Χαμηλότερο ΕΝΦΙΑ θα κληθεί να πληρώσει η συντριπτική πλειονότητα των ιδιοκτητών ακινήτων για το 2022, παρά το γεγονός ότι θα υπάρξει ενσωμάτωση των νέων αντικειμενικών αξιών για τον υπολογισμό του φόρου, αξίες οι οποίες σε ένα μεγάλο βαθμό είναι αυξημένες σε σχέση με αυτές που ισχύουν σήμερα.
Χαμηλότερο ΕΝΦΙΑ θα κληθεί να πληρώσει η συντριπτική πλειονότητα των ιδιοκτητών ακινήτων για το 2022, παρά το γεγονός ότι θα υπάρξει ενσωμάτωση των νέων αντικειμενικών αξιών για τον υπολογισμό του φόρου, αξίες οι οποίες σε ένα μεγάλο βαθμό είναι αυξημένες σε σχέση με αυτές που ισχύουν σήμερα.
Η μείωση αυτή σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομικών, Χρήστο Σταϊκούρα, που εκτιμάται ότι θα είναι της τάξης του 2,5% – 3%, έρχεται να προστεθεί στη μεσοσταθμική μείωση 22% που ισχύει από το 2019.
Για να βγει αυτή η άσκηση, για τη διαμόρφωση της νέας κλίμακας του ΕΝΦΙΑ στην οποία θα έχει ενσωματωθεί και ο συμπληρωματικός φόρος, πάνω στην οποία εργάζεται, η ομάδα που έχει συσταθεί στο υπουργείο Οικονομικών υπό τον υφυπουργό Απόστολο Βεσυρόπουλο, θα συνεισφέρουν και τα σημαντικά αυξημένα έσοδα που θα προκύψουν, για τον ΕΝΦΙΑ και από την επέκταση του συστήματος αντικειμενικού προσδιορισμού των τιμών των ακινήτων σε 3.643 ζώνες.
Επίσης να σημειωθεί ότι για το 2022 η πρόβλεψη που περιλαμβάνεται στον προϋπολογισμό του επόμενου έτους , είναι χαμηλότερη, αναφορικά με τα έσοδα από τον ΕΝΦΙΑ, κατά 60 εκατ. ευρώ σε σχέση με αυτά που εκτιμάται ότι θα εισπραχθούν από τον φόρο του 2021. Συγκεκριμένα προβλέπεται ότι θα εισπραχθούν του χρόνου 2,503 δισ. ευρώ, από 2,563 δισ. ευρώ που εκτιμάται ότι θα εισπραχθούν φέτος.
Σύμφωνα με τα όσα έχουν ανακοινωθεί από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών τον επόμενο μήνα θα γίνουν αποκαλυπτήρια του νέου φόρου και η νομοθέτησή του, εκτιμάται ότι θα πραγματοποιηθεί μέσα στον Ιανουάριο του 2022.
Η εξόφληση του φόρου, θα γίνει σε 10 ή 12 δόσεις, αρχής γενομένης από το τέλος Μαρτίου και η τελευταία ή θα είναι στο τέλος Δεκεμβρίου του 2022 ή στις 28 Φεβρουαρίου του 2023.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στα σχέδια που εξετάζει η ειδική ομάδα εργασίας η οποία έχει αναλάβει να χαρτογραφήσει τον νέο ΕΝΦΙΑ είναι η νέα κλίμακα του ενιαίου φόρου ακινήτων να έχει περισσότερα κλιμάκια και συντελεστές ώστε να αποτραπούν οι επιβαρύνσεις για όσους κατέχουν μικρή και μεσαία περιουσία μετά τη μεγάλη αύξηση των αντικειμενικών αξιών στις περισσότερες περιοχές της χώρας.
Η κατάργηση του συμπληρωματικού φόρου και η ενσωμάτωσή του στον κύριο φόρο θα αφορά μόνο τα φυσικά πρόσωπα. Για τα Νομικά Πρόσωπα ο συμπληρωματικός φόρος θα εξακολουθεί να επιβάλλεται ξεχωριστά από τον κύριο φόρο και πιθανότατα θα υπάρξουν παρεμβάσεις στον συντελεστή υπολογισμού του.
