Η λεπτή ακροβασία Μητσοτάκη για την “υπεράσπιση” Στυλιανίδη — “Στα μαχαίρια” Πολιτική Προστασία και Αττική Οδός για τις ευθύνες του χάους

Σύσκεψη στο Μαξίμου για τα μέτρα στήριξης των πυρόπληκτων και των περιοχών  που επλήγησαν - Διάγγελμα Μητσοτάκη το απόγευμα - AEGINA PRESS

Νυχτερινό μπρα-ντε-φέρ ανάμεσα στην Κυβέρνηση και την παραχωρησιούχο εταιρεία της Αττικής Οδού, η οποία ούτε λίγο ούτε πολύ έδειξε ως υπεύθυνο τον Χρήστο Στυλιανίδη για την ελεύθερη πρόσβαση των βαρέων οχημάτων στον αυτοκινητόδρομο εν μέσω χιονοθύελλας με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν οι ουρές των χιλιάδων εγκλωβισμένων αυτοκινήτων.

Το υπουργείο Κλιματικής Κρίσης διέψευσε την εταιρεία επισημαίνοντας την δέσμευση της κατά τις συσκέψεις προετοιμασίας ότι θα διαθέσει 35 εκχιονιστικά οχήματα για την κάλυψη 70 χιλιομέτρων δηλαδή, θα αντιστοιχούσε ένα όχημα ανά δύο χιλιόμετρα και πως θα αξιολογούνταν το πρωί της Δευτέρας πότε θα έκλεινε ο αυτοκινητόδρομος για τα βαρέα οχήματα, κάτι που όπως τονίζει η πλευρά Στυλιανίδη λειτούργησε πλήρως στην περίπτωση της Νέας Οδού ενώ στην περίπτωση της Αττικής Οδού υπήρξε χείριστη διαχείριση.

  • Στην κυβέρνηση εκτιμούν ότι η εταιρεία επιχειρεί να φτιάξει την υπερασπιστική της γραμμή ενόψει των αξιώσεων που δηλώνουν έτοιμοι να εγείρουν πολίτες.

Το απόγευμα στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έγινε η πρώτη συνάντηση μεταξύ πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου και Aττικής Οδού για την καταβολή της αποζημίωσης των δυο χιλιάδων ευρώ που δεσμεύτηκε η εταιρεία να καταβάλει ανά εγκλωβισμένο όχημα.

Η ταυτοποίηση των παθόντων θα γίνει από την απόδειξη καταβολής των διοδίων αλλά και από κάμερες διαχείρισης κυκλοφορίας. Ήδη πάντως οι οδηγοί που παρέλαβαν το αυτοκίνητο τους από το πάρκινγκ του αεροδρομίου όπου τα είχαν μεταφέρει γερανοί, υπέγραψαν σχετικό έγγραφο ταυτοποίησης.

  • Μέσα σε αυτό το κλίμα και ενώ έχει βγει η κίτρινη κάρτα για τον Χρήστο Στυλιανίδη, η Κυβέρνηση με φόντο και την πρόταση δυσπιστίας του ΣΥΡΙΖΑ θα επιχειρήσει μια λεπτή ακροβασία. Η γραμμή θα είναι ότι απολαμβάνει της εμπιστοσύνης του πρωθυπουργού ο κ. Στυλιανίδης, αλλά δεν έχει επιτευχθεί το επίπεδο που πρέπει στην επιχειρησιακή λειτουργία της πολιτικής προστασίας και ο πήχης έχει μπει πολύ ψηλότερα.

Της Στεφανίας Μουρελάτου

 

“Στα μαχαίρια” Πολιτική Προστασία και Αττική Οδός για τις ευθύνες του χάους- Σκληρές ανακοινώσειςΑττική Οδός: Πρώτη παραίτηση μετά το φιάσκο της «Ελπίδας» – Συνεχίζονται οι  εικόνες ντροπής | MEGA TV

Την τροχαία και τον υπουργό Πολιτικής Προστασίας, Χρήστο Στυλιανίδη, κατονομάζει ως υπεύθυνους για το χάος που προκλήθηκε με το χιονιά η εταιρεία Αττικής Διαδρομές ΑΕ, που διαχειρίζεται την Αττική Οδό, τονίζοντας ότι οι εκπρόσωποί της στις συσκέψεις (21 και 23 Ιανουαρίου) που προηγήθηκαν για την προετοιμασία ενόψει της κακοκαιρίας, ζήτησαν η Αττική Οδός να κλείσει από την προηγούμενη μέρα για τα φορτηγά, εκκλήσεις που δεν εισακούστηκαν.

