Εφη Αχτσιόγλου: «Χρειάζεται γενναίο ‘‘κούρεμα’’ του ιδιωτικού χρέους» – Ξενογιαννακοπούλου: Έρχεται η πλήρης απορρύθμιση της αγοράς εργασίας

Χρέος, κούρεμα, δάνεια

Η Εφη Αχτσιόγλου και ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ είναι σαφείς και κατηγορηματικοί. Για να μπορέσει να λειτουργήσει η οικονομία, αλλά και να ανακουφιστούν οι πολίτες, χρειάζεται ένα γενναίο “κούρεμα” και ρυθμίσεις του ιδιωτικού χρέους.

Η τομεάρχης Οικονομικών σε συνέντευξή της αποκάλυψε ότι ήδη ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ επεξεργάζεται ολιστική πρόταση για το ιδιωτικό χρέος. Που σημαίνει ότι η πρόταση θα αφορά το χρέος που δημιουργήθηκε στην πανδημία, καθώς και το χρέος της προ κορονοϊού εποχής.

Ολόκληρη η συνέντευξη της Εφης Αχτσιόγλου

  • Στην πρόταση που ετοιμάζετε για το ιδιωτικό χρέος θα ρυθμίζονται και χρέη που δημιουργήθηκαν πριν από την πανδημία και οφειλές στις τράπεζες;

Θα καταθέσουμε μια συνολική πρόταση για το ιδιωτικό χρέος, αλλά και για τα μέτρα που απαιτεί μια πραγματική επανεκκίνηση της οικονομίας. Σε ό,τι αφορά το χρέος πολιτών και επιχειρήσεων, που διογκώθηκε στην περίοδο της πανδημίας, κυρίως επειδή η κυβέρνηση επένδυσε σε δάνεια και αναβολές πληρωμών, χρειάζεται ριζική  αναδιάρθρωσή του και τούτο σημαίνει γενναίο «κούρεμα» οφειλής. Για τα χρέη προς τις τράπεζες, που επίσης διογκώθηκαν, και μπορεί και πρέπει να υπάρξουν μέτρα ρύθμισης, όπως εξάλλου προβλέπει ο Κώδικας Δεοντολογίας των Τραπεζών, που δεν τηρείται. Πέραν αυτών, θα καταθέσουμε και μια ολιστική πρόταση διαχείρισης του ιδιωτικού χρέους και των χρεών προ πανδημίας, η οποία είναι αναγκαίο να αντικαταστήσει τον άκρως αντικοινωνικό πτωχευτικό κώδικα της Ν.Δ.

  • Πρέπει να δοθεί έξτρα βοήθεια στις επιχειρήσεις για επανεκκίνηση μετά το τέλος του lockdown και, αν ναι, ποια;

Πρέπει να γίνει σαφές: Μόνη η άρση του lockdown επ’ ουδενί δεν αρκεί για την επανεκκίνηση της πραγματικής οικονομίας. Δεν αρκεί για να αντιστρέψει τη δραματική κατάσταση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, καθώς μία στις τρεις είναι έτοιμη για λουκέτο, δεν μπορεί να επιλύσει το πρόβλημα της υπερχρέωσης, ούτε να απαντήσει στις αγωνίες 2 εκατομμυρίων εργαζομένων που ραγδαία φτωχοποιήθηκαν και βρίσκονται αντιμέτωποι με την ανεργία. Εδώ ακριβώς υπάρχει το μεγάλο κενό στην κυβερνητική πολιτική. Δεν έχει κανένα σχέδιο επανεκκίνησης της οικονομίας.

