Ευρωβαρόμετρο: Οι Έλληνες νοιώθουν ήδη την κρίση. Απογοήτευση από το επίπεδο Δημοκρατίας – e-ΕΦΚΑ: Έξοδα κηδείας σε 15 ημέρες. Τι προβλέπεται για τα χρωστούμενα

Ευρωβαρόμετρο: Οι Έλληνες νοιώθουν ήδη την κρίση στις τσέπες - Απογοήτευση από το επίπεδο Δημοκρατίας

Το 31% των Ευρωπαίων έχουν ήδη δει την οικονομική τους κατάσταση να επηρεάζεται αρνητικά κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Το ποσοστό αυτό ανέρχεται στο 50% για την Ελλάδα. Το 63% απαντά ότι είναι απολύτως δυσαρεστημένο από τον τρόπο που λειτουργεί η Δημοκρατία στην Ελλάδα.

Τις συνέπειες της πανδημίας του κορονοϊού στην προσωπική ζωή αλλά και στην οικονομική κατάσταση, βιώνουν όλο και περισσότερο οι πολίτες της ΕΕ, σύμφωνα με τη νέα έρευνα του Ευρωβαρόμετρου (συλλογή δεδομένων: Μάρτιος – Απρίλιος 2021).

Σύμφωνα με τα στοιχεία, οι Έλληνες σε ποσοστό 50%, οι πολίτες της Βουλγαρίας σε ποσοστό (48%), της Ιταλίας σε 45% και της Κύπρου σε 43%, βλέπουν ήδη τις συνέπειες της πανδημικής κρίσης στις τσέπες τους, σε αντίθεση με τους πολίτης της Δανίας (76%), της Ολλανδίας (67%), της (64%) και της Φινλανδίας (62%), που στη πλειοψηφία τους δεν έχουν βιώσει ακόμη τη κρίση στα πορτοφόλια τους. Με κοινωνικούς όρους, η κρίση έχει χτυπήσει περισσότερο τους αυτοαπασχολούμενους, τους ανέργους ή εκείνους που δυσκολεύονται στην αποπληρωμή των λογαριασμών τους.

Χαρακτηριστικό είναι πως μόνο το 44% των Ευρωπαίων συνολικά δηλώνουν ικανοποιημένοι από την αλληλεγγύη μεταξύ των κρατών – μελών της ΕΕ για τη διαχείριση της κρίσης. Στα περισσότερα κράτη της ΕΕ, το κύριο αίτημα των πολιτών είναι η δίκαιη διανομή εμβολίων προς όλους. Σε Ελλάδα, Κύπρο και Βουλγαρία, το βασικό αίτημα είναι να εστιάσει η ΕΕ στην άμεση στήριξη των επιχειρήσεων και των εργαζομένων που πλήττονται από την πανδημία.

Ως προς τα συναισθήματα, κυριαρχούν η αβεβαιότητα και η απογοήτευση, με τον θυμό και τον φόβο να ακολουθούν. Η ελπίδα και η ηρεμία καταγράφουν πολύ χαμηλότερα ποσοστά.

Μάλιστα, η Ελλάδα είναι πρώτη ως προς το αίσθημα της ανασφάλειας (65%) μαζί με τη Μάλτα, ενώ ως προς την αισιοδοξία πρώτη είναι η Εσθονία (51%).

Χρήστος Δεμέτης

 

e-ΕΦΚΑ: Έξοδα κηδείας σε 15 ημέρες – Τι προβλέπεται για τα χρωστούμεναΕξωτερική άποψη των γραφείων του ΕΦΚΑ στην Αθήνα

Το πρώτο τετράμηνο του 2021 υποβλήθηκαν 39.322 αιτήσεις για παροχή εξόδων κηδείας εκ των οποίων οι 35.420 μέσω της νέας ηλεκτρονικής υπηρεσίας από την ενιαία ψηφιακή πύλη του Δημοσίου Gov.gr και την επίσημη ιστοσελίδα του e-ΕΦΚΑ.

