Η κυβέρνηση υπερασπίζεται τα 11 εκατ. ευρώ διαφημιστικής δαπάνης «για να μη βασίζεται μόνο στο φιλότιμο των ΜΜΕ»

Η κυβέρνηση υπερασπίζεται τα 11 εκατ. ευρώ διαφημιστικής δαπάνης «για να μη βασίζεται μόνο στο φιλότιμο των ΜΜΕ»

Απαντήσεις για τις πιστώσεις ύψους 11 εκατ. ευρώ που δεσμεύτηκαν με απόφαση της Προεδρίας της Κυβέρνησης για «υπηρεσίες ενημέρωσης» στο πλαίσιο της αντιμετώπισης της πανδημίας του κορονοϊού υποχρεώθηκε να δώσει ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, προβαίνοντας σε μία μακροσκελή ανακοίνωση, και υποστηρίζοντας μεταξύ άλλων, πως η διάθεση των χρημάτων αυτών είναι απαραίτητη, παρότι τα ΜΜΕ είναι υποχρεωμένα να μεταδίδουν δωρεάν ενημερωτικά μηνύματα για ένα τόσο κρίσιμο ζήτημα. Ανακοινώθηκε ήδη το όνομα της εταιρείας που αναλαμβάνει την καμπάνια με απευθείας ανάθεση.

Με τίτλο «Κάλλιον του θεραπεύειν, το προλαμβάνειν» επιχείρησε να απαντήσει στις επικρίσεις κομμάτων και πλήθους πολιτών στο άκουσμα της είδησης της διάθεσης ποσού 11 εκατ. ευρώ για υπηρεσίες ενημέρωσης ο Στέλιος Πέτσας, υπερασπιζόμενος της απόφασης της κυβέρνησης με επιχείρημα την ανάγκη ενημέρωσης των πολιτών, παρότι οι κυβερνητικές αποφάσεις της 14ης Μαρτίου υποχρεώνουν τα ΜΜΕ να μεταδίδουν δωρεάν τα ενημερωτικά μηνύματα για τα μέτρα πρόληψης για τον κορονοϊό.

Υπενθυμίζεται πως με απόφαση της Προεδρίας της Κυβέρνησης, και υπογραφή του εξ απορρήτων του πρωθυπουργού, Γρηγόρη Δημητριάδη, η κυβέρνηση προχώρησε στη δέσμευση πίστωσης 11 εκατ. ευρώ για «υπηρεσίες επικοινωνίας» και «εκστρατεία στο πλαίσιο της προστασίας της δημόσιας υγείας και των μέτρων για την αποτροπή της διασποράς του κορονοϊού COVID- 19».

Η απόφαση αυτή, που σημαίνει ότι η κυβέρνηση μπορεί να αποδεσμεύσει αυτά τα χρήματα όποτε το επιθυμεί, δημιούργησε πλήθος ερωτημάτων και αντιδράσεων από τα κόμματα της αντιπολίτευσης, καθώς από την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου της 15ης Μαρτίου προβλέπεται ρητά η υποχρέωση των ΜΜΕ να μεταδίδουν δωρεάν τα εν λόγω μηνύματα.

Σε αυτά τα ερωτήματα και την κριτική επιχείρησε να απαντήσει ο κυβερνητικός εκπρόσωπος με τη δήλωσή του, υποστηρίζοντας πως οι αποφάσεις της ΠΝΠ αφορούν την πρώτη φάση της εκστρατείας επικοινωνίας και ενημέρωσης, ενώ τα 11 εκατ. ευρώ αφορούν μία δεύτερη. Μάλιστα, αξίζει να σημειωθεί πως για να δικαιολογήσει τη διάθεση των χρημάτων αυτών, ο Στ. Πέτσας υποστήριξε πως η ενημέρωση των πολιτών για την πανδημία «δεν μπορεί να βασίζεται μόνο στο φιλότιμο των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης και των εργαζομένων σε αυτά.

«Όσο περνά ο καιρός τόσο σημαντικότερη καθίσταται η ύπαρξη συνεχούς και συνεπούς ενημέρωσης» αναφέρει ακόμα ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, παραθέτοντας τόσο το παράρτημα της πρώτης ΠΝΠ για τη δωρεάν μετάδοση μηνυμάτων από ΜΜΕ, όσο και αυτό που αναφέρεται στη «δεύτερη φάση» των 11 εκατ. ευρώ.