Όπως, μάλιστα, τονίζεται στην ανακοίνωση, “ειδικά σε ό,τι αφορά τα φορτηγά και μετά από παρεμβάσεις Περιφερειαρχών κατά της προληπτικής απαγόρευσης κυκλοφορίας τους, ο Υπουργός Πολιτικής Προστασίας τοποθετήθηκε σαφώς λέγοντας ότι πρέπει να διασφαλιστεί η οικονομική – εφοδιαστική αλυσίδα. Συγκεκριμένα, υπογράμμισε ότι το Κράτος δεν μπορεί να κλείνει δρόμους προληπτικά”.

Στην ανακοίνωση, επίσης, υπογραμμίζεται ότι “ένας αυτοκινητόδρομος όπως είναι η Αττική Οδός απαιτεί έγκαιρο προγραμματισμό για αυτό και ήταν επίμονη η προσπάθεια των εκπροσώπων της εταιρείας να απαγορευτεί η κυκλοφορία, ειδικά των βαρέων οχημάτων, από την προηγούμενη ημέρα”.

Η εταιρεία επικαλείται και τα πρακτικά των συσκέψεων με την Πολιτεία, από τα οποία όπως λέει προκύπτει ότι “έθεσε εξαρχής ρητώς αιτήματα προληπτικής απαγόρευσης των φορτηγών – βαρέων οχημάτων από το βράδυ της Κυριακής 23 Ιανουαρίου (όπως είχε αποφασισθεί σε αντίστοιχες συγκυρίες στο παρελθόν), ενώ επισημάνθηκε με ιδιαίτερη έμφαση ότι παρά την ετοιμότητα της εταιρείας με 35 εκχιονιστικά οχήματα σε 70 χιλιόμετρα, η αυξημένη κυκλοφορία οχημάτων σε συνδυασμό με τα αναμενόμενα ακραία καιρικά φαινόμενα, μπορεί να δημιουργήσει κινδύνους τόσο για την ασφάλεια των οδηγών όσο και για την ομαλή λειτουργία του αυτοκινητόδρομου”.

Επιπλέον, αναφέρει ότι “η συντονιστική ομάδα του Τμήματος Τροχαίας Αττικής Οδού επιχειρούσε δια ζώσης από τις πρωινές ώρες της Δευτέρας 24 Ιανουαρίου στο κέντρο επιχειρήσεων της Αττικής Οδού έχοντας πλήρη εικόνα της κατάστασης και των προβλημάτων που επέφερε η ακαριαία συγκέντρωση των βαρέων οχημάτων στην Αττική Οδό”.

“Η απαγόρευση ήρθε πολύ αργά, με το φαινόμενο σε πλήρη εξέλιξη, και αφού είχαν ήδη προκύψει μεγάλα κυκλοφοριακά ζητήματα. Συγκεκριμένα, το κλείσιμο της Νέας Οδού αλλά και της Εθνικής Οδού το πρωί της Δευτέρας, μετακύλησε όλο τον όγκο των βαρέων οχημάτων στην Αττική Οδό, με αποτέλεσμα στις 09.00 π.μ. και με τη χιονοκαταιγίδα να έχει κάνει νωρίτερα την εμφάνισή της, να έχουμε μια πρωτοφανή κίνηση 38.557 οχημάτων και 3.772 φορτηγών τα οποία μέχρι τις 14.00 έφτασαν τα 68.000 οχήματα, 5.700 φορτηγά και 35 εκχιονιστικά ανάμεσά τους που προσπαθούσαν να επιχειρήσουν. Και όλα τα παραπάνω χωρίς καμία απαγόρευση κυκλοφορίας ή σύσταση μη κυκλοφορίας στους δρόμους από την Πολιτεία την προηγούμενη μέρα”, μέρα σημειώνει η εταιρεία, τονίζοντας ότι “η ΑΤΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ Α.Ε. όπως και κάθε λειτουργός ή παραχωρησιούχος [δεν νομιμοποιείται] δεν έχει την εξουσία, σύμφωνα με την εφαρμοστέα νομοθεσία, απόφασης ή εντολής για τον περιορισμό ή την απαγόρευση της κυκλοφορίας στον αυτοκινητόδρομο που λειτουργεί”.

Στην αντεπίθεση η Πολιτική Προστασία: Ψεύδεται η Αττική Οδός

Το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας εξέδωσε ανακοίνωση-απάντηση στην Αττική Οδό, σχετικά με τις συνθήκες εγκλωβισμού χιλιάδων πολιτών στον αυτοκινητόδρομο.
Στην ανακοίνωση, το υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, κάνει λόγο για ψευδείς ισχυρισμούς της Αττικής Οδού και διαψεύδει ότι τέθηκε από τη συγκεκριμένη εταιρεία αίτημα “προληπτικής απαγόρευσης των φορτηγών-βαρέων οχημάτων από το βράδυ της Κυριακής 23 Ιανουαρίου”. Όπως σημειώνει το υπουργείο Κλιματικής Κρίσης “στη σύσκεψη της 23ης Ιανουαρίου αποφασίστηκε ότι σε ό,τι αφορά στα βαρέα οχήματα θα γινόταν αξιολόγηση της κατάστασης νωρίς το πρωί της Δευτέρας”.