Πληρωμή των εξόδων κηδείας σε 15 ημέρες και δραστική μείωση των εκκρεμών αιτημάτων παροχής εξόδων κηδείας από τον e-ΕΦΚA καταγράφεται, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση,  τους τελευταίους μήνες εξαιτίας της ψηφιοποίησης της διαδικασίας αλλά και της οριστικής εκκαθάρισης των δεκάδων χιλιάδων εκκρεμών υποθέσεων που είχαν συσσωρευθεί τα προηγούμενα έτη.

Αναλυτικά, κατά το πρώτο τετράμηνο του 2021 υποβλήθηκαν 39.322 αιτήσεις για παροχή εξόδων κηδείας εκ των οποίων οι 35.420 μέσω της νέας ηλεκτρονικής υπηρεσίας που είναι προσβάσιμη από την ενιαία ψηφιακή πύλη του Δημοσίου Gov.gr και την επίσημη ιστοσελίδα του e-ΕΦΚΑ (www.efka.gov.gr). Κατά το αντίστοιχο τετράμηνο του 2020 οι αιτήσεις ανήλθαν σε 30.080 (15.080 προς το τ. ΙΚΑ και 15.000 προς τα υπόλοιπα τ. Ταμεία) και έγιναν όλες με επίσκεψη στα φυσικά υποκαταστήματα του e-ΕΦΚΑ καθώς δεν είχε τεθεί μέχρι τότε σε λειτουργία η ηλεκτρονική υπηρεσία.

Παρά την αύξηση των νέων αιτημάτων τους τελευταίους μήνες, ο μέσος χρόνος πληρωμής των δικαιούχων, των οποίων οι αιτήσεις έγιναν ηλεκτρονικά, είναι πλέον 15 ημέρες.

Είναι χαρακτηριστικό πως τον Απρίλιο του 2021 εκδόθηκαν 11.213 αποφάσεις, συνολικού ποσού  9,3 εκατ. €, ενώ κατά τον αντίστοιχο μήνα του 2020, τότε που δεν υπήρχε η ηλεκτρονική υπηρεσία, είχαν εκδοθεί μόλις 2.798 Αποφάσεις, συνολικού ποσού  2.4 εκατ. €.

Παράλληλα, όπως αναφέρεται, οι υπηρεσίες του e-ΕΦΚΑ ολοκλήρωσαν την εξέταση, εκκαθάριση και πληρωμή 48.200 εκκρεμών αιτημάτων που είχαν συσσωρευθεί κατά τα προηγούμενα έτη. Ειδικά στη περίπτωση του τ. ΟΓΑ τα εκκρεμή αιτήματα το καλοκαίρι του 2019 ανέρχονταν στις 45.000 ενώ σήμερα ανέρχονται σε μόλις 740.

Συνολικά, εκκρεμούν ακόμη 3.400 αιτήματα τα οποία στη πλειοψηφία τους παρουσιάζουν δυσκολίες στην διεκπεραίωση τους (ελλιπή δικαιολογητικά, προβλήματα ασφαλιστικής ικανότητας, αναμονή για διακοπή σύνταξης κλπ). Στόχος είναι να εκκαθαριστούν και αυτές οι περιπτώσεις μέσα στους επόμενους 3 μήνες.

Σημειώνεται ότι η ηλεκτρονική υπηρεσία για τα έξοδα κηδείας αφορά μέχρι στιγμής το σύνολο των συνταξιούχων καθώς και τους ασφαλισμένους του τ. ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και είναι διαθέσιμη και μέσω των ΚΕΠ. Το επόμενο διάστημα πρόκειται να επεκταθεί και στο σύνολο των ασφαλισμένων των υπολοίπων τ. Ταμείων ολοκληρώνοντας με αυτόν τον τρόπο την καθολική κάλυψη της υπηρεσίας και καταργώντας μια διαχρονική παθογένεια που γεννούσε αδικαιολόγητες καθυστερήσεις και ταλαιπωρία στους οικείους των θανόντων.