυσικά όπου αυτό είναι οργανωτικά και τεχνικά εφικτό (π.χ. με χρήση τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών, κ.λπ.). Στο πλαίσιο της θεσμοθετημένης υποχρέωσης των εργοδοτών να εξασφαλίζουν την υγεία και ασφάλεια των εργαζομένων τους, παρέχεται έτσι η δυνατότητα να προχωρούν σε σχήματα εξ’ αποστάσεως παροχής εργασίας (τηλεργασίας). Η τηλεργασία είναι ένας ευέλικτος τρόπος της εργασίας, χωρίς να είναι απαραίτητη η φυσική παρουσία του εργαζομένου στον χώρο εργασίας καθ’ όλη τη διάρκεια του ωραρίου του. Η εφαρμογή της τηλεργασίας προϋποθέτει τη χρήση τεχνικών ηλεκτρονικής επεξεργασίας πληροφοριών και την εκτεταμένη χρήση τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού

Τι ισχύει σήμερα στην Ελλάδα

Η Ευρωπαϊκή Συμφωνία Πλαίσιο για την Τηλεργασία (ΕΣΠΤ) ενσωματώθηκε στο ελληνικό Δίκαιο με την Εθνική Γενική Συλλογή Σύμβαση Εργασίας 2006 – 2007 και έκτοτε αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της εκάστοτε ισχύουσας ΕΓΣΣΕ. Σύμφωνα με το άρθρο 4 της ΕΓΣΣΕ η τηλεργασία «έχει οικειοθελή χαρακτήρα για τους ενδιαφερόμενους, εργαζόμενο και εργοδότη». Η τηλεργασία μπορεί να αποτελεί μέρος της αρχικής περιγραφής της θέσης εργασίας του εργαζόμενου ή μπορεί να υπάρξει συμφωνία εκ των υστέρων, όπως ισχύει στην προκειμένη περίπτωση. Και στις δύο περιπτώσεις ο εργοδότης υποχρεούται να παρέχει στον τηλεργαζόµενο τις «προσήκουσες γραπτές πληροφορίες, συµπεριλαµβανοµένων των πληροφοριών σχετικά µε τις ισχύουσες συλλογικές συμβάσεις, την περιγραφή της εργασίας προς εκτέλεση κ.λπ».

Σύμφωνα με το ισχύον πλαίσιο, σε περίπτωση μετατροπής κανονικής εργασία σε τηλεργασία προβλέπεται κανονικά μια περίοδος προσαρμογής 3 μηνών, κατά την οποία οποιοδήποτε από τα μέρη, μετά από προθεσμία 15 ημερών, μπορεί να θέσει τέλος στην τηλεργασία και ο μισθωτός να επιστρέψει στην εργασία του σε αντίστοιχη θέση με αυτήν που κατείχε.

Επίσης αν η τηλεργασία δεν είναι μέρος της αρχικής περιγραφής της θέσης και ο εργοδότης προχωρήσει εκ των υστέρων σε προσφορά τηλεργασίας, ο εργαζόμενος μπορεί να δεχθεί ή να αρνηθεί την προσφορά. Η άρνηση ενός εργαζομένου να αποδεχθεί την τηλεργασία δεν αποτελεί – σύμφωνα με το ισχύον πλαίσιο – από μόνη της αιτία διακοπής της εργασιακής σχέσης ούτε μεταβολή των όρων και συνθηκών απασχόλησης αυτού του εργαζόμενου.

Οι τηλεργαζόµενοι έχουν τα ίδια δικαιώματα, που διασφαλίζονται από την ισχύουσα νομοθεσία και τις συλλογικές συβάσεις με τους συγκρίσιμους εργαζόμενους μέσα στις εγκαταστάσεις της επιχείρησης. Ο τηλεργαζόµενος καθορίζει την οργάνωση του χρόνου εργασίας του μέσα στο πλαίσιο της ισχύουσας νομοθεσίας, των συλλογικών συβάσεων και των κανονισμών των επιχειρήσεων. Ο όγκος εργασίας και τα κριτήρια απόδοσης για τον τηλεργαζόµενο είναι αντίστοιχα με εκείνα των συγκρίσιμων εργαζομένων που εργάζονται μέσα στις εγκαταστάσεις του εργοδότη. Επιπλέον, ο αριθμός των απασχολούμενων εργαζομένων μέσω της τηλεργασίας προσμετράται για τον καθορισμό του συνολικού αριθμού των εργαζομένων στην επιχείρηση ή εκμετάλλευση κάθε φορά που αυτός ο αριθμός λαμβάνεται υπόψη για οποιαδήποτε λόγο στην εκάστοτε ισχύουσα νομοθεσία.