Σήμερα για κάθε νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, ο συμπληρωματικός ΕΝΦΙΑ επιβάλλεται και υπολογίζεται στην αξία των δικαιωμάτων με συντελεστή 5,5‰. Ο συμπληρωματικός ΕΝΦΙΑ για τα ακίνητα τα οποία ιδιοχρησιμοποιούνται για την παραγωγή ή την άσκηση κάθε είδους επιχειρηματικής δραστηριότητας, ανεξαρτήτως αντικειμένου εργασιών, υπολογίζεται με συντελεστή 1‰. Ειδικά, για τα Ν.Π.Δ.Δ. και τα Ν.Π.Ι.Δ. μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, ο συμπληρωματικός ΕΝΦΙΑ ισούται με 3,5‰ επί της συνολικής αξίας των δικαιωμάτων για τα ακίνητα που δεν ιδιοχρησιμοποιούν.
Για το 2021, όπως αναφέρεται στα στοιχεία που έχουν δημοσιοποιηθεί, 68.542 επιχειρήσεις και νομικές οντότητες καλούνται να πληρώσουν για τα ακίνητά τους 216,2 εκατ. ευρώ κύριο φόρο και 278,01 εκατ. ευρώ για συμπληρωματικό φόρο. Κατά συνέπεια ο συνολικός φόρος για τα νομικά πρόσωπα εφέτος ανέρχεται σε 494,2 εκατ. ευρώ.
Από την άλλη πλευρά 7.180.009 φυσικά πρόσωπα καλούνται να καταβάλουν ΕΝΦΙΑ ύψους 2,09 δισ. ευρώ εκ των οποίων ο συμπληρωματικός φόρος που επιβάλλεται σε ιδιοκτήτες με ακίνητα άνω των 250.000 ευρώ να φτάνει τα 368,4 εκατ. ευρώ.
Καθυστερήσεις στις δεσμεύσεις για Υγεία καταγράφει η Κομισιόν – Απρόθυμη η κυβέρνηση να εισπράξει από ιδιώτες…
Ποιες είναι οι ημερομηνίες – ορόσημα που έχουν τεθεί και πότε αναμένεται να οριστικοποιηθούν οι κυβερνητικές παρεμβάσεις.
Καθυστερεί, λόγω της πανδημίας και του πρόσφατου κυβερνητικού ανασχηματισμού, η δημιουργία συστήματος Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας.
Οι αρχές έχουν δεσμευτεί να υποβάλουν σχέδιο νόμου έως τον Δεκέμβριο, με σκοπό να εγκριθεί έως τον Φεβρουάριο, μαζί με τις λοιπές νομοθετικές παρεμβάσεις που απαιτούνται για την υλοποίηση των αρχών της ελεγχόμενης πρόσβασης στη νοσοκομειακή περίθαλψη (gatekeeping) και της δημιουργίας μητρώου ασθενών.
Τα παραπάνω προβλέπονται, μεταξύ άλλων, στη 12η Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Ενισχυμένη Επιτήρηση της Ελλάδας. Στην έκθεση, που παρατίθεται πιο κάτω, αναφέρεται πως η είσπραξη των υποχρεωτικών επιστροφών (clawback), προχωρεί ικανοποιητικά, αλλά καταγράφονται καθυστερήσεις σε ό,τι έχει να κάνει με τις οφειλές του 2020.
Για τις προμήθειες του τομέα της Υγείας, επισημαίνεται πως αναμένεται να εγκριθεί το νέο νομοθετικό πλαίσιο, έως τις 10 Δεκεμβρίου, με τον Οκτώβριο του 2022 να θεωρείται ορόσημο για την επίτευξη του στόχου το 40% των νοσοκομειακών προμηθειών να γίνεται με κεντρική διαδικασία.
Δέσμευση – κατάσταση
Στο κείμενο εργασίας της έκθεσης, παρατίθενται οι δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η χώρα μας σε σχέση με την ισχύουσα κατάσταση και τα επόμενα βήματα. Παρατίθενται οι διαπιστώσεις ανά δέσμευση:
Οι αρχές θα ολοκληρώσουν τον πλήρη συμψηφισμό και την είσπραξη του clawback έως τον Ιούνιο κάθε έτους, για το προηγούμενο ημερολογιακό έτος.
