«Καμπανάκι» ΔΝΤ για την αντιστροφή της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης στην Ελλάδα – Αυτές οι επιχειρήσεις δεν θα λειτουργήσουν ως το τέλος Αυγούστου – Πειραιάς… ένα κινεζικό λιμάνι – Επιδόματα με… ένα κλικ

Βρούτσης : Αυτές είναι οι ημερομηνίες «κλειδιά» για ασφαλιστική ...

Τα μοντέλα του ΔΝΤ δείχνουν πως η αναίρεση μεταρρυθμίσεων που είχαν υιοθετηθεί τα τα προηγούμενα χρόνια, θα δημιουργούσε σημαντικές δυσμενείς μακροοικονομικές δαπάνες και θα έθετε νέες προκλήσεις για τη δημοσιονομική βιωσιμότητα.

Επικριτικό για το γεγονός πως αρκετές ευρωπαϊκές χώρες εξετάζουν επί του παρόντος την αντιστροφή μέρους των συνταξιοδοτικών μεταρρυθμίσεων που είχαν υιοθετήσει τα προηγούμενα χρόνια για τη βελτίωση της βιωσιμότητας των ασφαλιστικών τους συστημάτων, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, εμφανίζεται το ΔΝΤ σε έκθεση που έδωσε στη δημοσιότητα.

Τα μοντέλα του ΔΝΤ δείχνουν πως η αναίρεση των εν λόγω μεταρρυθμίσεων θα δημιουργούσε σημαντικές δυσμενείς μακροοικονομικές δαπάνες και θα έθετε νέες προκλήσεις για τη δημοσιονομική βιωσιμότητα.

Αυτή η ανάλυση βασίζεται στις δημογραφικές πιέσεις που θα δεχθεί η Ελλάδα τα επόμενα χρόνια και οι οποίες αναμένεται να είναι οι μεγαλύτερες στην ΕΕ έως το 2070, αυξάνοντάς σημαντικά τα δημοσιονομικά κόστη για τη διατήρηση του ασφαλιστικού της συστήματος.

Τι δείχνουν τα στοιχεία του ΔΝΤ

Είναι χαρακτηριστικό πως τα τελευταία 40 χρόνια σε παγκόσμια κλίμακα ο αριθμός των ατόμων ηλικίας άνω των 65 ετών ως ποσοστό αυτών που βρίσκονται σε εργάσιμη ηλικία (15-64 ετών) αυξήθηκε από το 20% στο 31%, ενώ έως το 2060 το ποσοστό αυτό θα έχει πιθανότατα διπλασιαστεί, φθάνοντας στο 58%.

Μάλιστα, η χώρα μας βρίσκεται στην κορυφή των χωρών όπου η γήρανση του πληθυσμού αναμένεται να είναι ιδιαίτερα γρήγορη. Συγκεκριμένα, ο αριθμός των άνω των 65 ετών πολιτών σε σχέση με όσους βρίσκονται σε εργάσιμη ηλικία εκτιμάται για την Ελλάδα στο 37,8% το 2020. Μάλιστα, το ποσοστό αναμένεται να εκτιναχθεί στο 79,7% το 2060.

Το ΔΝΤ στην έκθεσή του αναφέρει πως στην Ελλάδα η πρόσφατη ασφαλιστική μεταρρύθμιση αντιμετωπίζει σημαντικούς κινδύνους που σχετίζονται με δικαστικές αποφάσεις που στοχεύουν στην άρση προηγούμενων περικοπών στις συντάξεις.

Κατά στελέχη του ΔΝΤ αν και οι μεταρρυθμίσεις της περιόδου 2010-2016 βελτίωσαν σημαντικά τη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος της Ελλάδος, ωστόσο οι συνταξιοδοτικές δαπάνες εξακολουθούν να παραμένουν υψηλές. Εάν δε, οι δικαστικές αποφάσεις αυξήσουν αντί να μειώσουν τις συνταξιοδοτικές δαπάνες, τότε το σύστημα δεν θα μπορέσει να ισορροπήσει και το δημοσιονομικό βάρος θα αυξηθεί εκ νέου.