Η τηλεργασία μπορεί είναι εξαρτημένη σχέση εργασίας – δηλαδή μισθωτή απασχόληση – ή να είναι σύμβαση ανεξαρτήτων υπηρεσιών, σύμβαση έργου κ.α. Πέρα από την ΕΓΣΣΕ του 2006 διατάξεις σχετικές με την τηλεργασία περιλαμβάνει επίσης και ο νόμος 3846 του 2010. Εκεί εισάγεται ένα τεκμήριο ύπαρξης εξαρτημένης εργασίας εάν ο τηλεργαζόμενος παρέχει την εργασία του «αυτοπροσώπως, αποκλειστικά ή κατά κύριο λόγο στον ίδιο εργοδότη για 9 συνεχείς μήνες».

Σε κάθε περίπτωση  ο εργοδότης αναλαμβάνει το κόστος που προκαλείται στον μισθωτό από τη μορφή αυτή εργασίας και ειδικότερα των τηλεπικοινωνιών. Επιπλέον οφείλει να παρέχει στον μισθωτό τεχνική υποστήριξη για την παροχή της εργασίας του και αναλαμβάνει να αποκαταστήσει τις δαπάνες επισκευής των συσκευών που χρησιμοποιούνται για την εκτέλεσή της ή να τις αντικαταστήσει σε περίπτωση βλάβης. Η υποχρέωση αυτή αφορά και στις συσκευές που ανήκουν στον μισθωτό, εκτός εάν στη σύμβαση ή στη σχέση εργασίας ορίζεται διαφορετικά. Στη σύμβαση ή στη σχέση εργασίας θα πρέπει να ορίζεται ο τρόπος χρηματικής αποκατάστασης εκ μέρους του εργοδότη για την χρησιμοποίηση του οικιακού χώρου εργασίας του μισθωτού.

Υποχρεώσεις Εργοδότη

Ο εργοδότης όταν καταρτίζει σύμβαση εργασίας για τηλεργασία, υποχρεούται να παραδίδει γραπτώς στον εργαζόμενο, μέσα σε 8 ημέρες, το σύνολο των πληροφοριών που αναφέρονται στην εκτέλεση της εργασίας και ειδικότερα ως προς την ιεραρχική σύνδεση με τους προϊσταμένους του στην επιχείρηση, τα λεπτομερή καθήκοντά του, τον τρόπο υπολογισμού της αμοιβής, τον τρόπο μέτρησης του χρόνου εργασίας, την αποκατάσταση του κόστους που προκαλείται από την παροχή της (τηλεπικοινωνίες, εξοπλισμός, βλάβες συσκευών κ.λπ.). Αν στη σύμβαση περιέχεται συμφωνία για τηλε-ετοιμότητα ορίζονται τα χρονικά της όρια και οι προθεσμίες ανταπόκρισης του μισθωτού.

Επιπλέον ο εργοδότης, το αργότερο μέσα σε 2 μήνες από την κατάρτιση της σύμβασης εργασίας, πληροφορεί γραπτώς τον τηλεργαζόμενο για το πρόσωπο και για τα στοιχεία επικοινωνίας των εκπροσώπων του προσωπικού στην επιχείρηση.

Στην περίπτωση της τηλεργασίας, ιδίως όταν αυτή παρέχεται με έδρα την οικεία του εργαζόμενου, δεν είναι εύκολο να διαπιστωθεί η συμπλήρωση του νόμιμου ωραρίου, καθώς η διαρκής απασχόληση (με μετρήσιμα στοιχεία εργατοωρών) δεν είναι συνήθως εφικτή, με δεδομένο ότι τίθενται και θέματα προστασίας προσωπικών δεδομένων. Στην περίπτωση αυτή συνηθίζεται η εργασία να αξιολογείται με βάση το ανατιθέμενο έργο.

Πού εφαρμόζεται

Η τηλεργασία είναι πιο διαδεδομένη στη βόρεια και δυτική Ευρώπη και λιγότερο στην κεντρική, νότια και ανατολική Ευρώπη. Η Ελλάδα, καταλαμβάνει τη 18η θέση στην Ε.Ε. με το ποσοστό των τακτικά τηλεργαζομένων στο σύνολο των μισθωτών να ανέρχεται σε 5% (1,7% για κατ’ οίκον τηλεργασία και 3,3% για κινητή τηλεργασία), παρουσιάζοντας σημαντική απόκλιση από τους αντίστοιχους Ευρωπαϊκούς μέσους όρους (3,3% και 5%).

