Η επόμενη μέρα για το Εμπρός: Τι λένε Μπακογιάννης, Ηλιόπουλος, Γερουλάνος

Εκδηλώσεις | Ελεύθερο Αυτοδιαχειριζόμενο Θέατρο Εμπρός | Ελεύθερο  Αυτοδιαχειριζόμενο Θέατρο Εμπρός

Πολιτική συνέχεια αποκτά  η υπόθεση του Αυτοδιαχειριζόμενου Θεάτρου Εμπρός, με τον δήμαρχο κ. Κ. Μπακογιάννη να διεκδικεί τον χώρο από την ΕΤΑΔ  Α.Ε (Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου). Η πρόθεσή του εκδηλώθηκε, μετά την δεύτερη  επέμβαση της αστυνομίας, που δημιούργησε  νέες αντιδράσεις από την πλευρά καλλιτεχνών και συλλογικοτήτων που διαχειρίζονται τον χώρο από το 2011.  Τελικά οι εργασίες πάγωσαν, μετά από μήνυση της παράταξης «Ανοιχτή Πόλη», που ανέδειξε πως η αστυνομία λειτούργησε χωρίς άδεια από την Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων.

Η επόμενη μέρα για το Εμπρός: Τι λένε στο tvxs.gr Μπακογιάννης, Ηλιόπουλος, Γερουλάνος

Η απόφαση του δημάρχου να περιέλθει το Εμπρός στα χέρια του δήμου – αίτημα που είχε καταθέσει η  Ανοιχτή Πόλη – βρίσκει σύμφωνες τις παρατάξεις του δήμου, ωστόσο οι απόψεις τους διαφέρουν σε σχέση με το ποιος θα αναλάβει την διαχείριση και επομένως ποιος θα είναι ο χαρακτήρας του χώρου την επόμενη μέρα.

Το tvxs.gr έθεσε τα ερωτήματα στον δήμαρχο Κ. Μπακογιάννη, τον επικεφαλής της Ανοιχτής Πόλης Νάσο Ηλιόπουλο και τον επικεφαλής της παράταξης «Αθήνα είσαι εσύ», Παύλο Γερουλάνο.

Κ. Μπακογιάννης: Θα έρθουμε σε επαφή με τις ομάδες καλλιτεχνών ώστε το Εμπρός να διατηρήσει τον χαρακτήρα του

Οι συλλογικότητες διεκδικούν να παραμείνει το Εμπρός αυτοδιαχειριζόμενος χώρος. Το αίτημα που είχε κάνει στον δήμο ο Νάσος Ηλιόπουλος, περιλάμβανε την πρόταση να αναλάβει ο δήμος την αποκατάσταση του κτιρίου από κοινού με το Υπ. Πολιτισμού, να φροντίσουν για τα λειτουργικά του έξοδα και να παραδοθεί στις συλλογικότητες που το διαχειρίζονται από το 2011.
Τι προτίθεται να κάνει όμως ο δήμαρχος, αν τελικά περάσει στα χέρια του δήμου το Εμπρός; Έχει αποφασίσει με ποιον τρόπο θα λειτουργεί; Θα κάνει δεκτή την πρόταση, να αναλάβει ο δήμος την αποκατάσταση του και να το παραδώσει στις ομάδες που το λειτουργούσαν έως σήμερα;  Θα παραμείνει ένας χώρος πολιτισμού και με ποια μορφή;

«Πρώτο μέλημά μας είναι, αυτός ο χώρος, να παραμείνει ανοιχτός και να διατηρήσει τον χαρακτήρα του. Δηλαδή, να παραμείνει ως ένας χώρος παραγωγής πολιτισμού, ανοιχτός σε κάθε μορφή τέχνης και καλλιτεχνικής έκφρασης» λέει στο tvxs.gr o Κώστας Μπακογιάννης.

«Όπως ήδη είναι γνωστό, βρίσκεται σε εξέλιξη ένα μεγάλο πρόγραμμα του Δήμου Αθηναίων για την επανεκκίνηση του Πολιτισμού στην πόλη, μέσα από την στήριξη των ανθρώπων του πολιτισμού, της διάθεσης χώρων σε καλλιτεχνικές ομάδες εντελώς δωρεάν, με το άνοιγμα χώρων που ήταν επί πολλά χρόνια κλειστοί, όπως ο κινηματογράφος ΑΒ, αλλά και με την δημιουργία νέων.