Σήμερα χρειάζεται ένα σχέδιο άμεσης επανεκκίνησης, που θα δίνει ουσιαστική λύση στο πρόβλημα των σωρευμένων χρεών και θα παρέχει εργαλεία ρευστότητας στις επιχειρήσεις για να καλύψουν αναβαλλόμενες υποχρεώσεις, αλλά και δαπάνες τους για τη νέα σεζόν (αγορά εμπορευμάτων κ.λπ.), που θα διαμορφώνει πλαίσιο διασφάλισης θέσεων και σχέσεων εργασίας. Δεν είναι μόνο ζήτημα ανάκαμψης, αλλά και διαμόρφωσης όρων υγιούς ανταγωνισμού. Αν αυτό το σχέδιο δεν υπάρξει, θα επέλθει βίαιη εκκαθάριση χιλιάδων μικρομεσαίων επιχειρήσεων, με τραγικές συνέπειες και για τους εργαζομένους τους, και θα επιβιώσουν μόνο μεγάλες αλυσίδες και πολυεθνικές επιχειρήσεις. Η επιμονή της κυβέρνησης στην ίδια συνταγή, που έχει οδηγήσει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις σε κατάρρευση, επιβεβαιώνει ότι η εκκαθάριση αυτή είναι μέρος του στρατηγικού σχεδίου της

  • Ασκείτε έντονη κριτική στην κυβέρνηση για τα self tests. Πιστεύετε ότι δεν θα βοηθήσουν;

Τα self tests μετά από ένα χρόνο πανδημίας μπορούν να χαρακτηριστούν, στην καλύτερη περίπτωση, ένα επικουρικό μέτρο. Κι αυτό διότι, ακόμη κι αν θεωρηθούν αξιόπιστα, δεν μπορεί με ευθύνη των πολιτών να γίνει ιχνηλάτηση του ιού. Χρειάζονται κεντρικός συντονισμός και καταγραφή. Αυτό που εδώ και ένα χρόνο έπρεπε να έχει γίνει -και όλη η αντιπολίτευση επιμένει- είναι η δωρεάν συνταγογράφηση μοριακών τεστ, ώστε με ευθύνη του ΕΟΔΥ να ιχνηλατούνται τα κρούσματα. Οτιδήποτε άλλο είναι ημίμετρο και, όταν έρχεται με τέτοια καθυστέρηση, αποδεικνύει ότι η κυβέρνηση δεν μπορεί να διαχειριστεί τη μεγαλύτερη κρίση δημόσιας υγείας που περνά η χώρα, γιατί αρνείται στρατηγικά τη στήριξη του δημόσιου συστήματος Υγείας. Ταυτόχρονα, είναι προκλητική η επιλογή του κ. Μητσοτάκη να δοθούν εκατομμύρια στη Siemens αντί να συνταγογραφηθούν τεστ.

*Η κυβέρνηση λέει ότι όλοι -και οι ιδιώτες γιατροί και οι φαρμακοποιοί- πρέπει να βοηθήσουμε να βγει το «τελευταίο μίλι». Συμφωνείτε;

Φυσικά να βάλουμε πλάτη, αν και δεν πρόκειται για το «τελευταίο μίλι», όπως προπαγανδίζει η κυβέρνηση, αλλά για μια κρίση μεγάλης διάρκειας. Το να βάλουμε πλάτη είναι ακριβώς αυτό που προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία διά του προέδρου του εδώ και μήνες. Αλλά να διευκρινίσουμε σε τι. Να βάλουμε πλάτη, έστω και τώρα, σε ένα σχέδιο ουσιαστικής ενίσχυσης του ΕΣΥ, που θα περιλαμβάνει επίταξη ιδιωτικών κλινικών και αύξηση των διαθέσιμων ΜΕΘ, δωρεάν μαζικά τεστ με κεντρική ιχνηλάτηση, προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, ενίσχυση της πρωτοβάθμιας περίθαλψης για αποσυμφόρηση των νοσοκομείων. Να βάλουμε πλάτη στο να θησαυρίζουν τα ιδιωτικά θεραπευτήρια, ενώ ο κόσμος πεθαίνει αβοήθητος γιατί δεν υπάρχουν διαθέσιμες κλίνες ΜΕΘ; Ε, όχι. Η κυβέρνηση να ψάξει αλλού τέτοια υποστήριξη.