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του του Διεθνούς Οργανισμού Εργασίας (ILO) και του Ευρωπαϊκού Ιδρύματος για τη Βελτίωση των Συνθηκών Διαβίωσης και Εργασίας (Eurofound), οι τακτικά κατ’ οίκον τηλεργαζόμενοι στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ανέρχονται σε 3,3% του συνόλου των μισθωτών και οι μετακινούμενοι τηλεργαζόμενοι σε 5%. Παράλληλα ένα 10% τηλεργάζεται σε περιστασιακή βάση.

tilergasia1.png
Special Report ΣΕΒ

Δηλαδή, παρά τις τεχνολογικές εξελίξεις, η μεγάλη πλειονότητα συνεχίζει να εργάζεται με παραδοσιακό τρόπο. Ωστόσο, υφίστανται σημαντικές διακυμάνσεις στο βαθμό διείσδυσης της τηλεργασίας μεταξύ χωρών. Είναι ενδεικτικό ότι στη Δανία, που αποτελεί μακράν την  χώρα με τη μεγαλύτερη διείσδυση τηλεργασίας, ένας στους πέντε εργαζόμενους (19,7%) τηλεργάζεται σε τακτική βάση ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στην Ιταλία, που βρίσκεται στην τελευταία θέση της κατάταξης είναι 2%. Σε γενικές γραμμές η τηλεργασία είναι πιο διαδεδομένη στη Βόρεια και Δυτική Ευρώπη και λιγότερο στην Κεντρική, Νότια και Ανατολική Ευρώπη.

tilergasia2.png
 

Θαλάσσιος τουρισμός: Καταστροφή η απόφαση του υπουργείου Οικονομικών

Θαλάσσιος τουρισμός: Καταστροφή η απόφαση του υπουργείου Οικονομικών
Τον κώδωνα του κινδύνου κρούουν φορείς και ενώσεις που δραστηριοποιούνται στον θαλάσσιο τουρισμό

Καταστροφικές κρίνονται οι επιπτώσεις στις δραστηριότητες του θαλάσσιου τουρισμού και ειδικότερα στον κλάδο επαγγελματικών τουριστικών σκαφών. Οπως αναφέρει η σχετική ανακοίνωση «Καταστροφικές κρίνονται οι επιπτώσεις στις δραστηριότητες του θαλάσσιου τουρισμού και ειδικότερα στον κλάδο επαγγελματικών τουριστικών σκαφών, που έχει η απόφαση του υπουργείου Οικονομικών, η οποία εκδόθηκε στις 7/2/2020 (Αριθμ. Α1018 – ΦΕΚ Β’ 361), με τον τίτλο «Εξειδίκευση και απόδειξη της πλήρωσης του κριτηρίου της χρήσης και εκμετάλλευσης στις εκμισθώσεις επαγγελματικών πλοίων αναψυχής».

Σύμφωνα με την ανακοίνωση που εξέδωσαν ομόφωνα η Ενωση Πλοιοκτητών Επαγγελματικών Σκαφών Τουρισμού (ΕΠΕΣΤ), ο Σύνδεσμος Ιδιοκτητών Τουριστικών Επαγγελματικών Σκαφών Ανευ Πληρώματος (ΣΙΤΕΣΑΠ), ο Ελληνικός Σύνδεσμος Θαλάσσιου Τουρισμού, η Πανελλήνια Ενωση Αξιωματικών & Κατώτερων Πληρωμάτων Επαγγελματικών & Ιδιωτικών Θαλαμηγών Σκαφών, ο κύριος προβληματισμός των επαγγελματιών είναι ότι, η αναφερόμενη υπουργική απόφαση, με το πρόσχημα της «καταπολέμησης» της φοροδιαφυγής και της «άρσης των στρεβλώσεων» του ανταγωνισμού, θα είναι καταστροφική.

Οι Ενώσεις και οι φορείς αριθμούν μια σειρά παραγόντων, που όπως επισημαίνουν, δεν έχει λάβει υπόψη της η κυβέρνηση. Αυτές είναι:

– η πολυνησιακή γεωμορφολογική ιδιαιτερότητα, που μοναδικά έχει η Ελλάδα, η οποία είναι το ακραίο σύνορο της Ευρώπης, ανάμεσα σε Τουρκία, Αλβανία & Μαυροβούνιο, που έχουν μηδενικό ΦΠΑ και

-το γεγονός ότι ήδη έχουμε ξεπεράσει το 60% των κρατήσεων της τρέχουσας περιόδου, προχώρησε στην πραγματικότητα στον διπλασιασμό του συντελεστή του ΦΠΑ στις εκμισθώσεις των επαγγελματικών πλοίων αναψυχής, καταργώντας ουσιαστικά το 50% της απαλλαγής που είχε ο κλάδος, χωρίς μάλιστα καμία προηγούμενη ενημέρωση ή διαβούλευση με  όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.