 

Αυτές οι επιχειρήσεις δεν θα λειτουργήσουν μέχρι το τέλος Αυγούστουεπιχειρήσεις

Πρόκειται για τις κατηγορίες με τις επιχειρήσεις που δεν μπορούσαν να λειτουργήσουν έως τις 26 Ιουλίου. Παρατείνεται για ένα μήνα η απαγόρευση λειτουργίας.

Παρατείνεται η ισχύς της κοινής απόφασης των υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Προστασίας του Πολίτη, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Υγείας και Εσωτερικών για την προσωρινή απαγόρευση λειτουργίας για επιμέρους ιδιωτικές επιχειρήσεις και άλλους χώρους συνάθροισης κοινού, στο σύνολο της χώρας.

Σύμφωνα με την απόφαση, όσες επιχειρήσεις δεν μπορούσαν να λειτουργήσουν μέχρι και τις 26 Ιουλίου 2020, στο πλαίσιο των μέτρων για τον περιορισμό της διασποράς του κορονοϊού COVID-19 δεν θα λειτουργήσουν έως και την 31η Αυγούστου 2020.

Πρόκειται για τις ακόλουθες επιχειρήσεις:

1. Υπηρεσίες που παρέχονται από Κέντρα Ανοιχτής Προστασίας Ηλικιωμένων (ΚΑΠΗ), με εξαίρεση:

α) τις υπηρεσίες κοινωνικής μέριμνας χωρίς παροχή καταλύματος για ηλικιωμένους και άτομα με αναπηρία (ΚΑΔ 88.10.10) και

β) τις υπηρεσίες επίσκεψης και παροχής υποστήριξης σε ηλικιωμένους (ΚΑΔ 88.10.11),

γ) τις υπηρεσίες επαγγελματικής αποκατάστασης για άτομα με αναπηρίες (ΚΑΔ 88.10.13),

δ) τις υπηρεσίες επίσκεψης και παροχής υποστήριξης για άτομα με αναπηρίες (ΚΑΔ 88.10.14) και

ε) τις υπηρεσίες που παρέχονται σε εγκαταστάσεις ορφανοτροφείων [ΚΑΔ 8810].

2. Υπηρεσίες τυχερών παιχνιδιών τραπεζιού (ΚΑΔ 92.00.11.00).

3. Υπηρεσίες χαρτοπαικτικής λέσχης (ΚΑΔ 92.00.11.02).

4. Υπηρεσίες ντισκοτέκ (χωρίς προσφορά ποτού η φαγητού) (ΚΑΔ 93.29.19.04).

 

Πειραιάς… ένα κινεζικό λιμάνι

Στην Ελλάδα, και πιο συγκεκριμένα στον Πειραιά, ο αποκαλούμενος νέος δρόμος του μεταξιού φθάνει για πρώτη φορά σε ευρωπαϊκό έδαφος. Το λιμάνι του Πειραιά είναι η πύλη εισόδου των κινεζικών προϊόντων στην Ευρώπη. Και η πύλη αυτή είναι μεγάλη.

Όπως μεταδίδει ο ανταποκριτής της γερμανικής Νοτιοδυτικής Ραδιοφωνίας (SWR) στην Ελλάδα, Τόμας Μπόρμαν, η Κίνα έχει επενδύσει την τελευταία 10ετία περίπου 5 δισεκατομμύρια ευρώ στο λιμάνι του Πειραιά.

Ο Πειραιάς είναι σήμερα το μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου, όσον αφορά τη μεταφόρτωση κοντέινερ, έχοντας αφήσει πίσω του πολλά άλλα λιμάνια της μεσογειακής λεκάνης. Σε πανευρωπαϊκό επίπεδο έρχεται τέταρτο μετά το Ρότερνταμ, την Αμβέρσα και το Αμβούργο.