  • Ο κύριος Βορίδης σάς καταλογίζει «εμμονές» για την επίταξη των ιδιωτικών κλινικών, καθώς ήδη ιδιωτικός και δημόσιος τομέας λειτουργούν ενιαία και όλοι οι ασθενείς έχουν την «προσήκουσα» περίθαλψη. Πώς απαντάτε;

Περισσότεροι από 100 ασθενείς που χρήζουν εντατικής θεραπείας βρίσκονται αυτές τις μέρες διασωληνωμένοι εκτός ΜΕΘ. Άνθρωποι πεθαίνουν περιμένοντας μάταια και πρόχειρα διασωληνωμένοι να ανοίξει μία κλίνη ΜΕΘ. Προφανώς αυτό για τον κ. Βορίδη δεν αποτελεί πρόβλημα. Ούτε για τον κ. Γεραπετρίτη, που θεωρεί ότι δεν υπάρχει ανάγκη για άλλες κλίνες και ότι είναι φυσιολογικό να περιμένει κάποιος 24 ώρες για να εισαχθεί σε ΜΕΘ. Ούτε για τον κ. Πέτσα, που δήλωνε ότι, αν ακούγαμε τον ΣΥΡΙΖΑ, θα πετάγαμε δεκάδες εκατομμύρια σε ΜΕΘ. Ούτε, τελικά, για την κυβέρνηση συνολικά, που εμμονικά λειτουργεί ως υπερασπιστής των συμφερόντων των ιδιωτικών κλινικών, για να παραμένουν αυτές covid-free και να θησαυρίζουν. Αυτές οι κυνικές δηλώσεις δεν προσβάλλουν τον ΣΥΡΙΖΑ, αλλά τους ανθρώπους που δίνουν μάχη για τη ζωή τους.

  • Με αφορμή τις συμβάσεις με τη Cisco και για το Ελληνικό, καθώς και την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της Τράπεζας Πειραιώς, απευθύνατε κατηγορίες ηθικής τάξεως προς την κυβέρνηση. Μπορείτε να τις δικαιολογήσετε;

Σχεδόν καθημερινά πια αποδεικνύεται πως η κυβέρνηση ενδιαφέρεται πρωτίστως για την εξυπηρέτηση συγκεκριμένων μεγάλων οικονομικών συμφερόντων: των σχολαρχών, των κλινικαρχών, των πολυεθνικών. Στην περίπτωση της Cisco, η δήθεν δωρεά που επικαλείτο τόσο καιρό η υπουργός Παιδείας αποδείχθηκε τελικά ανάθεση εκατομμυρίων και η μόνη «δωρεά» ήταν αυτή των προσωπικών δεδομένων 1,5 εκατομμυρίου πολιτών στην εταιρεία. Στην περίπτωση του Ελληνικού, η κυβέρνηση παρενέβη στη σύμβαση ώστε να αυξήσει το ποσοστό ιδιοκτησίας του ιδιώτη επενδυτή σε βάρος του Δημοσίου, ενώ, στο σκάνδαλο επανιδιωτικοποίησης της Πειραιώς όχι απλώς δεν φροντίζει για την προστασία του δημόσιου συμφέροντος, αλλά, αντιθέτως, κάνει τα πάντα για να μεθοδεύσει την απαξίωση των μετοχών του Δημοσίου και τελικά τη ζημία του κατά δισεκατομμύρια. Κι αυτά είναι μόνο κάποια τελευταία δείγματα μιας πολιτικής που εδώ και καιρό λειτουργεί πέραν των ορίων της νομιμότητας, με απευθείας αναθέσεις εκατομμυρίων, χατίρια και εξυπηρετήσεις ημετέρων. Νομίζω, λοιπόν, ότι έχουμε κάθε λόγο να μιλάμε για ηθική παρακμή και εκφυλισμό.

 

Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου: Έρχεται η πλήρης απορρύθμιση της αγοράς εργασίας

Η «Εποχή» συζητά με την βουλευτή Βόρειας Αθήνας και τομεάρχη Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου για όσα επίκεινται για τους εργαζομένους και τους συνταξιούχους. Το μέλλον διαφαίνεται ζοφερό.

