Κεραμέως: Το κρυφτούλι στη Βουλή για την σύμβαση με την CISCO – “Πακέτο” στήριξης του Πρίνου, τετραετής παράταση σε έρευνες ανοικτά της Καβάλας – Συντάξεις Απριλίου: Πότε πληρώνονται οι συνταξιούχοι – Το “μπόνους στον υδραυλικό” για χρήση κάρτας φέρνει ανάσα στα κρατικά έσοδα

Κεραμέως: Το κρυφτούλι στη Βουλή για την σύμβαση με την CISCO

  Νίκη Κεραμέως η υπουργός που φρόντιζε …να φεύγει όταν ζητούνταν από κόμματα και βουλευτές η σύμβαση με την CISCO

Πώς επί 1 χρόνο η υπουργός Παιδείας αρνούνταν να δημοσιοποιήσει την σύμβαση και δήλωνε ότι δεν κοστίζει στον φορολογούμενο ούτε ένα ευρώ.

Τελικά είχε σχεδόν …2 εκατομμύρια λόγους η Νίκη Κεραμέως για να αρνείται επί έναν σχεδόν χρόνο να κοινοποιήσει στην Βουλή τις συμβάσεις που έχουν υπογραφεί με την εταιρία CISCO για την τηλε-εκπαίδευση. Αφού αυτός ο αριθμός εκφράζει το κόστος που εφεξής θα έχουν οι συμβάσεις αυτές για το ελληνικό δημόσιο, μετά την δημοσιοποίησή τους. Επίσης, το κόστος μοιάζει να δικαιολογεί την -πρωτόγνωρη για τα κοινοβουλευτικά ήθη- επιμονή που επέδειξε η υπουργός Παιδείας προκειμένου να αποκρύπτει από την Βουλή των περιεχόμενο των συγκεκριμένων εγγράφων.

Το περιεχόμενο των συμβάσεων ανάμεσα στο δημόσιο και την CISCO έχει ζητηθεί να κατατεθεί στην Βουλή από όλα σχεδόν τα κόμματα της αντιπολίτευσης και με όλους τους δυνατούς τρόπους. Σε κάθε περίπτωση όμως συνάντησε την στιβαρή άρνηση της Νίκης Κεραμέως. Παρά το γεγονός ότι η κατάθεση δημοσίων εγγράφων στην Βουλή αποτελεί υποχρέωση κάθε υπουργού εκτός αν είναι διαβαθμισμένα ή απόρρητα.

Επιπρόσθετα η υπουργός Παιδείας διαβεβαίωνε – όπως έχει καταγραφεί – ότι δεν υφίσταται θέμα ελέγχου της σύμβασης μια και δεν κοστίζει«ούτε ένα ευρώ στο δημόσιο». Έφθασε μάλιστα στο σημείο να δηλώσει στην εθνική αντιπροσωπεία ότι οι βουλευτές μπορούν να …προσέλθουν στο γραφείο της αν θέλουν να δουν την συγκεκριμένη σύμβαση.

Ας δούμε ορισμένα από τα πλέον χαρακτηριστικά «στιγμιότυπα» από την πολύμηνη προσπάθεια της Νίκης Κεραμέως να αποκρύψει το περιεχόμενο της σύμβασης.

Στις 8 Απριλίου του 2020: Έντονη κόντρα καταγράφεται στην Βουλή με τον τομεάρχη Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ Νίκο Φίλη να καλεί την υπουργό Παιδείας να δώσει σαφείς απαντήσεις για την τηλε-εκπαίδευση όπως και την σύμβαση με την Cisco. Η Νίκη Κεραμέως κατηγορεί τον βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ ότι αρνείται μία δωρεάν παραδοχή του ιδιωτικού τομέα. Χαρκατηριστικός είναι ο διάλογος που ακολουθεί και καταγράφεται στα πρακτικά της Βουλής:

ΝΙΚΗ ΚΕΡΑΜΕΩΣ: Κύριε Φίλη, βλέπετε εχθρούς εκεί που δεν υπάρχουν.Θα σας ρωτήσω ευθέως. Σας ενοχλεί που τρεις πάροχοι, ιδιωτικοί πάροχοι, έδωσαν δωρεάν δεδομένα;

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΦΙΛΗΣ: Να δώσετε απάντηση!

ΝΙΚΗ ΚΕΡΑΜΕΩΣ (Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Σας ενοχλεί που ήλθε μια εταιρεία και δίνει δωρεάν τη δυνατότητα σε όλη τη χώρα, στο ένα εκατομμύριο τετρακόσιες χιλιάδες μαθητές της χώρας να έχουν τη δυνατότητα να βλέπουν ζωντανά τους εκπαιδευτικούς τους;

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΦΙΛΗΣ: Κακώς τη διαφημίζετε!

