Ευκλ. Τσακαλώτος: Αντικοινωνικός, αντιδημοκρατικός ο σχεδιασμός του Ταμείου Ανάκαμψης – Τράπεζες: Σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ελεύθερους επαγγελματίες η μερίδα του λέοντος των κόκκινων δανείων

«Η καταπολέμιση των κοινωνικών ανισοτήτων, δεν αποτυπώνεται πουθενά στο ταμείο ανάκαμψης της κυβέρνησης που συνεχίζει σαν να μην έμαθε τίποτα από την κρίση»

«Αυτό που εντυπωσιάζει με το ταμείο ανάκαμψης της κυβέρνησης είναι ότι συνεχίζει σαν να μην έχει μάθει τίποτα από την οικονομική κρίση, βάλλοντας κατά της δημοκρατίας και διευρύνοντας τις κοινωνικές ανισότητες αντί να τις αμβλύνει», είπε Στο Κόκκινο και τον Νίκο Ξυδάκη, ο Ευκλείδης Τσακαλώτος, κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος  ΣΥΡΙΖΑ, πρώην υπουργός Οικονομικών.

«Η καταπολέμιση των κοινωνικών ανισοτήτων, η πρόσβαση στα κοινωνικά αγαθά, η στασιμότητα των μισθών, η αδυναμία μορφωμένων παιδιών να νοικιάσουν μία γκαρσονιέρα, να κάνουν οικογένεια, όλα αυτά τα προβλήματα που συζητάει η επιστημονική κοινότητα πάνω από 10 χρόνια, δεν αποτυπώνονται πουθενά στο ταμείο ανάκαμψης της κυβέρνησης που συνεχίζει σαν να μην έμαθε τίποτα από την οικονομική κρίση».

Ο κ Τσακαλώτος υπογράμμισε ότι μια βασική διαφορά της αναπτυξιακής πολιτικής της κυβέρνησης της ΝΔ με την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, είναι η αντίληψη στο θέμα της δημοκρατίας η οποία αποτυπώνεται και στην οικονομία.

Η ΝΔ, ανέφερε, «για την σύνταξη της αναπτυξιακής πολιτικής δεν συζήτησε με τους θεσμούς της τοπικής αυτοδιοίκησης, ούτε με τα επιμελητήρια, τα συνδικάτα και τις ομοσπονδίες γιατί αντιλαμβάνεται την οικονομία, πάνω από αντιπαραθέσεις αξιών, προτεραιοτήτων και συμφερόντων, που δεν χρειάζεται καν να συζητήσει, γιατί ξέρει την αλήθεια και απλώς είναι θέμα ορθολογισμού να τα εφαρμόσει».

«Αντιθέτως, στην αναπτυξιακή στρατηγική που παρουσίασε ο ΣΥΡΙΖΑ την άνοιξη του 2018, είχαν προηγηθεί τα περιφερειακά συνέδρια γιατί εμείς είχαμε την αίσθηση ότι η σοφή διαχείριση της γνώσης δεν είναι στο υπουργείο Οικονομικών του Ευκλείδη, της Ανάπτυξης του Δραγασάκη ή της πρωθυπουργίας του Αλέξη Τσίπρα, αλλά στο πώς να κινητοποιήσουμε μια ολόκληρη κοινωνία, να καταλάβει τα προβλήματα, να συζητήσει και να συμβάλλει σε μία ανάπτυξη που θα προάγει την ισότητα και την κοινωνική συνοχή κι όχι τις ανισότητες και τις αποκλίσεις».

Μια βασική διαφορά, εντοπίζεται ανέφερε στη διαδικασία του ΕΣΠΑ που υπάρχει στο ταμείο ανάκαμψης, με την κυβέρνηση να χρησιμοποιεί τα  προγράμματα αυτά και τα Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης όπως έκανε τη δεκαετία του 90, λες και το πρόβλημα είναι η κατάρτιση κι όχι ο περιορισμός των δικαιωμάτων κι η συρρίκνωση της εργασίας. Για την μόρφωση πρέπει να είναι υπεύθυνα τα πανεπιστήμια που θα έπρεπε να χρηματοδοτηθούν, υπογράμμισε.