Η πρωτοβουλία μας να ζητήσουμε την παραχώρηση του «Εμπρός» από την ΕΤΑΔ δείχνει ξεκάθαρα την πρόθεση και την αγωνία μας να υπάρξουν, όσο γίνεται, περισσότεροι χώροι πολιτισμού σε ολόκληρη την Αθήνα.

Θέλουμε χώρους ανοιχτούς που δίνουν την πρόσβαση και τη δυνατότητα σε κάθε καλλιτεχνική ομάδα να πραγματοποιήσει τις ιδέες της και να δημιουργήσει. Αυτός είναι ο λόγος που θα έρθουμε σε επαφή με όλες αυτές τις ομάδες. Για να δημιουργήσουμε τις συνθήκες που θα τους επιτρέψουν να εκφραστούν και να προσφέρουν πολιτισμό».

Ν. Ηλιόπουλος: Στα χέρια του δήμου το Εμπρός, στα χέρια των συλλογικοτήτων η διαχείριση

«Ζητήσαμε να παραχωρηθεί το Εμπρός στον δήμο από την ΕΤΑΔ, να αναλάβει την αποκατάσταση του και τα λειτουργικά του έξοδα και να αποδοθεί στις ομάδες που το κρατούσαν έως τώρα. Ο δήμαρχος τελικά, υιοθέτησε το ένα μέρος της πρότασης. Διεκδικεί τον χώρο, αλλά δεν μας λέει τι θα γίνει μετά» λέει στο tvxs.gr ο Νάσος Ηλιόπουλος.

«Είδαμε τη δυσανεξία της κυβέρνησης απέναντι στην ελεύθερη έκφραση και τους ελεύθερους χώρους, καθώς και την εχθρότητα με την οποία αυτή αντιμετωπίζει τον κόσμο του πολιτισμού και τις ανεξάρτητες πρωτοβουλίες των πολιτών. Όταν έγινε η ιστορία με τα τσιμεντώματα από την πλευρά της αστυνομίας, είπαμε ότι το Εμπρός είναι ένας χώρος που πρέπει να παραμείνει ανοιχτός. Γίναμε μάρτυρες του βανδαλισμού της αρχιτεκτονικής μνήμης και των πολιτικών μιας κυβέρνησης, που θέλει να επιβάλλει χαρακτήρα μονοκαλλιέργειας στην πόλη -μόνο τουρισμός- την ώρα που ταυτόχρονα “χτυπούν” τις ελευθερίες πολιτών. Πρέπει ο δήμος σε συνεννόηση με υπουργείο, να αναλάβουν τα λειτουργικά έξοδα του χώρου, και το Εμπρός, να συνεχίζουν να το διαχειρίζονται οι συλλογικότητες, όχι ο δήμος».

Ο Ν. Ηλιόπουλος θεωρεί πως  το να φύγει το Εμπρός από την ΕΤΑΔ και να πάει σε φορέα του δημοσίου,  είναι προχώρημα.

«Όμως, δεν μπορούμε να έχουμε εμπιστοσύνη, στον κ. Μπακογιάννη σε σχέση με το μέλλον του Εμπρός. Επέλεξε στην τελευταία συνεδρίαση, να μην πει κουβέντα για τον βανδαλισμό του Εμπρός. Για το ότι έγινε με παράνομο τρόπο η επέμβαση της αστυνομίας. Και επέλεξε να μιλήσει μόνο για το αίτημα στην ΕΤΑΔ, το οποίο ακόμα δεν γνωρίζουμε αν έγινε γραπτώς ή προφορικώς. Έχουμε ζητήσει πάντως αριθμό πρωτοκόλλου και περιμένουμε. Δεν μπορούμε να είμαστε ήσυχοι με μια κυβέρνηση που έχει δείξει με κάθε τρόπο ότι δεν θέλει αυτοδιαχειριζόμενους χώρους και με έναν δήμαρχο που δεν κάνει σαφείς τις προθέσεις του».