ΝΙΚΗ ΚΕΡΑΜΕΩΣ (Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Τόσο πολύ σας ενοχλεί; Τόσο πολύ ποινικοποιείτε τον ιδιωτικό τομέα; Κύριε Φίλη, η «CISCO» παρέχει δωρεάν αυτή την υπηρεσία! Δωρεάν για όλες τις εκπαιδευτικές δομές της χώρας.

Στις 27 Νοεμβρίου 2020: Η Βουλευτής του Κινήματος Αλλαγής Χαρά Κεφαλίδου προκαλεί την υπουργό Παιδείας να καταθέσει στην Βουλή την σύμβαση με την CISCO. Η Νίκη Κεραμέως δηλώνει ότι δεν κατανοεί γιατί κατατίθεται το αίτημα αφού «δεν ξοδεύει ούτε ένα ευρώ ο Έλληνας φορολογούμενος» ενώ καταγράφεται ένας επίσης έντονος διάλογος.

Σύμφωνα με τα επίσημα πρακτικά της Βουλής αναφέρονται τα εξής:

ΝΙΚΗ ΚΕΡΑΜΕΩΣ: «Έρχομαι στο ζήτημα της σύμβασης με τη CISCO. Κυρία Κεφαλίδου, όπως σας έχω πει και όπως έχω πει δημοσίως, έγινε μία δημόσια πρόσκληση το καλοκαίρι προκειμένου να έρθουν όλοι οι πάροχοι τηλεδιασκέψεων. Συνεχίστηκε το πλαίσιο συνεργασίας με τη CISCO. Καταρτίστηκε η σύμβαση, κατατέθηκε εκεί που ζητήθηκε αρμοδίως στην Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων και κυρίως όμως, πρόκειται για μια αποδοχή δωρεάς.Και εδώ και δύο εβδομάδες, κυρία Κεφαλίδου, έχω πει ότι είναι στη διάθεση των εκπροσώπων των κομμάτων. Τόσος ντόρος, λοιπόν, για τη σύμβαση και ξέρετε πόσοι εκπρόσωποι κομμάτων ήρθαν να δουν τη σύμβαση; Ουδείς, κανένας δεν ήρθε. Δεν ήρθε ούτε ένας.

ΧΑΡΑ ΚΕΦΑΛΙΔΟΥ: Δεν σας κάνει εντύπωση ότι…

ΝΙΚΗ ΚΕΡΑΜΕΩΣ: Εγώ λοιπόν, το επαναλαμβάνω, είναι μία αποδοχή δωρεάς που δεν έχει υποχρεώσεις.

ΧΑΡΑ ΚΕΦΑΛΙΔΟΥ: Η σύμβαση της CISCO οφείλει να συζητηθεί στη Βουλή. Προσβάλλετε την κοινοβουλευτική διαδικασία, όταν λέτε «ελάτε με ραντεβού στο γραφείο μου» να ρίξετε κλεφτές ματιές.

ΝΙΚΗ ΚΕΡΑΜΕΩΣ: Κυρία Κεφαλίδου, δεν ξέρω γιατί τόση αναστάτωση, δεν καταλαβαίνω.

ΧΑΡΑ) ΚΕΦΑΛΙΔΟΥ: Τι περιλαμβάνει που δεν αντέχει τη δημόσια συζήτηση;

ΝΙΚΗ ΚΕΡΑΜΕΩΣ: Ελάτε, κυρία Κεφαλίδου, να δείτε τη σύμβαση. Η σύμβαση είναι αποδοχή δωρεάς. Δεν ξοδεύει ούτε ένα ευρώ ο Έλληνας φορολογούμενος. Έχει τεχνικά χαρακτηριστικά. Ελάτε να δείτε τη σύμβαση. Αν είναι να κάνετε μόνο φασαρία στα κανάλια για το θεαθήναι, ελάτε να δείτε τη σύμβαση.

Η Χαρά Κεφαλίδου έχει ήδη καταθέσει αίτημα για την δημοσιοποίηση της σύμβασης από τις 10 Νοεμβρίου σχολιάζοντας στο κείμενο πως «η «κατάρρευση» της ψηφιακής πλατφόρμας τηλε-εκπαίδευσης της εταιρείας CISCO, μόλις μέσα στις δύο πρώτες ώρες λειτουργίας της, στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση όλης της χώρας, συνιστά την πλέον πανηγυρική διάψευση των δηλώσεων «ετοιμότητας» της Κυβέρνησης. Προκύπτει ότι η συμφωνία του Υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων με την εταιρεία «CISCO HELLAS Α.Ε.» δεν φέρει τα εχέγγυα της απαιτούμενης αξιοπιστίας, ενώ το σύστημα φαίνεται ότι δεν διαθέτει τις αναγκαίες τεχνικές δυνατότητες και αντοχές»