Ο πρώην υπουργός Οικονομικών υπογράμμισε ότι τα αντανακλαστικά της κυβέρνησης δεν είναι μόνο αντικοινωνικά αλλά και αντιδημοκρατικά. «Αυτό που θα κάνουνε είναι σε συμφωνία με τους μεγάλους επενδυτές που θα γράψουν τα προγράμματα και τα σχέδιά που θέλουν να κάνουν έτσι κι αλλιώς, αποκλείοντας την πλειοψηφία των μικρό μεσαίων επιχειρήσεων που είναι εκτός χρηματοδότησης των συστημικών τραπεζών. Για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις  προορίζονται μόλις 500 εκατομμύρια ευρώ, αποδεικνύοντας αυτό που λέγαμε πριν από τις εκλογές, ότι το σχέδιο της Νέας Δημοκρατίας μπορεί να λέει ότι είναι υπέρ των μεσαίων στρωμάτων αλλά θα ευνοήσουν το μεγάλο ψάρι ενάντια στο μικρό ψάρι».

«Ο κόσμος πλέον καταλαβαίνει ότι όταν η κυβέρνηση λέει ότι είναι υπέρ των επενδύσεων, η έκφραση ότι είναι υπέρ συγκεκριμένων επενδυτικών συμφερόντων είναι πολύ πιο κοντά στην αλήθεια» σημείωσε αναφέροντας ως χαρακτηριστικό παράδειγμα τη σύμβαση με την εταιρεία Ελληνικός Χρυσός. «Η συγκεκριμένη σύμβαση» ανέφερε, «θυμίζει την Ελλάδα πριν από την επταετία: Στρατηγέ μου ιδού ο στρατός σου» είπε χαρακτηριστικά και τόνισε:
«Αποκαλύφθηκε η πρόθεση της κυβέρνησης ότι δεν έχει καμία θέληση να προστατεύσει το δημόσιο συμφέρον.  Αντιθέτως, το πρόγραμμά μας και αυτό που ακολουθήθηκε στη στρατηγική ανάπτυξης του 18, είναι στην άλλη όχθη.
Το πρόγραμμά μας αρχίζει με τον κόσμο της εργασίας, βάζουμε εκ των προτέρων την εργασία μέσα στην αναπτυξιακή μας στρατηγική, έτσι ώστε να αμβλύνουμε τις ανισότητες».

Τράπεζες: Σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες η μερίδα του λέοντος των κόκκινων δανείωνΤράπεζα

Περισσότερα από τα μισά κόκκινα δάνεια που έχουν απομείνει στα χαρτοφυλάκια των τραπεζών είναι επιχειρηματικά, το 1/3 περίπου στεγαστικά και το υπόλοιπο καταναλωτικά δάνεια.

Σε 47,4 δισ. ευρώ ανήλθαν τα Μη Εξυπηρετούμενα Δάνεια των ελληνικών τραπεζών στο τέλος Δεκεμβρίου 2020 μειωμένα κατά περίπου 21 δισ. ευρώ συγκριτικά με το τέλος Δεκεμβρίου του 2019 και κατά περίπου 60 δισ. ευρώ έναντι του Μαρτίου του 2016, οπότε είχε καταγραφεί και το υψηλότερο επίπεδο τους.

Σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος η υποχώρηση του αποθέματος των ΜΕΔ κατά τη διάρκεια του 2020 οφείλεται κυρίως σε πωλήσεις δανείων ύψους 19,3 δισ. ευρώ σε ατομική βάση (λόγω της αξιοποίησης του προγράμματος παροχής κρατικής εγγύησης σε τιτλοποιήσεις δανείων πιστωτικών ιδρυμάτων, γνωστού με την ονομασία “Ηρακλής”) και σε διαγραφές ύψους 2,6 δισ. ευρώ και λιγότερο σε εισπράξεις μέσω ενεργητικής διαχείρισης (δηλαδή μέσω αναδιαρθρώσεων/ρυθμίσεων δανείων, είσπραξης καθυστερούμενων οφειλών, ρευστοποίησης εξασφαλίσεων κ.λπ.).

Επίσης, τη μείωση των ΜΕΔ υποβοήθησαν και τα μέτρα ένταξης πελατών σε καθεστώς αναστολής πληρωμής δόσεων.

Ως προς τη διάρθρωση των ΜΕΔ σε απόλυτα μεγέθη, πάνω από το ήμισυ αφορά επιχειρηματικά δάνεια, το 1/3 περίπου στεγαστικά και το υπόλοιπο καταναλωτικά δάνεια.

Συγκεκριμένα από τα 47,4 δισ. ευρώ ΜΕΔ, τα 27,9 δισ. ευρώ είναι επιχειρηματικά, 13,7 δισ. ευρώ είναι στεγαστικά και 5,8 δισ. ευρώ είναι καταναλωτικά.

Σε ΜμΕ η μερίδα του λέοντος

Σε ότι αφορά στα επιχειρηματικά ΜΕΔ, 11,2 δισ. ευρώ ανήκουν σε μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, 8,6 δισ. ευρώ σε ελεύθερους επαγγελματίες και πολύ μικρές επιχειρήσεις, 7 δισ. ευρώ μεγάλες επιχειρήσεις και 1,1 δισ. ευρώ ναυτιλιακά.