Εν αναμονή της κατάθεσης δύο νομοσχεδίων από το υπουργείο Εργασίας, ένα για το ασφαλιστικό σύστημα και ένα για την εργασία (ωράριο, υπερωρίες, δικαιώματα) και το συνδικαλιστικό νόμο, και ενώ οι πολιτικοί ιθύνοντες του υπουργείου έχουν παρουσιάσει τα σχέδιά τους σε όλα τα κανάλια και τις εφημερίδες, αλλά όχι στο κοινοβούλιο, η «Εποχή» συζητά με την βουλευτή Βόρειας Αθήνας και τομεάρχη Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου για όσα επίκεινται για τους εργαζομένους και τους συνταξιούχους. Το μέλλον διαφαίνεται ζοφερό.

Από όταν εκλέχθηκε η κυβέρνηση της ΝΔ έπληξε πρώτα την «ελευθερία», μετά την «παιδεία» και τώρα ήρθε η σειρά του «ψωμιού». Η ΝΔ, με αυτή τη στρατηγική, τι προσπαθεί να πετύχει;

Η πολιτική της κυβέρνησης τροφοδοτεί την κρίση και κάνει μία αλληλένδετη επίθεση σε όλα τα επίπεδα: οικονομία, εργασία, παιδεία, δημοκρατία και δικαιώματα. Η θεσμική επίθεση στα δικαιώματα ξεκίνησε με το νόμο για τις διαδηλώσεις. Προφανώς, κινήθηκαν εν όψει της κοινωνικής δυσαρέσκειας και των προβλημάτων που ήδη διαφαίνονταν. Στη συνέχεια είδαμε την επίθεση στους νέους και τα πανεπιστήμια. Μάλιστα, δεν είναι τυχαίο πως στο νόμο για τις πορείες και στο νόμο για την παιδεία θεσπίστηκαν ιδιώνυμα. Στον εργασιακό νόμο που έρχεται, σύμφωνα με τις πληροφορίες που δημοσιεύονται, θεσπίζεται επίσης ιδιώνυμο σε σχέση με τη συνδικαλιστική δράση. Βλέπουμε τη ρήξη της σημερινής κυρίαρχης αντίληψης της ΝΔ με το δημοκρατικό και κοινωνικό κεκτημένο της μεταπολίτευσης.

Εκτιμά η ΝΔ πως υπάρχει συντηρητικοποίηση της κοινωνίας, που της αφήνει περιθώρια για τέτοιες πολιτικές ή έχει εγκλωβιστεί στις δικές της ιδεοληψίες;

Στη συντηρητική παράταξη επικρατεί πλέον η νεοφιλελεύθερη αντίληψη, που συνδυάζεται με τον αυταρχισμό και την καταστολή. Υπηρετεί ένα νεοφιλελευθερισμό «βαλκανικού τύπου», που δεν περιλαμβάνει μόνο την πλήρη απορρύθμιση της αγοράς, αλλά και την πελατειακή αντίληψη με κρατικοδίαιτους επιχειρηματίες. Ας δούμε τα πρώτα νομοσχέδια της κυβέρνησης: το πανεπιστημιακό άσυλο, η υπονόμευση των συλλογικών διαπραγματεύσεων, η υποβάθμιση του ΣΕΠΕ, η απελευθέρωση των απολύσεων και η κατάργηση της προστασίας που είχε θεσπίσει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ για τους εργολαβικούς εργαζόμενους. Όταν ξέσπασε η κρίση της πανδημίας, η κυβέρνηση την αξιοποίησε για αναδιάρθρωση της οικονομίας και απορρύθμιση της εργασίας. Το σχέδιο Πισσαρίδη παρουσιάστηκε ως το θεωρητικό υπόβαθρο για τις πολιτικές τους. Όμως, οι επιλογές της κυβέρνησης είναι παραφωνία σε σχέση με την τάση που υπάρχει στην Ευρώπη, η οποία στρέφεται σε μία «νεοκεϊνσιανή πολιτική» της κρίσης. Αυτό δεν σημαίνει ότι έγινε ξαφνικά προοδευτικός ο συσχετισμός δυνάμεων στην Ευρώπη, αλλά ότι η ανάγκη οδηγεί την ιστορία και την πολιτική. Το είδαμε με το Ταμείο Ανάκαμψης, την Ευρωπαϊκή Οδηγία για έναν επαρκή κατώτατο μισθό, και την αναστολή του Συμφώνου Σταθερότητας. Αποδεικνύεται ότι η ΝΔ είναι και εκτός ευρωπαϊκού κλίματος.