Στις 11 Δεκεμβρίου του 2020: Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Φίλης, Χριστόφορος Βερναρδάκης και Μερόπη Τζούφη καταθέτουν μια ακόμη αίτηση για να δημοσιοποιηθούν οι συμβάσεις με την CISCO. Τονίζουν πως «καμία από τις τρεις (3) ως άνω συμβάσεις, όπως έχουν τροποποιηθεί και ισχύουν, δεν έχει δει το φως της δημοσιότητας, καθώς δεν έχουν αναρτηθεί στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ αλλά ούτε έχουν κατατεθεί από την Υπουργό Παιδείας στη Βουλή, παρά την επανειλημμένη κατάθεση Α.Κ.Ε. από τα κόμματα της Αντιπολίτευσης, εγείρονται εύλογα ερωτήματα σχετικά με το περιεχόμενο των εν λόγω συμβάσεων και σχετικά με τον τρόπο και τους όρους αποδοχής της δωρεάς υπηρεσιών από συγκεκριμένη ιδιωτική εταιρεία για την εισαγωγή της τηλεκπαίδευσης στην εκπαιδευτική διαδικασία κατ’ εντολή του ΥΠΑΙΘ ανά την Επικράτεια. Συνακόλουθα τίθεται ζήτημα διαφάνειας ως προς τη δράση του ΥΠΑΙΘ, αλλά και λογοδοσίας σε ό,τι αφορά τον τρόπο που το Υπουργείο αντιμετωπίζει τον έλεγχο».

Στις 18 Νοεμβρίου του 2020: Η Νίκη Κεραμέως διαπληκτίζεται στην Βουλή με τον βουλευτή του Μέρα 25 Κρίτωνα Αρσένη ο οποίος θέτει ζητήματα για την λειτουργία της τηλε-εκπαίδευσης και ζητά αναλυτικές εξηγήσεις. Η υπουργός Παιδείας αρκείται στο να «επαινέσει» τις επιδόσεις του υπουργείου λέγοντας πως «περισσότερα από 40.000 τμήματα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μετέχουν στην τηλεκπαίδευση, ενώ καταγράφεται υψηλή τηλεθέαση της τάξης του 51,6% στις ηλικίες 4-14 ετών» χαρακτηρίζοντας «μεγάλο άλμα το εγχείρημα της ψηφιοποίησης της εκπαίδευσης».

Στις 19 Οκτωβρίου του 2020: Η Νίκη Κεραμέως πιστοποιεί ότι ζητήματα διαφάνειας δεν υπάρχουν μόνον για την υπόθεση της Cisco. Επίσης αρνείται να καταθέσει στην Βουλή τα πρακτικά της επιτροπής λοιμοξιωλόγων για το σχεδιαζόμενο – τότε – άνοιγμα των σχολείων. Υποστηρίζει πως «βεβαίως υπάρχουν πρακτικά και θα κατατεθούν όπως προβλέπει ο Κοινοβουλευτικός Έλεγχος» τα οποία όμως δεν κατατέθηκαν ποτέ. Στην συγκεκριμένη συνεδρίαση της Βουλής θα διαβάσει απόσπασμα από τα πρακτικά αυτά που υποστηρίζουν την απόφαση της κυβέρνησης για επαναλειτουργία των σχολείων. Προκαλώντας την αντίδραση του προεδρεύοντα στο Κοινοβούλιο Δημήτρη Δρίτσα που της ζητά να συμμορφωθεί με τον κανονισμό της Βουλής και να καταθέσει τα έγγραφα αφού τα έχει μαζί της.

Προσφυγή στην Επιτροπή Δεοντολογίας και τον ΠτΒ

Η συνολική συμπεριφορά της υπουργού Παιδείας είχε ως αποτέλεσμα στις 21 Ιανουαρίου του 2021 ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Χριστόφορος Βερναρδάκης να καταθέσει αναφορά στην Επιτροπή Δεοντολογίας της Βουλής. Σε αυτήν επισήμαινε σειρά φαινομένων όπου η Νίκη Κεραμέως αρνήθηκε να ανταποκριθεί σε αιτήματα κοινοβουλευτικού ελέγχου. Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ επισήμανε πως «αποτελεί απαίτηση των σύγχρονων δημοκρατικών κοινωνιών να υφίσταται διαφάνεια και λογοδοσία εκ μέρους των Βουλευτών, καθώς ασκούν δημόσια εξουσία στη βάση της αντιπροσωπευτικής εντολής». Με βάση αυτό ζήτησε την παρέμβαση της επιτροπής Δεοντολογίας η οποία όμως δεν ανταποκρίθηκε. Πιθανότατα επειδή όπως σε κάθε άλλη επιτροπή της Βουλής υπάρχει κυβερνητική πλειοψηφία.