Επίσης, το ήμισυ σχεδόν του υπολοίπου (23,6 δισ. ευρώ) αφορά δανειακές συμβάσεις που έχουν ήδη καταγγελθεί από τις τράπεζες, ακολουθούμενο (13,9 δισ. ευρώ) από τα δάνεια αβέβαιης είσπραξης (“unlikely to pay”) και τα δάνεια σε καθυστέρηση μεγαλύτερη των 90 ημερών (10 δισ. ευρώ) τα οποία δεν έχουν ακόμη καταγγελθεί.

Επισημαίνεται ότι περίπου το 64% των ΜΕΔ που εμπίπτουν σε αυτή την κατηγορία, δηλ. δεν έχουν ακόμη καταγγελθεί, έχει καθυστέρηση μεγαλύτερη του ενός έτους, με το μεγαλύτερο ποσοστό να αντιστοιχεί σε στεγαστικά δάνεια.

Σημαντική μείωση παρατηρείται στο ποσοστό των δανειοληπτών που έχουν αιτηθεί νομική προστασία, το οποίο αφορά κυρίως στεγαστικά δάνεια.

Το υπόλοιπο των ΜΕΔ που συνδέονται με ρυθμίσεις αντιπροσώπευε στο τέλος Δεκεμβρίου του 2020 ελαφρώς πάνω από το 1/3 του συνόλου των ΜΕΔ, ενώ συνολικά σε καθεστώς ρύθμισης υπάγεται (ως προς το σύνολο των δανείων, εξυπηρετούμενων και μη) περίπου το 1/5 των δανείων.

Επισημαίνεται ότι υψηλό ποσοστό των δανείων που είχαν τεθεί σε καθεστώς ρύθμισης εμφάνισε και πάλι καθυστέρηση και μάλιστα σε αρκετές περιπτώσεις η εξέλιξη αυτή παρατηρείται μόλις ένα τρίμηνο μετά την εφαρμογή της ρύθμισης.

Δεδομένης της επίδρασης της πανδημίας, εκτιμάται ότι σημαντικό ποσοστό από τα δάνεια αυτά θα καταγραφεί ως μη εξυπηρετούμενο κατά τη διάρκεια του 2021.

Σε απόλυτα νούμερα στο τέλος του 2020 σε καθεστώς ρύθμισης βρίσκονταν 28 δισ. ευρώ από τα οποία 16,6 δισ. ευρώ ήταν μη εξυπηρετούμενα και 11,4 δισ. ευρώ εξυπηρετούμενα. Σημειώνεται ότι την ίδια περίοδο σε καθεστώς νομικής προστασίας βρίσκονταν 5,5 δισ. ευρώ.

Οι τιτλοποιήσεις του 2021

Την ίδια στιγμή το οικονομικό επιτελείο τρέχει όλες τις απαραίτητες νομικές διαδικασίες προκειμένου ο Ηρακλής ΙΙ να είναι άμεσα έτοιμος προκειμένου να υποδεχθεί τις τιτλοποιήσεις του 2021 και να συνεχιστεί η στρατηγική περαιτέρω μείωσης των κόκκινων δανείων από πλευράς των εγχώριων πιστωτικών ιδρυμάτων, σύμφωνα με τους στόχους που έχει θέσει ο SSM.

Στον “Ηρακλή ΙΙ”, η εγγύηση του Δημοσίου προβλέπεται έως 12 δισ. ευρώ για συνολικές τιτλοποιήσεις κόκκινων δανείων 32 δισ. ευρώ.

Μέχρι στιγμής, το ενδιαφέρον που έχει εκδηλωθεί από τις τέσσερις συστημικές ανέρχεται σε περίπου 18,8 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 11 δισ. αφορούν στην Τράπεζα Πειραιώς και το μικρότερο κομμάτι ύψους 1,5 δισ. ευρώ την Εθνική Τράπεζα. Στο επίπεδο των 3 δισ. ευρώ κυμαίνονται οι προγραμματισμένες τιτλοποιήσεις από Alpha Bank και Eurobank. Το υπόλοιπο κομμάτι του “Ηρακλή”, δηλαδή περίπου 13,2 δισ. ευρώ, με την αντίστοιχη κάλυψη της εγγύησης, θα παραμείνει διαθέσιμο για τυχόν νέες τιτλοποιήσεις που μπορεί να προκύψουν μέχρι το τέλος του 2022, περιλαμβανομένων νέων κόκκινων δανείων από την πανδημία.