Γίνεται πολύς λόγος τελευταία, προετοιμαστικά προφανώς της κατάθεσης του νέου ασφαλιστικού νομοσχεδίου, για τη μη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού, την επιβάρυνση των ταμείων από την πανδημία και τη διασύνδεση του ασφαλιστικού με το δημογραφικό. Το ασφαλιστικό που προετοιμάζουν θα παύσει να είναι διανεμητικό και θα γίνει κεφαλαιοποιητικό, θα υπάρχει ο «ατομικός κουμπαράς για κάθε νέο ασφαλισμένο» και θα επενδύονται αυτά τα κεφάλαια, όπως περιγράφεται από τον υφυπουργό Εργασίας, κ. Τσακλόγλου. Τι επιδιώκεται;

Με την επιδιωκόμενη εισαγωγή του κεφαλαιοποιητικού συστήματος στην επικουρική ασφάλιση θα υποστεί μεγάλο πλήγμα το δημόσιο και διανεμητικό σύστημα κοινωνικής ασφάλισης, όπως και η αλληλεγγύη των γενεών. Δημιουργείται ο κίνδυνος μείωσης των συντάξεων και καταδικάζονται οι νέοι σε επισφάλεια με τον «προσωπικό κουμπαρά». Επιπλέον, το κόστος μετάβασης θα είναι τεράστιο. Σε περίοδο κρίσης, έρχονται να επιβαρύνουν, με τις εκτιμήσεις που υπάρχουν, τον κρατικό προϋπολογισμό και τους φορολογούμενους με πάνω 55 δισ. ευρώ, προς όφελος των λίγων ιδιωτικών συμφερόντων.

Πώς απαντάνε σε αυτό το επιχείρημα;

Το δημογραφικό θέμα είναι ένα υπαρκτό ζήτημα που απαιτεί πολύπλευρες πολιτικές. Επιχειρείται όμως η μονόπλευρη και με αυθαίρετο τρόπο προσπάθεια σύνδεσης της ιδιωτικοποίησης του ασφαλιστικού συστήματος με το δημογραφικό. Ωστόσο, ο νόμος του ΣΥΡΙΖΑ το 2016 και ο συμπληρωματικός νόμος Βρούτση, τον Φεβρουάριο του 2020, έχουν πάρει από την εθνική αναλογιστική αρχή, έκθεση βιωσιμότητας για το ασφαλιστικό έως το 2070, η οποία έχει επικυρωθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Έχουμε το παράδοξο να μην υπάρχει πίεση από κανέναν γι’ αυτήν την αλλαγή που προτάσσεται από την κυβέρνηση. Μάλιστα, ο ΟΟΣΑ εξέδωσε σύσταση που αποτρέπει τις χώρες από ασφαλιστικές μεταρρυθμίσεις εν μέσω πανδημίας Επίσης, αποκρύπτουν το κόστος που έχει στο ασφαλιστικό σύστημα η απορρύθμιση της εργασίας και η μείωση των μισθών που προωθούν! Κάτω από την πίεσή μας, ο κ. Τσακλόγλου αναγκάστηκε να παραδεχτεί στη Βουλή ότι το σύστημα είναι βιώσιμο, αλλά ότι επιδιώκουν την αλλαγή του για να εκμεταλλευθούν τα χρήματα των ταμείων για «επενδύσεις».

Και πού θα επενδυθούν αυτά τα 55 δισ.;

Αυτό ρωτήσαμε και εμείς. Γιατί προωθείτε μια αλλαγή με τεράστιο κόστος; Ποιές είναι οι εγγυήσεις ότι τα χρήματα θα επενδυθούν για το καλό της ελληνικής οικονομίας; Όπως αποκάλυψε ο αρμόδιος υπουργός, δεν υπάρχουν εγγυήσεις, καθώς σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία δεν μπορεί να  τεθούν προϋποθέσεις στην κίνηση κεφαλαίων. Το κόστος θα το πληρώσουν οι συνταξιούχοι, οι εργαζόμενοι και οι φορολογούμενοι, προς όφελος πολυεθνικών ασφαλιστικών και funds.