Ανάμεσα στα θέματα που τεκμηρίωσαν την αντικοινοβουλευτική συμπεριφορά της υπουργού ήταν φυσικά και η απόκρυψη της σύμβασης με την Cisco. Σύμφωνα με την προσφυγή του Χριστόφορου Βερναρδάκη «την 11η Δεκεμβρίου 2020 κατέθεσα την υπ’ αριθ. 401/2571 Ερώτηση σε συνδυασμό με Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων προς την Υπουργό Παιδείας. Το εν λόγω κοινοβουλευτικό μέσο περιείχε το αίτημα να κατατεθούν στο Κοινοβουλευτικό Σώμα αντίγραφα των συμβάσεων που συνήψε το Υπουργείο Παιδείας με την εταιρεία «CISCO Hellas ΑΕ» για την παροχή τηλεκπαίδευσης αλλά και τη διαχείριση δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα των εκπαιδευτικών και των μαθητών που μετέχουν στη διαδικασία. Υπογραμμίζω ότι πρόκειται για συμβάσεις, η κατάθεση των οποίων είχε ήδη ζητηθεί από την Υπουργό Παιδείας άλλες δύο (2) φορές μέχρι τη συγκεκριμένη ημερομηνία με τα ακόλουθα κοινοβουλευτικά μέσα:

  1. Την αριθ. πρωτ. 5774/273/13-4-2020 Ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ με θέμα «Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση μπορεί να υλοποιηθεί από το Υπουργείο Παιδείας χωρίς την εμπλοκή ιδιωτικής εταιρείας – Κίνδυνοι για την προστασία των προσωπικών δεδομένων εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων»
  2. Την αριθ. πρωτ. 349/9-11-2020 Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων βουλευτών του ΚΙΝ.ΑΛ. με θέμα «Η κατάρρευση της ψηφιακής πλατφόρμας τηλεκπαίδευσης της εταιρείας CISCO»

Τα παραπάνω αιτήματα δεν απαντήθηκαν ποτέ από την Υπουργό Παιδείας. Οι διατάξεις του Κανονισμού της Βουλής παραβιάστηκαν για πολλοστή φορά, οι αρχές της νομιμότητας και της διαφάνειας αγνοήθηκαν και η υποχρέωση για λογοδοσία έπεσε στο κενό».

Επίσης ο ίδιος βουλευτής με την υπ’ αριθ. Πρωτ. 5769/07-12-2020 επιστολή τους στον Πρόεδρο της Βουλής γνωστοποίησε « τις παραβιάσεις του Κανονισμού της Βουλής, στις οποίες προβαίνει η Υπουργός Παιδείας επισημαίνοντας ότι η επαναλαμβανόμενη συμπεριφορά που επιδεικνύει η Υπουργός Παιδείας σε ό,τι αφορά τις κοινοβουλευτικές υποχρεώσεις της, συνιστά κατάφωρη παραβίαση διατάξεων τόσο του Κανονισμού της Βουλής όσο και του Συντάγματος (άρθρο 69) που προβλέπουν, ότι η Κυβέρνηση υπόκειται στον έλεγχο της Βουλής και οι Υπουργοί υποχρεούνται να δίνουν διευκρινίσεις, όποτε τους ζητηθούν».

Γεράσιμος Λιβιτσάνος

 

“Πακέτο” στήριξης του Πρίνου, τετραετής παράταση σε έρευνες ανοικτά της ΚαβάλαςΦωτογραφία του πλωτού γεωτρύπανου "ΑΤΛΑΣ" στο κοίτασμα "Ε" ανοιχτά της Θάσου (2002)

Σύμφωνα με πληροφορίες, η Energean, διαχειρίστρια της παραχώρησης, έχει γίνει αποδέκτης θετικών μηνυμάτων από τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας αναφορικά με τη διάσωση της επένδυσης του Πρίνου.

Συγκρατημένη αισιοδοξία εκδηλώνεται για την έκβαση του αιτήματος της κυβέρνησης προς τις Βρυξέλλες για την υπαγωγή της εκμετάλλευσης του κοιτάσματος του Πρίνου στο καθεστώς των κρατικών ενισχύσεων.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η Energean, διαχειρίστρια της παραχώρησης, έχει γίνει αποδέκτης θετικών μηνυμάτων από τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας αναφορικά με το πακέτο στήριξης για τη διάσωση του Πρίνου.

Πηγές αναφέρουν ότι η Ευρ. Επιτροπή φαίνεται να ολοκληρώνει την ανταλλαγή αλληλογραφίας με τις αρμόδιες ελληνικές αρχές και είναι πολύ πιθανόν σύντομα να ανάψει το πράσινο φως.

Η καθυστέρηση στις διαδικασίες, μιας κι έχουν περάσει σχεδόν εννιά μήνες από την υποβολή του αιτήματος, συνοδευόμενο και από το επιχειρησιακό σχέδιο ύψους 75 εκ. ευρώ της εταιρίας, αποδίδεται στο γεγονός πως επρόκειτο ουσιαστικά για μοναδική περίπτωση στην Ε.Ε. Δηλαδή είναι το μόνο αίτημα κρατικής στήριξης για δραστηριότητα εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων.

Την ίδια στιγμή η Energean Oil & Gas, του ομίλου της Energean, υπέβαλλε αίτημα στην ΕΔΕΥ για την παράταση κατά τέσσερα χρόνια του σταδίου ερευνών στις «ερευνητικές υποπεριοχές των περιοχών εκμετάλλευσης Πρίνου και Νότιας Καβαάλας».