Στην πραγματικότητα όμως, το λιμάνι του Πειραιά δεν είναι πια ένα ελληνικό, αλλά ένα κινεζικό λιμάνι, μιας και η Κίνα κατέχει το 51% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ), σχολιάζει ο Γερμανός ανταποκριτής στην Αθήνα.

Άλλωστε, εδώ και σχεδόν μια 10ετία οι μάνατζερ της Cosco έχουν αρχίσει να παίρνουν στα χέρια τους τα ηνία του λιμανιού.

Εφικτή η δημιουργία θέσεων εργασίας 

Αρκετές φορές στο παρελθόν, οι λιμενεργάτες έχουν διαμαρτυρηθεί κατά της ιδιωτικοποίησης του μεγαλύτερου ελληνικού λιμανιού. Εν τέλει όμως, ωφελήθηκαν και εκείνοι από τις κινεζικές επενδύσεις, όπως εκτιμά ο Έλληνας ειδικός σε ζητήματα ναυτιλίας και διοίκησης λιμένων, Γεώργιος Βαγγέλας, μιλώντας στο γερμανικό ραδιοσταθμό.

«Οι θέσεις εργασίας αυξήθηκαν τόσο στα σημεία άφιξης των κοντέινερ, όσο και περιφερειακά του λιμανιού. Στην περιοχή δημιουργήθηκαν, μεταξύ άλλων, εταιρείες logistics, αποθηκευτικοί χώροι, τελωνειακές υπηρεσίες. Γύρω από το λιμάνι ωστόσο θα μπορούσαν να δημιουργηθούν πολύ περισσότερες θέσεις εργασίας».

Ο Έλληνας ειδικός θεωρεί ότι η επεξεργασία των προϊόντων που μεταφέρουν τα κοντέινερ, θα μπορούσε να γίνεται στην Ελλάδα και να μην συνεχίζουν αμέσως το ταξίδι τους: «Στην Αμβέρσα για παράδειγμα υπάρχει ένα ολόκληρο εργοστάσιο αυτοκινήτων μέσα στο λιμάνι. Πρόκειται για προστιθέμενη αξία, με την οποία δημιουργούνται θέσεις εργασίας. Κάτι παρόμοιο δεν υπάρχει ακόμα στην Ελλάδα».

Ο κ. Βαγγέλας ελπίζει ότι στο μέλλον θα έρθουν στον Πειραιά και επενδυτές απ’ άλλες χώρες του κόσμου, έτσι ώστε το λιμάνι να μην εξαρτάται αποκλειστικά και μόνο από τη Κίνα. Σε γενικές γραμμές ωστόσο, ο Έλληνας ειδικός θεωρεί ότι χάρη στους Κινέζους το λιμάνι του Πειραιά έγινε ένας σύγχρονος κόμβος μεταφόρτωσης κοντέινερ.

«Ως Έλληνας και οικονομολόγος, με βάση τα μέχρι τώρα δεδομένα, είμαι ικανοποιημένος με την πορεία του λιμανιού», καταλήγει ο αναλυτής.

 

Επιδόματα με… ένα κλικ

Χορήγηση επιδομάτων χωρίς ταλαιπωρία, χωρίς ουρές και με ένα κλικ στον υπολογιστή σχεδιάζουν τα συναρμόδια υπουργεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Εργασίας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης. Ειδικότερα, εγκαινιάζουν τη νέα, ενιαία ψηφιακή πλατφόρμα του Οργανισμού Προνοιακών Επιδομάτων Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΟΠΕΚΑ) με το επίδομα Ορεινών και Μειονεκτικών Περιοχών, το οποίο εδώ και λίγες ημέρες διατίθεται μέσω του gov.gr, στη διεύθυνση oreina.epidomata.gov.gr.

