Καμία κυβερνητική παρέμβαση μέσα στο καλοκαίρι — Μελέτη φωτιά στο Μαξίμου: Πρόβλεψη για αμόλυβδη 2,8 ευρώ στην Αθήνα, πάνω από 3 ευρώ στα νησιά — “Πετάνε” οι τιμές στους τουριστικούς προορισμούς. Ανεξέλεγκτη αισχροκέρδεια

Αν κάποιος νομίζει ότι η γελοιότητα των δηλώσεων κυβερνητικών παραγόντων εξαντλήθηκε στο «να σβήνετε τον θερμοσίφωνα» του Κώστα Σκρέκα ή στο «η φτηνότερη ενέργεια είναι αυτή που δεν καταναλώνεται» του Κυριάκου Μητσοτάκη, είστε βαθιά γελασμένοι. Τη σκυτάλη αυτή την εβδομάδα παρέλαβε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θόδωρος Σκυλακάκης που έκανε έκκληση στις επιχειρήσεις να αυξήσουν τους μισθούς!

Εμμέσως πλην σαφώς ο Θ. Σκυλακάκης έδωσε το στίγμα για τις επόμενες «κυβερνητικές παρεμβάσεις» στον τομέα της ακρίβειας τροφίμων, υγρών καυσίμων και ηλεκτρικού ρεύματος! Το στίγμα λοιπόν είναι «καμία παρέμβαση μέσα στο καλοκαίρι»! Ετσι ο αν. υπουργός Οικονομικών ζήτησε από τις επιχειρήσεις να βάλουν το χέρι στην τσέπη ώστε να στηρίξουν την ελληνική οικονομία, η οποία υποδαυλίζεται για χάρη των καρτέλ από την ίδια την κυβέρνηση!

Τα λεφτά των τουριστών

Γιατί όμως μέσα στο καλοκαίρι δεν θα ληφθούν μέτρα ανακούφισης του ντόπιου πληθυσμού; Η απάντηση είναι απλή και συμπυκνώνεται στο εξής: «Θέλουμε τα λεφτά των τουριστών». Οπως ανέφερε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων Γιάννης Ρέτσος κατά την ετήσια γενική συνέλευση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ) την περασμένη Πέμπτη, ο τουριστικός κλάδος αναμένει άμεσα έσοδα από τον τουρισμό της τάξης των 15 δισ. ευρώ για το 2022, οπότε, καθώς ο ΦΠΑ για τη συντριπτική πλειονότητα των τουριστικών υπηρεσιών ανέρχεται στο 13%, αναμένονται άμεσα κρατικά έσοδα της τάξης των 2 δισ. ευρώ. Βέβαια, οι τουρίστες θα μετακινούνται, επομένως θα καταναλωθούν καύσιμα που ως γνωστόν φορολογούνται με 60%, οπότε αναμένονται και από εκεί έσοδα.

Ολα αυτά τα άμεσα έσοδα αφήνουν στην άκρη κάθε συζήτηση για μέτρα ανακούφισης του πληθυσμού όταν εκφράζονται βάσιμοι φόβοι ότι η βενζίνη λίαν συντόμως θα «ακουμπήσει» τα 3 ευρώ ανά λίτρο, ενώ οι αυξήσεις στις τιμές σε βασικά είδη διατροφής θα ξεπεράσουν το 20-30%! Στην πράξη η κυβέρνηση Μητσοτάκη υιοθετεί τη ρήση του πρωθυπουργού τον περασμένο Σεπτέμβριο, ο οποίος σε συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου είχε πει το επικό «αντέχει ο

Ελληνας», ενώ οι αρμόδιοι υπουργοί του μιλούσαν για τον κυκεώνα που φέρνει στην κοινωνία η ακρίβεια. Αλλωστε το είδαμε και στην πανδημία. Για τα τουριστικά έσοδα τόσο το καλοκαίρι του 2020 όσο και αυτό του 2021 ο πληθυσμός της χώρας ρίχτηκε βορά στην τουριστική βιομηχανία, με συνέπεια η ελληνική κοινωνία να θρηνεί 30.000 νεκρούς από τον κορονοϊό.