Η ΕΔΕΥ απάντησε θετικά, δηλαδή συναίνεσε στο αίτημα αυτό προκειμένου να ολοκληρωθούν οι ερευνητικές εργασίες των συγκεκριμένων περιοχών.

Η παράταση δόθηκε μέχρι και τις 19 Μαρτίου του 2025, ενώ να σημειωθεί πως οι συγκεκριμένες εργασίες δεν έχουν σχέση με το πρόγραμμα ανάπτυξης του Πρίνου, αλλά με τις έρευνες που έχει ξεκινήσει η εταιρία για τον εντοπισμό πιθανόν νέων στόχων.

Φεύγει η Repsol

Παράλληλα συνεχίζονται οι κινήσεις αποεπένδυσης της ισπανικής Repsol από τις έρευνες υδρογονανθράκων στη χώρα μας.

Η πετρελαϊκή, εκτός από την παραχώρηση της Αιτωλοακαρνανίας που επέστρεψε στο ελληνικό δημόσιο έχει δρομολογήσει και την αποχώρησή της και από το μπλοκ των Ιωαννίνων. Υπενθυμίζεται ότι την παραχώρηση έχουν μισθώσει η κοινοπραξία της Repsol με την Energean. Η πρώτη κατέχει το 60% και η δεύτερη το 40%. Επίσης το ερευνητικό πρόγραμμα βρίσκεται προ της εκκίνησης του σταδίου που περιλαμβάνει τη διερευνητική γεώτρηση.

Σύμφωνα, λοιπόν, με πληροφορίες, η Repsol γνωστοποίησε με επιστολή της στην ΕΔΕΥ την απόφαση της να φύγει από το μπλοκ και το μερίδιο της θα μεταβιβαστεί στην Energean.

Η απόφαση των Ισπανών, σύμφωνα με πληροφορίες, εντάσσεται στο πλαίσιο του στρατηγικού τους σχεδίου για μείωση της έκθεσης τους στις δραστηριότητες της έρευνας και της εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων.

Θοδωρής Παναγούλης

 

Συντάξεις Απριλίου: Πότε πληρώνονται οι συνταξιούχοι

Αναλυτικά οι ημερομηνίες ανά Ταμείο

Συντάξεις Απριλίου– Από την Τετάρτη 24 Μαρτίου, ξεκινούν οι πληρωμές των συντάξεων Απριλίου στους δικαιούχους συνταξιούχους. Πρώτοι θα δουν τα χρήματα στους λογαριασμούς τους οι συνταξιούχοι του ΙΚΑ, οι οποίοι, όπως και τους προηγούμενους μήνες, θα πληρωθούν τις συντάξεις σε δύο ημέρες, ανάλογα με τον αριθμό του ΑΜΚΑ τους.

Αλλαγές στις ημερομηνίες καταβολής μηνιαίων κύριων συντάξεων ΕΦΚΑ έχει φέρει ο Νόμος 4611/2019 που ψηφίστηκε το Μάιο του 2019.

Τι ορίζει ο Νόμος

Σύμφωνα με το Νόμο, ως ημερομηνία καταβολής των μηναίων κύριων συντάξεων του ΕΦΚΑ ορίζεται:

α) Για τους μισθωτούς η προτελευταία εργάσιμη ημέρα του προηγούμενου μήνα.

β) Για τους μη μισθωτούς η τέταρτη τελευταία εργάσιμη ημέρα του προηγούμενου μήνα.

Σε εξαιρετικές περιπτώσεις οι ημερομηνίες της παραγράφου 1 δύναται να διαφοροποιούνται μετά από αιτιολογημένη απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΕΦΚΑ και έγκριση του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης.

Διαβάστε επίσης: Εκκρεμείς συντάξεις: Ξεκίνησαν οι αιτήσεις – Τα ποσά και τα αναδρομικά των συνταξιούχων

Oι ημερομηνίες για όλα τα Ταμεία

Το ΙΚΑ θα καταβάλλει τις συντάξεις Απριλίου 2021
– Την Τετάρτη 24 Μαρτίου (για τους συνταξιούχους που το ΑΜΚΑ τους λήγει σε 1, 3, 5, 7, 9)
– Την Παρασκευή 26 Μαρτίου (για τους συνταξιούχους που το ΑΜΚΑ τους λήγει σε 0, 2, 4, 6, 8)
Για τα υπόλοιπα Ταμεία οι συντάξεις του Απριλίου 2021 θα πληρωθούν ως εξής:

Ο ΟΑΕΕ θα καταβάλλει τις συντάξεις τη Δευτέρα 29 Μαρτίου 2021
Ο ΟΓΑ θα καταβάλλει τις συντάξεις τη Δευτέρα 29 Μαρτίου 2021
Το Δημόσιο θα καταβάλλει τις συντάξεις την Τρίτη 30 Μαρτίου 2021
Το ΝΑΤ και ΚΕΑΝ θα καταβάλλουν τις συντάξεις την Τρίτη 30 Μαρτίου 2021
Ο ΟΠΕΚΑ θα καταβάλλει τις συντάξεις των Ανασφάλιστων Υπερηλίκων την Τετάρτη 31 Μαρτίου 2021
Το ΕΤΑΑ (μη Μισθωτών) θα καταβάλλει τις συντάξεις τη Δευτέρα 29 Μαρτίου 2021
Τα υπόλοιπα Ταμεία του ΕΦΚΑ (Μισθωτών) θα καταβάλλουν τις συντάξεις την Τρίτη 30 Μαρτίου 2021
Οι προσωρινές συντάξεις Ενόπλων Δυνάμεων, Σωμάτων Ασφαλείας και Πυροσβεστικού Σώματος θα καταβληθούν την Τρίτη 30 Μαρτίου 2021
Το ΕΤΑΠ – ΜΜΕ θα καταβάλει τις συντάξεις την Τρίτη 30 Μαρτίου 2021
Το ΕΤΑΤ θα καταβάλει τις συντάξεις την Τρίτη 30 Μαρτίου 2021
Επικουρικές Συντάξεις ΕΤΕΑΕΠ
Το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων σε συνεργασία με την Διοίκηση του e-ΕΦΚΑ αποφάσισε η πληρωμή των κύριων και επικουρικών συντάξεων να γίνεται στην ίδια ημερομηνία σε μόνιμη βάση.
Ως εκ τούτου οι επικουρικές συντάξεις μηνός Απριλίου του 2021 θα πληρωθούν ταυτόχρονα τις ίδιες ημερομηνίες με τις κύριες συντάξεις.
Η απόφαση του e-ΕΦΚΑ
Το πρόγραμμα πληρωμής των κύριων και επικουρικών συντάξεων αποφάσισε το διοικητικό συμβούλιο του e-ΕΦΚΑ στη συνεδρίαση της 4ης Μαρτίου 2021, στο πλαίσιο της εφαρμογής του μέτρου της ταυτόχρονης καταβολής των κύριων και επικουρικών συντάξεων.

 

Το “μπόνους στον υδραυλικό” για χρήση κάρτας φέρνει ανάσα στα κρατικά έσοδα

Πληρωμή με κάρτα

Τα ετήσια έσοδα από ΦΠΑ δύνανται να αυξηθούν κατά 6,4% (€1,1 δισεκ.) εάν η Ελλάδα φθάσει το μέσο επίπεδο χρήσης καρτών στην Ευρωζώνη.

Κλειδί για την ενίσχυση των φορολογικών εσόδων και άρα τη διασφάλιση πόρων για την άσκηση πιο αποτελεσματικών και στοχευμένων πολιτικών σε κοινωνικό ή οικονομικό επίπεδο είναι η λήψη μέτρων για την επέκταση της χρήσης των Ηλεκτρονικών Μέσων Πληρωμής (ΗΜΠ) και στον κλάδο των υπηρεσιών, δηλαδή σε γιατρούς, δικηγόρους, υδραυλικούς ηλεκτρολόγους και άλλους επαγγελματίες, αλλά και σε περιοχές εκτός Αθήνας και Θεσσαλονίκης.

Ουσιαστικά σύμφωνα με μελέτη του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών (ΙΟΒΕ) με τίτλο: «Ηλεκτρονικές πληρωμές στην Ελλάδα: Πολιτικές και επιδράσεις στη χρήση καρτών, 2015-2020», που παρουσιάστηκε, χτες, τα ετήσια έσοδα από ΦΠΑ δύνανται να αυξηθούν κατά 6,4% (€1,1 δισεκ.) εάν η Ελλάδα φθάσει το μέσο επίπεδο χρήσης καρτών στην Ευρωζώνη. Να σημειωθεί ότι στη μελέτη καταγράφεται η πορεία των ηλεκτρονικών πληρωμών κατά την περίοδο 2015 – 2020 και εκτιμώνται η επίδραση των μέτρων πολιτικής στη χρήση καρτών και η συμβολή τους στα φορολογικά έσοδα.

Όμως η ισχυρή άνοδος της χρήσης καρτών στη χώρα την τελευταία πενταετία δεν κατάφερε να εξαλείψει τη διαφορά σε σχέση με το μέσο επίπεδο χρήσης καρτών της ΕΕ. Ειδικότερα, η αξία συναλλαγών με κάρτα ως ποσοστό της κατανάλωσης νοικοκυριών ανήλθε σε 21,1% στην Ελλάδα το 2019, από 7% το 2015. Παραμένει όμως σημαντικά χαμηλότερα από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης (31,7%) και της ΕΕ-28 (39,5%).