Σε κάθε περίπτωση, πριν καν δημοσιεύσει τη δήλωσή του ο Στ. Πέτσας, είχε ήδη γίνει γνωστό πως το έργο της καμπάνιας των 11 εκατ. ευρώ ανατέθηκε στη διαφημιστική εταιρεία Initiative Media. Αξίζει να σημειωθεί πως η εν λόγω εταιρεία έχει στο παρελθόν κατηγορηθεί για διακριτική μεταχείριση μέσων ενημέρωσης, με την εφημερίδα Documento να την κατηγορεί πως την εξαίρεσε από τη διανομή διαφήμισης της αμερικανικής πρεσβείας κατά τη διάρκεια της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης το 2018.

«Η εταιρεία αναλαμβάνει την εκπόνηση σχεδίου για κάθε είδους εκστρατεία επικοινωνίας και ενημέρωσης των πολιτών, με βάση τις εκάστοτε ομάδες και κατηγορίες κοινού στις οποίες απευθύνονται τα επί μέρους μηνύματα (γενική κοινή γνώμη, ευπαθείς ομάδες, εργαζόμενοι, επιχειρη- ματίες, ελεύθεροι επαγγελματίες κ.λπ.), προς το σκοπό της εμπέδωσης των μέτρων πρόληψης και αποφυγής διάδοσης του κορωνοϊού COVID-19 καθώς και κάθε συναφή υπηρεσία που απαιτείται για την υλοποίηση εκάστης» αναφέρεται συγκεκριμένα στο advertising.gr, ενώ παρατίθενται και τα σημεία που περιλαμβάνει το έργο, ως εξής:

Α) το σχεδιασμό, τη δημιουργία και την παραγωγή κατά περίπτωση οπτικοακουστικού, λεκτικού, με απεικόνιση ή μη, υλικού για τη μετάδοση ή καταχώρηση σε Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, και ειδικότερα: τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών μηνυμάτων διάρκειας άνω του ενός (1) λεπτού, μακέτας για εφημερίδες/περιοδικά, μακέτας για αφίσα, μηνυμάτων για το διαδίκτυο (συμπεριλαμβανομένων μέσων κοινωνικής δικτύωσης).

Β) τη σύνταξη και την υποβολή πρότασης που θα περιλαμβάνει τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, ανά κατηγορία, τον τρόπο και τη συχνότητα μετάδοσης ή καταχώρησης σε αυτά.

Γ) τη σύνταξη και την υποβολή πρότασης κατανομής της προϋπολογιζόμενης δαπάνης του επικοινωνιακού προγράμματος στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης.

Ακόμα, όπως αναφέρεται, η σύμβαση ορίζεται έως τις 31 Μαίου 2020 και το συμβατικό τίμημα για την παροχη των υπηρεσιών ανέρχεται σε ποσοστό 3% επί της τελικής συνολικής δαπάνης της εκστρατείας επικοινωνίας και ενημέρωσης, που δεν μπορεί να ξεπερνά τα 11 εκατ. ευρώ, που έχουν ήδη πιστωθεί για αυτό το σκοπό.

Επίσης, στην απόφαση σημειώνεται πως με την αποδοχή από τα αντίστοιχα ΜΜΕ της πρότασης μετάδοσης ή καταχώρησης, καταβάλλεται σε αυτά άμεσα προκαταβολή ύψους 35%. Η αποπληρωμή του υπολοίπου γίνεται κατόπιν βεβαίωσης, στην οποία θα βεβαιώνεται η καλή εκτέλεση και το υπόλοιπο ανά Μέσο Μαζικής Ενημέρωσης.

Διαβάστε αναλυτικά την ανακοίνωση του κυβερνητικού εκπροσώπου:

Αντιμέτωπη με μια πρωτοφανή, για τις τελευταίες δεκαετίες υγειονομική κρίση, την πανδημία του κορονοϊού (COVID – 19), η Κυβέρνηση ξεδιπλώνει τις πολιτικές αντιμετώπισης της κρίσης σε τρεις άξονες:

  • Πρώτον, την ανάσχεση της διασποράς του ιού.
  • Δεύτερον, την ενίσχυση του συστήματος υγείας.
  • Τρίτον, τη στήριξη των επιχειρήσεων και των εργαζομένων που πλήττονται, καθώς και  τη λήψη μέτρων για τη βελτίωση της δύσκολης καθημερινότητας των πολιτών. Σε ό,τι αφορά τον τρίτο άξονα, η Κυβέρνηση έχει ήδη ανακοινώσει 3 δέσμες μέτρων με τη συνολική ταμειακή επιβάρυνση των μέτρων να ανέρχεται στα 6 δισ. ευρώ, μόνο για τον Μάρτιο και τον Απρίλιο. Το  δημοσιονομικό κόστος διαμορφώνεται πλέον στα 4,7 δισ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 2,5% του Α.Ε.Π., υψηλότερο δηλαδή από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο. Και θα συνεχίσει η Κυβέρνηση να διευρύνει τη σχετική περίμετρο, με βάση τις εξελίξεις στην οικονομία.

Σε αυτές τις δημοσιονομικές παρεμβάσεις, περιλαμβάνεται και η απαραίτητη εκστρατεία επικοινωνίας και ενημέρωσης που αφορά στη λήψη των αναγκαίων μέτρων προστασίας και τον περιορισμό της διασποράς του κορωνοϊού. Γιατί ένα από τα σημαντικότερα όπλα που έχουμε για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού είναι η ενημέρωση των πολιτών. Ενημέρωση που πρέπει να γίνει με κάθε δυνατό τρόπο, ώστε τα μηνύματα να φθάσουν και να καταφέρουν να αγγίξουν μικρούς και μεγάλους. Γιατί είναι απολύτως κρίσιμη και για τις αντοχές του ίδιου του συστήματος υγείας η πρόληψη, πριν φτάσουμε στη νοσηλεία.
Συνεπώς η ύπαρξη ενός συνεκτικού και κατανοητού επικοινωνιακού μίγματος αποτελεί οριζόντιο μέτρο που δρα συμπληρωματικά και στους τρείς άξονες δράσεων.
Παρέχεται ενημέρωση για τους τρόπους μετάδοσης του κορωνοϊού και τα μέτρα ατομικής πρόληψης και προστασίας, ώστε να περιορίσουμε στο ελάχιστο τη διασπορά του ιού.
Μέσω της πρόληψης και του περιορισμού της διασποράς παρέχεται στο Εθνικό Σύστημα Υγείας και στους εργαζομένους σε αυτό ο απαραίτητος χώρος και χρόνος προκειμένου να συνεχίσουν να παρέχουν περίθαλψη σε όσους τη χρειάζονται.
Τέλος η πρόληψη, ο περιορισμός της διασποράς, η συγκράτηση σε ελεγχόμενα επίπεδα του αριθμού αυτών που χρίζουν νοσηλείας και η μείωση του χρόνου νοσηλείας, θα μειώσουν κατ’ επέκταση και το δημοσιονομικό αποτύπωμα της πανδημίας, ώστε να επιστρέψουμε στην κανονικότητα το ταχύτερο δυνατό και με τις μικρότερες δυνατές συνέπειες.

Μέχρι σήμερα, η σχετική επιτυχία των προληπτικών μέτρων που έχουμε λάβει, έναντι αντίστοιχων μέτρων άλλων χωρών, βασίζεται και στους παρακάτω δυο άξονες:
• #μένουμε_σπίτι παρά την αναπόφευκτη κόπωση, και
• συνεχίζουμε να επικοινωνούμε τη σημασία που έχει η υπεύθυνη, έγκαιρη και έγκυρη ενημέρωση.
Αυτό δεν μπορεί να βασίζεται μόνο στο φιλότιμο των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης και των εργαζομένων σε αυτά. Έχουμε ευθύνη ως οργανωμένη Πολιτεία να διαμορφώσουμε μια επαγγελματική εκστρατεία επικοινωνίας και ενημέρωσης. Τα πλέον δύσκολα είναι μπροστά μας και ο εφησυχασμός αποτελεί κακό σύμβουλο. Όσο περνά ο καιρός τόσο σημαντικότερη καθίσταται η ύπαρξη συνεχούς και συνεπούς ενημέρωσης.
Στο πλαίσιο αυτό, η εκστρατεία επικοινωνίας και ενημέρωσης που έχουμε σχεδιάσει αναπτύσσεται σε δύο φάσεις (βλέπε Παράρτημα), ενώ η συνολική πίστωση για την πραγματοποίησή της ανέρχεται στα 11 εκατομμύρια ευρώ, αφορά δηλαδή στο 0,23% των δημοσιονομικών παρεμβάσεων για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού που έχουν μέχρι στιγμής αποφασιστεί.
Συνεπώς, το πεδίο της υγείας και της ασφάλειας των πολιτών δεν προσφέρεται για μικροκομματική αντιπαράθεση. Κάποιες αντιπολιτευτικές κορώνες ελπίζουμε να αποτελούν πρώτη αντίδραση από κεκτημένη αντιπολιτευτική ταχύτητα και θα μπουν στην άκρη μπροστά στο κοινό καλό.
Η Κυβέρνηση διαβεβαιώνει ότι θα κάνει ό,τι χρειαστεί για τον περιορισμό των συνεπειών της πανδημίας του κορωνοϊού, με γνώμονα την προστασία της δημόσιας υγείας, με την πεποίθηση ότι κάθε ανθρώπινη ζωή που σώζεται έχει ανεκτίμητη αξία, καθώς και με απόλυτη διαφάνεια και σεβασμό στα χρήματα των φορολογουμένων.