Η εκλογική παράμετρος

Ομως υπάρχει και άλλη μία παράμετρος που έχει πέσει στο τραπέζι: εκλογές το φθινόπωρο! Ετσι ο Κυρ. Μητσοτάκης ζητά από τους Ελληνες να σφίξουν το ζωνάρι και εκλιπαρεί τους εργοδότες να αυξήσουν τους μισθούς, ώστε να εμφανιστεί ως φιλεύσπλαχνος κυβερνήτης ο οποίος παίρνει μέτρα για την ανακούφιση της κοινωνίας από την ακρίβεια. Για να συμβεί αυτό ελπίζει στα κρατικά έσοδα, στη διακύμανση των τιμών φυσικού αερίου και βέβαια στο αν και πόσο η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα θα ανακοινώσει αύξηση των επιτοκίων δανεισμού τον Ιούλιο. Ως προς το τελευταίο, το οποίο σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις έχει κλειδώσει αφού ο πληθωρισμός στην ευρωζώνη εμμένει, όταν συμβεί θα πυροδοτήσει νέο ράλι αυξήσεων σε καταναλωτικά προϊόντα. Αυτή η αύξηση των επιτοκίων θα πλήξει κυρίως τις χώρες με υψηλές εισαγωγές, στις οποίες βέβαια συμπεριλαμβάνεται και η Ελλάδα. Οπως εύκολα λοιπόν καταλαβαίνουμε, μέχρι τον Σεπτέμβριο πρέπει να γνωρίζουμε ότι «το φτηνότερο ρεύμα, η φτηνότερη βενζίνη και το φτηνότερο τρόφιμο είναι αυτά που δεν καταναλώνονται».

 

Μελέτη-φωτιά στο Μαξίμου: Εφιαλτική πρόβλεψη για αμόλυβδη στα 2,8 ευρώ στην Αθήνα και πάνω από 3 ευρώ στα νησιά Μελέτη-φωτιά στο Μαξίμου: Εφιαλτική πρόβλεψη για αμόλυβδη στα 2,8 ευρώ στην Αθήνα και πάνω από 3 ευρώ στα νησιά

Μελέτη-φωτιά έχει τεθεί υπόψιν του Μεγάρου Μαξίμου, σύμφωνα με την οποία είναι πολύ πιθανό η τιμή της βενζίνης να φτάσει κατά μέσο όρο τα 2,8 ευρώ το λίτρο στην Αττική και να ξεπεράσει τα 3 ευρώ στα νησιά μέχρι τα τέλη Ιουνίου.

Σήμερα, η μέση τιμή της αμόλυβδης, πανελλαδικά, διαμορφώνεται στα 2,2 ευρώ το λίτρο και του πετρελαίου κίνησης πάνω από το 1,90 ευρώ το λίτρο, η κατανάλωση μειώνεται δραματικά, οι βενζινοπώλες κρούουν τον κώδωνα κάνοντας λόγο για “λουκέτα”, ενώ η αισχροκέρδεια εντείνεται παρά τις εξαγγελίες για εφόδους, ελέγχους και πρόστιμα.

Η μελέτη προβλέπει ότι δεν είναι καθόλου απίθανο εντός των επόμενων 40 ημερών, δηλαδή μέχρι τα τέλη Ιουνίου, η τιμή της απλής αμόλυβδης να φτάσει στα μεγάλα αστικά κέντρα μέχρι και τα 2,80 ευρώ ανά λίτρο.

Αυτό σημαίνει ακόμα μεγαλύτερες τιμές στα νησιά, τα οποία, εν μέσω τουριστικής περιόδου, θα δουν την τιμή της αμόλυβδης να σπάει το φράγμα των 3 ευρώ ανά λίτρο.