Αύξηση συντελεστή του ΦΠΑ

Βάσει της ίδιας ανακοίνωσης, η αύξηση του συντελεστή του Φ.Π.Α. στις μισθώσεις, σε συνδυασμό

  • με την επιβολή ΦΠΑ στις αγορές των επαγγελματικών σκαφών και την αγορά εξοπλισμού,
  • την αύξηση κατά 50%, που επέβαλε η Κυβέρνηση στους συντελεστές κλίμακας του φόρου πλοίων, όπου στα μικρά σκάφη η αύξηση ξεπερνά το 1.500% (Ν. 4646/12-12-2019),
  • την αδυναμία απαίτησης από τους πελάτες-μισθωτές (που είναι πλέον του 95% αλλοδαποί), οι οποίοι έχουν ήδη κάνει κράτηση, του κατά 50% προσαυξημένου ΦΠΑ,
  • τον αυξανόμενο αριθμό ακυρώσεων κρατήσεων, λόγω του κορωναϊού,
  • την ραγδαία πτώση των κρατήσεων λόγω του μεταναστευτικού – προσφυγικού, κυρίως για τα σκάφη που δραστηριοποιούνται στο Ανατολικό Αιγαίο (η πρεσβεία των ΗΠΑ ήδη εξέδωσε οδηγία, συστήνοντας στους Αμερικανούς να μην ταξιδεύουν στο Αιγαίο), και
  • την έλλειψη των θέσεων ελλιμενισμού και τη διεύρυνση του προβλήματος, με τις παραχωρήσεις των μαρινών Αλίμου και Αγίου Κοσμά,

θα έχει σαν βέβαιο αποτέλεσμα:

  • να αυξηθεί η φοροδιαφυγή, καθώς η εμπειρία έχει αποδείξει ότι, όπου αυξάνουν οι φόροι, μειώνονται τα έσοδα από αυτούς,
  • να αυξηθεί σημαντικά το κόστος των ναυλώσεων, με αποτέλεσμα να καταστούμε μη ανταγωνιστικοί (ο υψηλότερος συντελεστής ΦΠΑ στην Ανατολική Μεσόγειο, ανταγωνιζόμενος τον μηδενικό ΦΠΑ σε Τουρκία – Αλβανία και Μαυροβούνιο),
  • να φύγουν σκάφη για τις νέες μαρίνες της Αλβανίας, με 3.500 διαθέσιμες θέσεις ελλιμενισμού,
  • να χαθούν πάρα πολλές θέσεις εργασίας πληρωμάτων, λόγω φυγής των σκαφών ή αλλαγής σημαίας και να μειωθούν δραματικά οι ασφαλιστικές εισφορές στο ΝΑΤ και άλλα ταμεία,
  • να χαθεί η «πρεσβευτική παρουσία» της Ελληνικής σημαίας στα ακριτικά μας νησιά (Αγαθονήσι, Καστελλόριζο , Γαύδος, και άλλα),
  • να απωλεσθούν οι δραστηριότητες των ναυπηγο-επισκευασκευαστικών βάσεων – ιδίως του Περάματος – που καλύπτουν τις κατασκευές, επισκευές και συντηρήσεις σκαφών,
  • να επηρεαστούν αρνητικά περίπου 120 παραπλήσια και υποστηρικτικά επαγγέλματα, που απασχολούν επιπροσθέτως πολλές χιλιάδες εργαζομένους,
  • να απωλεσθεί η εισαγωγή «συναλλάγματος», που εισπράττεται από τις ναυλώσεις και συνεισφέρει στο ισοζύγιο πληρωμών,
  • να μειωθούν δραματικά τα έσοδα από τις δαπάνες, που κάνουν οι ναυλωτές των σκαφών και τα χρήματα που ξοδεύουν στη Χώρα, και
  • να μειωθεί δραματικά η οικονομική συνεισφορά των σκαφών σε συγκεκριμένες Περιφέρειες, όπου ήδη ελλιμενίζονται σε τουριστικούς λιμένες και μαρίνες.

Κατά την εκτίμηση των επαγγελματιών και των φορέων τους,  αλλά και σύμφωνα με διάφορες μελέτες, ο κλάδος περιλαμβάνει 5.600 σκάφη με Ελληνική επαγγελματική άδεια, απασχολεί περισσότερους από 4.500 Έλληνες ναυτικούς (αξιωματικοί, υπαξιωματικοί και κατώτερα πληρώματα), επηρεάζει περισσότερα από 120 επαγγέλματα και υπολογίζεται ότι συνεισφέρει το 1,9% στο ΑΕΠ της ελληνικής οικονομίας.