Εκκρεμούν 450.000 συντάξεις, τις οποίες πολλές φορές έχει δεσμευτεί η κυβέρνηση ότι θα διευθετήσει ανεπιτυχώς. Το επιχείρημα πια είναι πως δεν μπορεί το ΕΦΚΑ να ανταποκριθεί και επομένως θα επιτραπεί σε ιδιώτες λογιστές και νομικούς να εκδώσουν συντάξεις. Είναι όντως «σαράβαλο» το e-ΕΦΚΑ, όπως το χαρακτήρισε ο υπουργός κ. Χατζηδάκης;

Είναι ντροπή να μιλάει έτσι ο αρμόδιος υπουργός. Ο υπερτριπλασιασμός των εκκρεμών συντάξεων έχει την υπογραφή της Νέας Δημοκρατίας. Επί 18 μήνες δεν έκαναν τίποτα. Τώρα υποτίθεται ότι προσπαθούν να το αντιμετωπίσουν, με τρόπο όμως ατελέσφορο, υποβαθμίζοντας τη λειτουργία του ΕΦΚΑ, και εγείροντας σοβαρά συνταγματικά ζητήματα. Το πρόβλημα είναι διπλό. Ο ΕΦΚΑ έχει χάσει την περίοδο των μνημονίων το 48% των δημοσίων υπαλλήλων. Είχαμε προγραμματίσει από το 2020 να γίνουν προσλήψεις στον ΕΦΚΑ και μέχρι τότε, μέσω ενός προγράμματος του ΟΑΕΔ, προσελήφθησαν 600 επιστήμονες για τη στήριξή του. Η κυβέρνηση δεν ανανέωσε, μετά τις εκλογές, τη σύμβαση των επιστημόνων και δεν έκανε καμία πρόσληψη. Τώρα βρήκε την ευκαιρία ο υπουργός Εργασίας να βάλει ιδιώτη μάνατζερ και θέλει να στήσει μηχανισμό πιστοποίησης ιδιωτών, λογιστών, δικηγόρων, που είναι αντισυνταγματικός. Δεν μπορούν ιδιώτες να υπογράφουν την απονομή συντάξεων και να χειρίζονται προσωπικά δεδομένα ασφαλισμένων. Όπως αποκαλύφθηκε, στις προθέσεις τις κυβέρνησης είναι οι ασφαλισμένοι να πληρώνουν οι ίδιοι τους ιδιώτες για να τους βγάζουν τη σύνταξη. Αποτελεί προσβολή προς τους ασφαλισμένους και τους συνταξιούχους. Η έκδοση των συντάξεων συνιστά αυτονόητη υποχρέωσή του κράτους και του e-ΕΦΚΑ, που χρηματοδοτείται απο τις εισφορές των εργαζομένων. Το δεύτερο πρόβλημα είναι ότι δεν έχει ψηφιοποιηθεί το ιστορικό των ασφαλισμένων. Μας έλεγαν ότι με ένα κλικ θα υπάρχει ψηφιακή σύνταξη, αλλά δεν έκαναν την αναγκαία ψηφιακή αναβάθμιση.

Ενώ το 1/3 των εργαζομένων αμείβεται με τον κατώτατο μισθό και το 1/3 των εργαζομένων αμείβεται με πιο χαμηλό ακόμα μισθό, ανακοινώνεται περαιτέρω απορρύθμιση της εργασίας, με απλήρωτες υπερωρίες, κατάργηση του 8ώρου, κατάργηση των συλλογικών διεκδικήσεων, επίθεση στις συνδικαλιστικές ελευθερίες. Που θα οδηγήσει όλο αυτό;