Η επιδότηση για την αγορά καυσίμων μέσω του fuel pass και η έκπτωση στην αγορά πετρελαίου κίνησης, έστω και μικρή, έχει ήδη υπερκεραστεί από τις εξελίξεις. Σχετικά με το θέμα αυτό έχει ξεσπάσει και ενδοκυβερνητική διαμάχη, με τον υπουργό Ανάπτυξης Άδωνι Γεωργιάδη περίπου να προεξοφλεί συνέχιση της επιδότησης (με δηλώσεις του την περασμένη Παρασκευή στον Realfm), και, μόλις χθες, τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Θόδωρο Σκυλακάκη και στη συνέχεια τον κυβερνητικό εκπρόσωπο Γιάννη Οικονόμου να τον διαψεύδουν, επικαλούμενοι τον εξαντληθέντα δημοσιονομικό χώρο.

Τα μέτρα που έχουν ληφθεί μέχρι στιγμής όπως η επιδότηση των 40 – 50 ευρώ για την κατανάλωση βενζίνης και η επιδότηση των 15 λεπτών στο πετρέλαιο κίνησης δεν είχαν τα αναμενόμενα αποτελέσματα, την ώρα που οι καταναλωτές βλέπουν την τιμή της αμόλυβδης να σπάει όλα τα ρεκόρ και να είναι αυτή τη στιγμή η δεύτερη υψηλότερη στην Ευρωζώνη πίσω μόνο από τη Φινλανδία.

Μέσα σε αυτό το κλίμα των ανατιμήσεων και της αισχροκέρδειας, η κυβέρνηση επικαλείται μεν την αποδοχή των μέτρων με πλαφόν στην χονδρεμπορική τιμή και παρεμβάσεις στην λιανική από την Κομισιόν, από την άλλη, όμως, συζητά για «συμφωνία κυρίων» με τους παράγοντες της αγοράς προκειμένου να αποκλιμακωθούν τουλάχιστον οι τιμές στα νησιά.

Τα διεθνή αίτια της αύξησης στις τιμές των καυσίμων είναι κατά κύριο λόγο η κούρσα στην τιμή του αργού πετρελαίου που επιτείνεται από τον πόλεμο στην Ουκρανία και την ελάττωση της ροής του Ρωσικού πετρελαίου, η αύξηση της ζήτησης και κυρίως, σε ότι αφορά την Ευρώπη, από την καταβαράθρωση της ισοτιμίας του δολαρίου με το ευρώ. Η ισοτιμία τείνει να φτάσει στο 1 προς 1 όταν πριν λίγα χρόνια ήταν 1 προς 1,5.

Στη χώρα μας ωστόσο οι σταθερά αυξημένες τιμές στα καύσιμα οφείλονται κατά κύριο λόγο στην πολύ υψηλή φορολόγηση της βενζίνης και του πετρελαίου κίνησης. Ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης για τα καύσιμα είναι από τους υψηλότερους στην Ευρώπη και βεβαίως υπεραποδίδει στο δημόσιο προϋπολογισμό όσο οι αρχικές τιμές του προϊόντος είναι από μόνες τους υψηλές.

Πάντως, την ώρα που ακόμα και στη Γερμανία αποφασίστηκε η δραστική μείωση για ένα τρίμηνο του φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα στην ελληνική κυβέρνηση απορρίπτουν αυτό το ενδεχόμενο καθώς θα είχε δημοσιονομικές επιπτώσεις .

«Δεν γίνεται να μειώσουμε τα έσοδα του κράτους και να αυξήσουμε τις δαπάνες τη στιγμή που η χώρα μας έχει το μεγαλύτερο λόγο χρέους προς το ΑΕΠ σε όλο τον κόσμο» ανέφερε σχετικά ο υπουργός Ανάπτυξης.

Πάνω από 2,50 ευρώ/λίτρο έχει σκαρφαλώσει η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης στα πρατήρια των νησιών του Αιγαίου.