Η καταβολή του συγκεκριμένου επιδόματος, το οποίο επιστρέφει έπειτα από δυο χρόνια, ξεκίνησε άμεσα, όπως δήλωσε και η υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, αρμόδια για θέματα Πρόνοιας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης Δόμνα Μιχαηλίδου.

Για ζήτημα αξιοπρέπειας κάνει λόγο ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης και για επιβεβλημένη ανάγκη να πάψουν να ταλαιπωρούνται, αλλά και να εκτίθενται σε κοινή θέα στις ουρές οι πολίτες που δικαιούνται κάποιο επίδομα.

Η σχεδίαση της πλατφόρμας είναι τέτοια, ώστε ο πολίτης να μπορεί εύκολα να ανεβάζει μόνο εκείνα τα έγγραφα που χρειάζεται, καθώς προηγήθηκε μια εκτεταμένη απλοποίηση της διαδικασίας, αφαιρώντας δικαιολογητικά που είτε ήταν περιττά, είτε μπορούσαν να αντληθούν μέσω άλλου μητρώου του Δημοσίου (πχ αντίγραφο ταυτότητας). Όπως και στις υπόλοιπες υπηρεσίες του gov.gr, η είσοδος στην πλατφόρμα γίνεται με τους κωδικούς Taxisnet του πολίτη. Οι πολλαπλές υπεύθυνες δηλώσεις που απαιτούνταν αντικαθίστανται με ένα απλό checkbox, ένα «κουτάκι», δηλαδή που ο ενδιαφερόμενος θα επιλέγει ώστε να κάνει τη σχετική δήλωση με ένα κλικ.

Πέρα όμως από τη σημαντική διευκόλυνση του πολίτη ως προς την κατάθεση της αίτησης, αυτή η πρωτοβουλία είναι σημαντική όσον αφορά και το χρόνο διεκπεραίωσης των αιτήσεων. Πλέον οι υπάλληλοι του ΟΠΕΚΑ δεν θα βρίσκονται αντιμέτωποι με στοίβες χαρτιών, αλλά θα έχουν στην οθόνη του υπολογιστή τους το σύνολο της απαιτούμενης πληροφορίας, ώστε να αξιολογούν με ταχύτητα και ακρίβεια αν ο ενδιαφερόμενος είναι πράγματι δικαιούχος του επιδόματος και αυτό να του καταβάλλεται άμεσα. Όπως δηλώνει ο κ. Πιερρακάκης «ο τελικός στόχος, όπως αυτός διατυπώθηκε από την εντολή που λάβαμε από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, είναι διττός: να εξυπηρετήσουμε τον πολίτη και να ενισχύσουμε το προσωπικό του ΟΠΕΚΑ -όπως και άλλων φορέων του Δημοσίου, φυσικά- ώστε να κάνουν αποδοτικότερα την εργασία τους».

Να αναφέρουμε ότι το επόμενο διάστημα στην ίδια πλατφόρμα θα είναι διαθέσιμα και τα υπόλοιπα επιδόματα του Οργανισμού ανασχεδιασμένα με τον ίδιο, φιλικό προς τον χρήστη, τρόπο. Σε αυτή την κατηγορία ανήκει και το επίδομα στεγαστικής συνδρομής ανασφάλιστων υπερηλίκων, επίδομα ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος, για άτομα με αναπηρία, αλλά και το επίδομα παιδιού (γνωστό ως «Α21»), το οποίο είναι ήδη διαθέσιμο μέσω άλλης πλατφόρμας, εκκρεμεί η διευθέτηση ορισμένων τεχνικών εκκρεμοτήτων για να ενταχθεί στην ενιαία πλατφόρμα. Και αυτό γιατί ο στόχος είναι να μην ψηφιοποιηθεί απλά η υπάρχουσα γραφειοκρατία, αλλά να δημιουργηθεί μια φόρμα στα πρότυπα που έχει θέσει μέσω του σχεδιασμού του gov.gr το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης για όλες τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*