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

Ι. Α’ Φάση της εκστρατείας ενημέρωσης.
ΑΡΘΡΟ ΤΡΙΑΚΟΣΤΟ ΠΡΩΤΟ ΤΗΣ ΠΝΠ 14.03.2020 (Α΄64)
Μετάδοση ενημερωτικών μηνυμάτων:
«1. Οι δημόσιοι και ιδιωτικοί ραδιοφωνικοί και τηλεοπτικοί σταθμοί ελεύθερης λήψης πανελλήνιας και περιφερειακής εμβέλειας υποχρεούνται να μεταδίδουν ενημερωτικά μηνύματα διάρκειας έως ενός (1) λεπτού για την προστασία της δημόσιας υγείας και τα μέτρα για την αποφυγή της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19.

Η ανωτέρω μετάδοση διενεργείται δωρεάν και απαλλάσσεται από κάθε τέλος.
Με απόφαση του μέλους της Κυβέρνησης ή του Υφυπουργού που ασκεί την αρμοδιότητα της Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης, προβλέπεται η συχνότητα μετάδοσης των μηνυμάτων της παρ. 1 και θεσπίζονται όλες οι αναγκαίες λεπτομέρειες για την εφαρμογή της παρούσας.»
Το άρθρο αυτό αφορά σε ενημερωτικά μηνύματα που:
• μεταδίδονται μόνο από ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς.
• Έχουν διάρκεια έως ένα (1) λεπτό
• Ορίστηκε ρητά ότι θα μεταδίδονται δωρεάν
Η δωρεάν μετάδοσή τους ορίστηκε ρητά. Έτσι, διαφοροποιήθηκαν από τα μηνύματα κοινωνικού περιεχομένου για τα οποία δίνει έγκριση δωρεάν μετάδοσης το ΕΣΡ (ν. 2328/1995 και ΚΥΑ 1686/2018), ώστε να μην υπάρχει καμία απολύτως καθυστέρηση στην άμεση μετάδοση των ενημερωτικών μηνυμάτων λόγω της κατεπείγουσας ανάγκης αποτροπής της διασποράς του κορονοιού.
Κατ’ εξουσιοδότηση της παρ. 3 του εν λόγω άρθρου, την αμέσως επόμενη ημέρα για την άμεση ανταπόκριση στις κατεπείγουσες συνθήκες, εκδόθηκε η ΥΑ 179/15.3.2020 (Β 861) του Υφυπουργού στον Πρωθυπουργό που όριζε τον τρόπο μετάδοσης των ενημερωτικών μηνυμάτων από ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς (ώρες, συχνότητα κλπ).

ΙΙ. Β’ Φάση της εκστρατείας ενημέρωσης.
ΑΡΘΡΟ ΤΡΙΑΚΟΣΤΟ ΤΗΣ ΠΝΠ 14.03.2020 (Α΄64)
Κατεπείγουσες διατάξεις για την ενημέρωση του κοινού στο πλαίσιο της αποτροπής διασποράς του κορωνοϊού.
«1. Εφόσον εξακολουθεί να υφίσταται άμεσος κίνδυνος εμφάνισης και διασποράς του κορωνοϊού COVID-19, η έλλειψη του οποίου βεβαιώνεται με απόφαση του Υπουργού Υγείας, και πάντως για χρονικό διάστημα που δεν μπορεί να υπερβαίνει την 31η.5.2020, είναι δυνατή η ανάθεση υπηρεσιών επικοινωνίας και ενημέρωσης των πολιτών προς τον σκοπό αυτό, καθώς και κάθε συναφούς υπηρεσίας που απαιτείται για την υλοποίηση της εκστρατείας, κατά παρέκκλιση των κείμενων εθνικών διατάξεων.