Μάλιστα η διείσδυση των καρτών εκτιμάται ότι συνέβαλε τουλάχιστον στο 17% της συνολικής ετήσιας αύξησης εσόδων από ΦΠΑ το 2019. Την περίοδο Ιαν. 2015 – Μαρ. 2020, εκτιμάται ότι κατά μέσο όρο:

• 1 € από κάθε 8 € πρόσθετης αξίας συναλλαγής με κάρτα δεν καταγραφόταν προηγουμένως

• 1 από τις 11 επιπλέον συναλλαγές με κάρτα δεν ήταν προηγουμένως καταγεγραμμένη

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τη μελέτη, το όφελος σε όρους επιπλέον εσόδων από ΦΠΑ λόγω της αυξημένης χρήσης καρτών εκτιμάται σε €273 εκατ. το 2019. Σημειώνεται ότι το συνολικό δημοσιονομικό όφελος είναι μεγαλύτερο, καθώς ο υπολογισμός δεν περιλαμβάνει το όφελος που προκύπτει ως επιπλέον έσοδα από φορολογία εισοδήματος και ασφαλιστικές εισφορές που σχετίζονται με οικονομική δραστηριότητα η οποία παρέμενε αδήλωτη πριν την εξάπλωση των καρτών πληρωμής.

Περιοχές και κλάδοι

Όπως αναφέρεται, δε, η ενίσχυση των κινήτρων για στοχευμένη χρήση καρτών σε περιοχές και κλάδους με μέτριο και υψηλό ρίσκο φοροδιαφυγής βελτιώνει το εύρος των αναμενόμενων νέων εσόδων από ΦΠΑ.

Επίσης σημειώνεται, ότι το επίπεδο χρήσης καρτών στην Ελλάδα παραμένει χαμηλότερο από τους μέσους όρους της ΕΕ, ενώ παρατηρείται ακόμα σημαντικά χαμηλότερη χρήση καρτών σε συγκεκριμένους κλάδους και περιοχές της χώρας, εκτός μεγάλων αστικών κέντρων.

Σε αυτή τη βάση, σύμφωνα με τη μελέτη, είναι χρήσιμο να ληφθούν περισσότερο στοχευμένα και θετικά μέτρα, ώστε να ενισχυθεί περαιτέρω η διείσδυση των ηλεκτρονικών πληρωμών, προοπτική η οποία θα αποφέρει επιπλέον δημοσιονομικά οφέλη.

Τα μέτρα

Ως ενδεικτικά μέτρα πολιτικής για την ενίσχυση των κινήτρων για περαιτέρω χρήση των ηλεκτρονικών πληρωμών προβάλλονται μάλιστα τα εξής:

• Επιστροφή χρημάτων σε καταναλωτές που πληρώνουν ηλεκτρονικά σε στοχευμένους κλάδους ή γεωγραφικές περιοχές

• Έκπτωση φόρου εισοδήματος που χορηγείται σε περίπτωση μεγάλης χρήσης ηλεκτρονικών πληρωμών σε συγκεκριμένους κλάδους

• Εφαρμογή ενός πιο στοχευμένου προγράμματος λοταρίας, τόσο ως προς το πεδίο εφαρμογής όσο και ως προς τη δημοσιότητα

Σε σχέση με τους επαγγελματίες και την παροχή κινήτρων για την ενίσχυση της χρήσης καρτών και άλλων ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής προτείνονται τα εξής:

• Λοταρία για αυτοαπασχολούμενους που επιτυγχάνουν στόχους διείσδυσης των ΗΜΠ

• Πίστωση ή έκπτωση φόρου σε πωλητές αγαθών και παρόχων υπηρεσιών που επιτυγχάνουν στόχους διείσδυσης των ΗΜΠ τόσο σε σχέση με το επίπεδο χρήσηςόσο και με την ετήσια αύξησή τους

• Εφαρμογή ηλεκτρονικής τιμολόγησης

Όπως αναφέρεται είναι αναγκαίο τα τρέχοντα μέτρα να συμπληρωθούν με περαιτέρω θετικά κίνητρα και να γίνουν πιο στοχευμένα σε είδη συναλλαγών.

Στην έρευνα, δε, σημειώνεται, δε ότι οι καταναλωτές πραγματοποιούν συναλλαγές με κάρτες πολύ περισσότερο για να αγοράσουν αγαθά παρά υπηρεσίες. Τα σούπερ μάρκετ, τα καταστήματα ενδυμάτων, τα πρατήρια καυσίμων και άλλα καταστήματα λιανικής είναι κορυφαίοι κλάδοι στις ηλεκτρονικές συναλλαγές τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Στον αντίποδα οι υπηρεσίες τεχνικής συντήρησης ή άλλης παροχής υπηρεσίας είναι υστερούν ακόμη.

