Η ποίηση του Βέλτσου «συνομιλεί» με τον Ρήγα

Κώστας Βασαρδάνης, Μυρτώ Ρήγου

Βασισμένο σε έξι ερωτικά διηγήματα του Γάλλου συγγραφέα Ρετίφ ντε λα Μπρετόν το «Σχολείον των ντελικάτων εραστών» μπορεί να θεωρηθεί το ριζοσπαστικότερο έργο του Ρήγα.

Το «Σχολείον των ντελικάτων εραστών». Εξι ερωτικά διηγήματα του Γάλλου συγγραφέα Ρετίφ ντε λα Μπρετόν που ο Ρήγας Βελεστινλής μετέφρασε και διασκεύασε αφιερώνοντάς τα στις «αισθαντικές νέες και νέους» του 1790.

Σχεδόν 230 χρόνια από την έκδοσή τους στη Βιέννη, τα τολμηρά αυτά κείμενα που συνδέουν εμμέσως τον έρωτα με την επανάσταση, με τρόπο μάλιστα προδρομικό για τα «ρεύματα» στο β’ μισό του 20ού αιώνα, συγχρωτίζονται με την ποίηση του Γιώργου Βέλτσου και τον μουσικό αναστοχασμό του Γιώργου Χατζημιχελάκη.

«Το “Σχολείον των ντελικάτων εραστών” ζητά έναν ντελικάτο αναγνώστη», όπως είναι ο τίτλος του νέου πρωτότυπου έργου λόγου και μουσικής, παρουσιάζεται σήμερα, Τρίτη 12 Οκτωβρίου, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (8.30 μ.μ., Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος). Η αρχική ιδέα ανήκει στον Βασίλη Παπαβασιλείου (κοντραμπάσο, αυτοσχεδιασμοί), η σκηνοθετική επιμέλεια είναι της Μάνιας Παπαδημητρίου, ενώ τα βίντεο δημιούργησε η Violet Louise.

Γιώργος Βέλτσος

Ο Γ. Βέλτσος ανασκευάζει το νεανικό έργο του Ρήγα, έξι ιστορίες ανδρών και γυναικών σε έναν διάλογο των δύο φύλων που ακολουθώντας το παιδαγωγικό πρόγραμμα του Ρήγα δείχνει τη σύγκρουση μεταξύ του αισθήματος και των θεσμών.

Γράφτηκε πως το «Σχολείον» μπορεί να θεωρηθεί «το ριζοσπαστικότερο έργο του Ρήγα», γιατί επιδιώκει την απελευθέρωση του συναισθήματος από την καταπίεση των κοινωνικών συμβάσεων μεταξύ του άνδρα και της γυναίκας και, έτσι, αναγγέλλει διά της διαμαρτυρίας αυτής τη νέα ηθική. Αυτή την ηθική άλλωστε προσδίδει στα δύο αντικατοπτριζόμενα λογοτεχνικά έργα η μουσική.

Δεν είναι τυχαίο ότι η αρχική ιδέα για έναν διάλογο της μουσικής με το «Σχολείον» του Ρήγα ήταν του κοντραμπασίστα Βασίλη Παπαβασιλείου που τη μοιράστηκε με τον συνθέτη Γ. Χατζημιχελάκη. Συμφώνησαν, λοιπόν, εξαρχής ότι η μορφή και το έργο του Ρήγα επιτάσσουν η μουσική να μην ενδώσει σε επιφανειακές μουσικολογικού ενδιαφέροντος καταθέσεις ή σε διά ανακρούσεων και υποκρούσεων υπομνήσεις που θα σκηνογραφούσαν ηχητικώς την εποχή του. Αντιθέτως, ως ηθική στάση, η μουσική καταθέτει την προίκα που έχει απ’ τους θεούς: την αφαίρεση.

⚫ INFO: Επιστημονική σύμβουλος, η Ολγα Κατσιαρδή-Hering, ομότιμη καθηγήτρια Ιστορίας Νέου Ελληνισμού – ΕΚΠΑ. Λαμβάνουν μέρος οι ηθοποιοί Μυρτώ Ρήγου, Κώστας Βασαρδάνης και οι μουσικοί Σπύρος Κοντός (όμποε), Αγγελίνα Τκάτσεβα (τσίμπελ), Βασίλης Παπαβασιλείου. Τιμές εισιτηρίων 10-20 €. Πληροφορίες: 210-7282333, megaron.gr