Με κοινή απόφαση του μέλους της Κυβέρνησης ή του Υφυπουργού που ασκεί την αρμοδιότητα της Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης και του Υπουργού Οικονομικών καθορίζονται όλες οι αναγκαίες λεπτομέρειες για την εφαρμογή του παρόντος, καθώς και η διαδικασία διάθεσης των σχετικών πιστώσεων για την κάλυψη της προκαλούμενης δαπάνης.»
Αυτή η διάταξη συμπληρώνει την προηγούμενη του άρθρου 31. Δεν πρόκειται για την πρώτη, άμεση αντίδραση, στην ανάγκη ευαισθητοποίησης, αλλά πλέον για μια συνολική καμπάνια επικοινωνίας και ενημέρωσης των πολιτών για την προστασία της δημόσιας υγείας και τον περιορισμό της διασποράς του κορωνοϊού. Η δεύτερη αυτή φάση ενημέρωσης θα διαρκέσει μέχρι και την 31η Μαϊου 2020.

Κατ’ εξουσιοδότηση της παρ. 3, εκδόθηκε η ΚΥΑ 227 (Β 948) του Υφυπουργού Οικονομικών και του Υφυπουργού στον Πρωθυπουργό για τον καθορισμό της διαδικασίας ανάθεσης υπηρεσιών επικοινωνίας και ενημέρωσης των πολιτών, λαμβάνοντας υπόψη την κατεπείγουσα ανάγκη ευαισθητοποίησης όλων των πολιτών για τα ατομικά και συλλογικά μέτρα πρόληψης που πρέπει να λαμβάνονται για τον περιορισμό της διάδοσης του κορωνοϊού και στοχευμένης ενημέρωσης για την άμεση αντιμετώπιση των αρνητικών συνεπειών της εμφάνισης του κορωνοϊού. Η εκστρατεία αυτή θα περιλαμβάνει:
• Το σχεδιασμό, τη δημιουργία και την παραγωγή οπτικοακουστικού υλικού.
• Την κατάρτιση πρότασης για τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, ανά κατηγορία, τον τρόπο και τη συχνότητα μετάδοσης ή καταχώρησης σε αυτά, προς το σκοπό της επιλογής των κατάλληλων μέσων ανακοίνωσης και προβολής του ενημερωτικού υλικού και την πρόταση κατανομής της προϋπολογιζόμενης δαπάνης του επικοινωνιακού προγράμματος στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης.
• Λοιπές συμβουλευτικές και υποστηρικτικές υπηρεσίες.
Η εκστρατεία αυτή είναι ποσοτικά και ποιοτικά διαφορετική από την πρώτη φάση και καλύπτει επιπλέον ως προς τα ΜΜΕ:
• Εφημερίδες, διαδικτυακά μέσα και μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τα οποία δεν ήταν στο πεδίο εφαρμογής του άρθρου 31.
• Ενημερωτικά μηνύματα τα οποία θα μεταδίδονται από ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς με διάρκεια πάνω από ένα (1) λεπτό.
Η συνολική δαπάνη της εκστρατείας ενημέρωσης κατά τη Β’ Φάση δεν μπορεί να υπερβεί τα 11 εκατομμύρια ευρώ και αφορά σε: οπτικοακουστικό υλικό, κατάρτιση media plan, διαρκή έλεγχο τήρησης και επικαιροποίησή του, αμοιβή της εταιρίας και δαπάνη των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης (έντυπα, ραδιοφωνικά, τηλεοπτικά και διαδικτυακά μέσα και μέσα κοινωνικής δικτύωσης). Επίσης, έχει ληφθεί ειδική μέριμνα για τις επιχειρήσεις των περιφερειακών μέσων ενημέρωσης και έχει προβλεφθεί ρητά η συμμετοχή στην κατανομή της συνολικής δαπάνης των τοπικών και περιφερειακών Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, κάθε κατηγορίας.