Χαρακτηριστικές είναι οι τιμές στα πρατήρια της Λήμνου και της Ικαρίας, όπου η το λίτρο άγγιξε τα 2,57 ευρώ και τα 2,59, αντίστοιχα.

Παράλληλα, στη Λέσβο, τη Χίο και τη Σάμο, λόγω των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ, οι τιμές κυμαίνονται από 2,17 έως 2,32 ευρώ το λίτρο.

Μιλώντας στην ΕΡΤ, ο πρόεδρος της Ένωσης Βενζινοπωλών Λέσβου-Λήμνου, Νίκος Βελετάκης, έκανε λόγο για πανδημία στις τιμές των καυσίμων και ζήτησε να μειωθεί ο ΦΠΑ.

«Από τη στιγμή που υπάρχει μια πανδημία στην αμόλυβδη, θεωρώ ότι ο ΦΠΑ πρέπει να είναι στο 6%, μέχρι να τελειώσει αυτό το σκηνικό», είπε, προσθέτοντας ότι κάθε καταναλωτής διαθέτει ένα μικρό ποσό. «Το αυτοκίνητο δεν το χρησιμοποιεί για βόλτα πλέον, μόνο για δουλειά και έκτακτες ανάγκες», τόνισε.

Στα ύψη οι τιμές και στις Σποράδες, όπου σύμφωνα με την ΕΡΤ, η αμόλυβδη πωλείται προς 2,51 ευρώ/λίτρο στη Σκιάθο.

«Τα πράγματα είναι δύσκολα, η τιμή έχει εκτοξευτεί», αναφέρει ο Κώστας Νιτλέζος, πρατηριούχος στο νησί. «Περνάνε αμάξια και βάζουν 10-15 ευρώ. Μηχανάκια 2 ευρώ, 1 ευρώ», συμπλήρωσε.

 

“Πετάνε” οι τιμές στους τουριστικούς προορισμούς – Ανεξέλεγκτη αισχροκέρδεια

Μύκονος Φωτογραφίες Αρχείου, Royalty Free Μύκονος Εικόνες | Depositphotos

Οι τουρίστες στα ελληνικά νησιά θα κληθούν φέτος να πληρώσουν μια από τις πιο ακριβές τιμές της βενζίνης στην Ευρώπη, αλλά και να πληρώσουν το πιτόγυρο με 5 ευρώ αν μιλούν …ελληνικά!

Στο ρεπορτάζ του Alpha οι Έλληνες που ταξίδεψαν στα πιο δημοφιλή νησιά είπαν ότι στη Μύκονο μπορεί να βρεις τυλιχτό σουβλάκι σε τιμή 5 ευρώ, ενώ κάποιοι επαγγελματίες της εστίασης μπορεί να χρεώσουν διπλή τιμή αν ο πελάτης είναι ξένος. Νεαρός υποστήριξε ότι μία κρέπα των 5 ευρώ για τους Έλληνες, πήγε στα 10 ευρώ όταν ο πελάτης μίλησε αγγλικά.

Το σοκαριστικό είναι πως για μία μερίδα γύρο στη Μύκονο ο πελάτης μπορεί να πληρώσει από 17 έως 23 ευρώ, για μία μπάλα παγωτό από 5 έως 7 ευρώ, ενώ υπήρχαν περιπτώσεις όπου το μικρό μπουκάλι νερό κόστιζε 2 ευρώ.

Στα ύψη είναι και οι τιμές στα ποτά ειδικά στις Κυκλάδες. Εκτός από τη Μύκονο και τη Σαντορίνη, πανάκριβα μπορεί να πληρώσει κάποιος το απλό ποτό στην Πάρο, στη Νάξο και στην Ίο και συγκεκριμένα από 13 έως 15 ευρώ.

Ο υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης, δήλωσε πως «οι έλεγχοι είναι διαρκείς και όπου υπάρχουν φαινόμενα αισχροκέρδειας τα αντιμετωπίζουμε».