Τονίζει δε πως όλες οι εταιρείες διαχείρισης, μεταξύ των οποίων και οι Αττικές Διαδρομές, εγγυήθηκαν ότι μπορούν να διαχειριστούν το φαινόμενο και να μείνουν ανοιχτοί οι δρόμοι. «Ειδικά για την εταιρεία “ΑΤΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ ΑΕ» επαναλαμβάνουμε ότι διαβεβαίωσαν ότι ήταν σε πλήρη ετοιμότητα για την αντιμετώπιση προβλημάτων λόγω χιονοπτώσεων και παγετού στο οδικό δίκτυο αρμοδιότητάς τους» αναφέρει το υπουργείο και υπογραμμίζει ότι “επιπρόσθετα, η εταιρεία διαβεβαίωσε ότι διαθέτει περισσότερα οχήματα εκχιονισμού από τη συμβατική της υποχρέωση. Συγκεκριμένα, 35 εκχιονιστικά οχήματα σε 70 χλμ (δηλαδή, ένα όχημα ανά δύο χλμ)”.

Επιπλέον, το υπουργείο σημειώνει ότι στην Νέα Οδό “σε πλήρη συνεργασία με την Τροχαία είχαμε μια πετυχημένη διαχείριση της δύσκολης κατάστασης» και διερωτάται: “Γιατί, λοιπόν, στην περίπτωση της Νέα Οδού (Αθηνών-Λαμίας) είχαμε την απόλυτα επιτυχημένη διαχείριση ενώ στην περίπτωση της Αττικής Οδού τη χείριστη διαχείριση, σε πλήρη αντίθεση με τις υποσχέσεις και δεσμεύσεις της εταιρείας και της εξουσιοδότησης από τη σύσκεψη;”.

Το υπουργείο διερωτάται μάλιστα: “Η αποδοχή της απαίτησης για 2000 ευρώ αποζημίωση σε κάθε εγκλωβισμένο αυτοκίνητο, δεν σημαίνει ταυτόχρονα και αποδοχή της ευθύνης για την τραγική διαχείριση της Αττικής Οδού;”.

Για να καταλήξει το υπουργείο Κλιματικής Κρίσης: “Είναι κατανοητό ότι η εταιρεία προσπαθεί να υπερασπιστεί τα συμφέροντα της, ενόψει πιθανών νομικών διεκδικήσεων και επιβολής διοικητικών κυρώσεων. Δική μας υποχρέωση είναι η προάσπιση του δημοσίου συμφέροντος”.

Νωρίτερα, η Αττική Οδός σε ανακοίνωσή της είχε επιρρίψει την ευθύνη στο υπουργείο και στην Τροχαία, υποστηρίζοντας πως η ίδια είχε ζητήσει την απαγόρευση κυκλοφορίας των φορτηγών από την Κυριακή το βράδυ -όπως είχε γίνει και στην κακοκαιρία “Μήδεια” (13-17 Φεβρουαρίου 2021)-, κάτι που, όπως αναφέρει, επανέλαβε και στη συντονιστική σύσκεψη της 23ης Ιανουαρίου. Η Αττική Οδός υποστηρίζει ακόμη πως “ειδικά σε ό,τι αφορά τα φορτηγά […] ο Υπουργός Πολιτικής Προστασίας τοποθετήθηκε σαφώς λέγοντας ότι πρέπει να διασφαλιστεί η οικονομική-εφοδιαστική αλυσίδα” και ότι υπογράμμισε πως “το Κράτος δεν μπορεί να κλείνει δρόμους προληπτικά και πρότεινε να υπάρχει στενή συνεργασία Τροχαίας και Παραχωρησιούχων, με σύσταση η Τροχαία να παρεμβαίνει όπου απαιτείται είτε με ακινητοποίηση των φορτηγών ή να διοχετεύονται πίσω από αλατιέρες για να μπορούν να κινηθούν. Στην πρόταση αυτή συμφώνησε και η Αστυνομία”.

Υπενθυμίζεται ότι από το βράδυ της Δευτέρας ο υπουργός Πολιτικής Προστασίας Χρήστος Στυλιανίδης είχε επιρρίψει ευθύνες στην Αττική Οδό για το χάος, ενώ την επομένη παραιτήθηκε ο διευθύνων σύμβουλος της Αττικής Οδού, Βασίλης Χαλκιάς. Επίσης, είχε προηγηθεί η αποδοχή από την Εταιρεία της αποζημίωσης 2.000 ευρώ ανά όχημα, έπειτα από αίτημα του πρωθυπουργού, κάτι το οποίο ζήτησε να καταβληθεί άμεσα ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής σήμερα, σε συνάντησή του με εκπροσώπους της Αττικής Οδού.