Η πρώτη «γενική δοκιμή» των αντεργατικών μέτρων έγινε την περίοδο της πανδημίας, όπου είδαμε τις αναστολές συμβάσεων εργασίας των 534 ευρώ, την εκ περιτροπής εργασία με το πρόγραμμα ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ με μείωση μισθών, και τις απλήρωτες υπερωρίες. Είμαστε η μοναδική χώρα στην Ευρώπη στην πανδημία, όπου όταν ένας εργαζόμενος μπει υποχρεωτικά σε καραντίνα, όταν επιστρέψει στη δουλειά του πρέπει να κάνει απλήρωτες υπερωρίες. Με αυτό το νομοσχέδιο έρχεται η πλήρης απορρύθμιση της αγοράς εργασίας, με την εφαρμογή του σχεδίου Πισσαρίδη. Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμα και στην κυβερνητική πρόταση για το Ταμείο Ανάκαμψης, αναφέρεται η τηλεργασία ως ελαστική μορφή εργασίας. Γι’αυτό, παρά τις πιέσεις μας, δεν έχουν φέρει θεσμικό πλαίσιο για την τηλεργασία, ενώ είναι υποχρεωτική έναν χρόνο τώρα για το 50% των εργαζομένων. Η βασική επιδίωξη του νομοσχεδίου είναι η πλήρης διάλυση του ωραρίου, χωρίς η διευθέτηση του χρόνου εργασίας να γίνεται με συλλογικές διαπραγματεύσεις αλλά με ατομικές συμβάσεις, και η κατάργηση των υπερωριών, καθώς ο εργαζόμενος αντί να αμείβεται γι’ αυτές, θα έχει ρεπό ή άδεια. Αποψιλώνουν κάθε πλέγμα προστασίας των εργαζομένων στοχεύοντας στο νόμο 1264/82, ο οποίος κατοχύρωσε για πρώτη φορά τις συνδικαλιστικές ελευθερίες. Θέλουν να περιορίσουν και να καταστήσουν ανενεργό το δικαίωμα της απεργίας και να ποινικοποίησουν συνδικαλιστικές δράσεις. Στοχεύουν έτσι στην καρδιά του κοινωνικού συμβολαίου της μεταπολίτευσης και των κοινωνικών δικαιωμάτων, στο αυτονόητο δικαίωμα των εργαζομένων για συλλογική διεκδίκηση και συνδικαλιστική δράση. Μας οδηγούν εκατό χρόνια πίσω!

Αυτά τα σχέδια δεν μπορεί η κυβέρνηση να μην γνωρίζει ότι θα συναντήσουν ισχυρές αντιστάσεις.

Σίγουρα θα υπάρξουν αντιστάσεις. Οι νέοι εργαζόμενοι δεν ζουν εργασιακή  κανονικότητα τα τελευταία δέκα χρόνια. Οφείλουμε να αναδείξουμε τις συνέπειες αυτής της επίθεσης στους εργαζόμενους και  στη νέα γενιά. Μια συνολική επίθεση, που αφαιρεί κάθε δυνατότητα συλλογικής δράσης  και  προστασίας. Θεωρώ ότι αυτή η αντεργατική πολιτική θα εξελιχθεί σε θρυαλλίδα κοινωνικών ανατροπών! Είμαστε σε μία φάση καμπής. Κάθε μέρα ενισχύεται το κοινωνικό αίτημα της αλλαγής πολιτικής. Διαμορφώνεται στην πράξη το υπόβαθρο μιας κοινωνικής συμμαχίας των εργαζομένων, των ανέργων, των μικρομεσαίων επιχειρηματιών, των νέων ανθρώπων, των αόρατων χιλιάδων εργαζομένων και κοινωνικά αδύναμων. Τώρα είναι η στιγμή να αναπτυχθεί ένα ευρύτερο κοινωνικό, προοδευτικό μέτωπο στους χώρους δουλειάς και στα κινήματα. Με τις προγραμματικές μας  θέσεις, ως ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία, και τις δράσεις μας αναδεικνύουμε την προοπτική ενός εναλλακτικού και εφικτού σήμερα δρόμου. Μπορούμε να εκφράσουμε αυτό το αίτημα αλλαγής πολιτικής, δίνοντάς του τη δυναμική να γίνει πλειοψηφικό κοινωνικό ρεύμα για πολιτική και κοινωνική αλλαγή.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*