Π. Γερουλάνος: Τριτοκοσμική η συμπεριφορά της αστυνομίας. Το Εμπρός να παραμείνει χώρος πολιτισμού υπό τη διαχείριση του ΥΠΠΟ και του δήμου

Ο επικεφαλής της παράταξης «Αθήνα είσαι εσύ», Παύλος Γερουλάνος, χαρακτηρίζει τριτοκοσμικό τον τρόπο που παρενέβη  η  αστυνομία στον χώρο και προκρίνει την πρόταση να μοιραστούν την ευθύνη του χώρου ο δήμος Αθηναίων και το Υπουργείο Πολιτισμού.

«Το Εμπρός πρέπει να παραμείνει χώρος πολιτισμού. Το υπουργείο και ο δήμος, πρέπει από κοινού να έχουν την ευθύνη για το ποιος μπαίνει και ποιος βγαίνει από τον χώρο. Πιστεύω πολύ σε αυτό το μοντέλο, γιατί το έχω δει να λειτουργεί στην πράξη. Επί υπουργίας μου, είχα πάρει την πρωτοβουλία να παραχωρηθούν ακίνητα του ΥΠΠΟ σε καλλιτέχνες. Υπήρχε τότε – όπως υπάρχει και σήμερα- μεγάλο πρόβλημα με τις άστεγες ομάδες, που δεν έχουν χώρους για τις πρόβες ή τις παραστάσεις τους».

Στην ερώτηση μας, με ποια κριτήρια θα αποφασίζει ο δήμος ή το υπουργείο ποιοι θα κάνουν χρήση του χώρου και αν υπάρχει ο κίνδυνος να εξελιχθεί το Εμπρός σε ένα ακόμα πολιτιστικό Κέντρο συγκεκριμένης χροιάς, που θα φιλοξενεί μόνο προτάσεις θεσμικών φορέων απαντά:

«Ο Μητσοτάκης και η κυβέρνηση δεν πιστεύουν στην αυτοδιαχείριση και θέλουν να  σταματήσει. Και από την άλλη έχουμε μια αντίδραση από τις συλλογικότητες που λένε: όχι θα συνεχίσουμε. Αυτό μπορεί να λυθεί με μία επιτροπή καταξιωμένων ανθρώπων από τον χώρο του πολιτισμού οι οποίοι θα φροντίσουν ώστε να παραμείνει το θέατρο εστία πρωτοποριακών σχημάτων, και αστέγων καλλιτεχνικά ομάδων. Μια ομάδα που θα διασφαλίζει ότι το θέατρο παραμένει δημόσιος χώρος και όχι ιδιωτικός, ένας χώρος που θα ενισχύσει την ανάδειξη της περιοχής».

Ωστόσο η αυτοδιαχείριση στο Εμπρός, είχε έντονο πολιτικό χρώμα. Εκεί παρακολουθήσαμε δεκάδες εκδηλώσεις για τη δίκη της ΧΑ, για το προσφυγικό κ.α. για τη σχέση της τέχνης με την πολιτική και την κοινωνία. Πώς είναι εφικτό να διατηρηθεί ο χαρακτήρας αυτός, με μια ομάδα διορισμένη από τον δήμο ή το Υπ. Πολιτισμού; «Γι’αυτόν τον λόγο, οι άνθρωποι της επιτροπής αυτής, θα πρέπει να επιλεγούν με βάση αυτά τα κριτήρια. Θα πρέπει να είναι προσωπικότητες που θα ενθαρρύνουν αυτές τις δράσεις» απαντά ο Π. Γερουλάνος.

Ο Νίκος Σοφιανός της παράταξης Λαϊκή Συσπείρωση (ΠΑΜΕ), στην τελευταία συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, αφού άσκησε κριτική στις πρακτικές του υπ. Προστασίας του Πολίτη Μ. Χρυσοχοϊδη δήλωσε: «Πρέπει να λυθεί το ιδιοκτησιακό καθεστώς του κτιρίου και να λειτουργήσει με ευθύνη του Δήμου σαν ανοιχτή πολιτιστική δομή και για τους καλλιτέχνες που το λειτούργησαν αυτά τα χρόνια και για άλλες συλλογικότητες».

Φωτεινή Λαμπρίδη

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*