Ειδικότερα, ως προς την κλαδική διάρθρωση, παρά την αύξηση που παρατηρήθηκε την περίοδο 2015-2017, το μερίδιο των υπηρεσιών στις πληρωμές με κάρτα παραμένει δυσανάλογα μικρό σε σχέση με τα αγαθά. Ειδικότερα, ενώ οι υπηρεσίες έχουν 59,7% μερίδιο στην ιδιωτική κατανάλωση το 2019, στην αξία των πληρωμών με κάρτα το μερίδιό τους περιορίζεται σε 31,3%. Ιδιαίτερη περιορισμένη είναι η διείσδυση της χρήσης καρτών στην εκπαίδευση, τις επαγγελματικές υπηρεσίες και τις επισκευές, ενώ παρά την πρόοδο που σημειώθηκε υπάρχει περιθώριο για σημαντική περαιτέρω αύξηση της χρήσης καρτών στην εστίαση.

Σημειώνεται ότι η χρήση καρτών διευρύνθηκε θεαματικά μετά το 2015, λόγω της επιβολής κεφαλαιακών περιορισμών, ενώ διατήρησε ισχυρούς ρυθμούς και μετά το 2017, ως αποτέλεσμα και των μέτρων προώθησης των ηλεκτρονικών πληρωμών που πάρθηκαν με τον νόμο 4446/2016.

Επίσης, η πανδημία επηρέασε σημαντικά τη χρήση καρτών στην Ελλάδα. Με την επιβολή των πρώτων περιοριστικών μέτρων, ο αριθμός πληρωμών με κάρτα μειώθηκε (σε σύγκριση με ένα έτος πριν) κατά 7% τον Μάρτιο του 2020 και κατά 19% τον Απρίλιο, αλλά επανήλθε σε διψήφιους ρυθμούς ανόδου (13%-14%) με το άνοιγμα της οικονομίας κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Η αύξηση της συχνότητας στη διάρκεια της πανδημίας αφορούσε κυρίως συναλλαγές μικρότερης αξίας, ενώ η αξία των συναλλαγών με φυσική παρουσία υποχώρησε σημαντικά. Ως αποτέλεσμα, παρά τη μεγάλη άνοδο των διαδικτυακών πληρωμών με κάρτα (άνω του 20% σε αριθμό και άνω του 30% σε αξία, το δεύτερο και τρίτο τρίμηνο του 2020), η αξία συναλλαγών στο σύνολο της αγοράς κατέγραψε υψηλούς ρυθμούς συρρίκνωσης (22%-25%) ακόμα και τους καλοκαιρινούς μήνες του 2020.

Υπενθυμίζεται ότι η φορολογητέα βάση στην οποία υπολογίζεται το 30% του απαιτούμενου ποσού δαπανών με ΗΜΠ περιλαμβάνει πραγματικό εισόδημα από μισθούς, συντάξεις, επιχειρηματική δραστηριότητα και ακίνητα. Εάν οι δαπάνες ενός νοικοκυριού για πληρωμές φόρου εισοδήματος, ΕΝΦΙΑ, υποχρεώσεις προς χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και ενοίκια υπερβαίνουν το 60% του πραγματικού τους εισοδήματος, τότε το απαιτούμενο ποσοστό δαπανών περιορίζεται στο 20%.

Να σημειωθεί ότι εξετάζεται να μην μπει ειδικά για φέτος το πέναλτι φόρου για όσους δεν έχουν καταφέρει να κάνουν ηλεκτρονικές πληρωμές δαπανών ίσες με το 30% του εισοδήματός τους και ανήκουν σε πληττόμενες κατηγορίες.

Η ισχύουσα νομοθεσία προβλέπει ότι επιβάλλεται φόρος με συντελεστή 22% στη διαφορά ανάμεσα στο απαιτούμενο ύψος δαπανών (30% επί του εισοδήματος) με ηλεκτρονικό τρόπο πληρωμής και στο ύψος των δαπανών που έγιναν με αυτό τον τρόπο.

Διάγραμμα 1: Χρήση καρτών πληρωμής στην Ελλάδα, Δεκέμβριος 2014 – Σεπτέμβριος 2020

Το

Πηγές: Τράπεζες μέλη της Ένωσης Ελληνικών Τραπεζών κατά την περίοδο 2014-2017, Mastercard κατά την περίοδο 2018- 2020. Επεξεργασία στοιχείων: ΙΟΒΕ. Σημείωση: Δεν περιλαμβάνονται προπληρωμένες κάρτες και διαδικτυακές πληρωμές με κάρτες.

Διάγραμμα 2: Αξία συναλλαγών με κάρτα στις χώρες της ΕΕ-28, ως ποσοστό της ιδιωτικής κατανάλωσης το 2019

Το

Πηγή: ΕΚΤ, Eurostat Επεξεργασία στοιχείων: ΙΟΒΕ. Σημείωση: (1) Οι συναλλαγές με κάρτα αφορούν κάρτες που εκδόθηκαν στην κάθε χώρα (2) Η ιδιωτική κατανάλωση αντιστοιχεί μόνο στα νοικοκυριά, εξαιρουμένων των μη κερδοσκοπικών ιδρυμάτων.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*