Παρά τις μεγάλες καθυστερήσεις που έχουν σημειωθεί στο παρελθόν, η είσπραξη του clawback έχει ομαλοποιηθεί για οφειλές που αφορούν το τρέχον έτος, με τις δυσκολίες να αφορούν τα προηγούμενα έτη. Συγκεκριμένα:
- Όσον αφορά το 2021, η μεθοδολογία που εισήχθη πρόσφατα για συλλογή του clawback από τουςς παρόχους υπηρεσιών σε κυλιόμενη βάση, αποφέρουν καρπούς και περίπου το 20%, δηλαδή 60 εκατομμύρια ευρώ από το clawback του 2021 έχουν ήδη εισπραχθεί.
- Η συλλογή clawback από το 2020 έχει καθυστερήσει για τα φαρμακευτικά προϊόντα και δεν έχει ξεκινήσει για τους παρόχους υπηρεσιών Υγείας, λόγω συνδυασμού τεχνικών περιορισμών και νέων διοικητικών διαδικασιών.
Για τα φαρμακευτικά προϊόντα, το νέο μέτρο εκπτώσεων του clawback με δαπάνες έρευνας και ανάπτυξης των φαρμακευτικών προϊόντων, έχει καθυστερήσει την οριστικοποίηση των προγραμμάτων εξόφλησης με δόσεις: προς το παρόν, περίπου 230 εκατομμύρια ευρώ, δηλαδή το ένα τρίτο, δεν έχουν συλλεχθεί ακόμη ή καλύπτονται από προγράμματα δόσεων.
Για άλλους παρόχους, η αύξηση των “πλαφόν” για ορισμένες κατηγορίες, απαιτούν επανυπολογισμό των οφειλόμενων ποσών, επομένως τα προγράμματα δόσεων δεν έχουν ακόμη τεθεί σε ισχύ για το σύνολο του 2020, με το ποσό να ανέρχεται στα 280 εκατομμύρια ευρώ.
Με βάση τις πληροφορίες από την Κυβέρνηση, θα εκδοθεί σύντομα η Υπουργική Απόφαση για την τροποποίηση των πλαφόν του 2020.
Το συνολικό ύψος του clawback παραμένει υψηλό, περίπου στα 700 εκατομμύρια ευρώ και 300 εκατομμύρια για τα φαρμακευτικά προϊόντα και τις υπηρεσίες, αντίστοιχα.
Έχει καταγραφεί μικρή μείωση στο clawback των φαρμακευτικών προϊόντων, κυρίως λόγω της πρόσφατης εξαίρεσης των εμβολίων από τον “κλειστό” προϋπολογισμό του ΕΟΠΥΥ. Αυτό υπογραμμίζει την ανάγκη για πιο συνεπή εφαρμογή των υφιστάμενων διαρθρωτικών μέτρων και για πρόσθετα υποστηρικτικά μέτρα. Μια ισχυρότερη διαπραγμάτευση και η δυνατότητα Αξιολόγησης Τεχνολογιών Υγείας (HTA), σε συνδυασμό με περισσότερα και υποχρεωτικά πρωτόκολλα, θα συνέβαλαν σε μία ταχύτερη μείωση.
Η Ελλάδα θα διασφαλίσει την ανάπτυξη του συστήματος Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, ιδίως με το άνοιγμα και των 240 νέων μονάδων.
Η μεταρρύθμιση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας βρίσκεται ακόμη σε στάση, με μικρές πρόοδος τους τελευταίους μήνες, εν μέρει λόγω της πανδημίας. Η προγραμματισμένη αναθεώρηση του νομοθετικού πλαισίου, που ανακοινώθηκε το 2019, έχει υποστεί περαιτέρω καθυστερήσεις.
Εκτός από τις σοβαρές προκλήσεις που θέτει η πανδημία και η πρόσθετος χρόνος που απαιτείται, λόγω του πρόσφατου ανασχηματισμού της κυβέρνησης, η μεταρρύθμιση παρουσιάζει καθυστερήσεις και λόγω έλλειψης επαρκούς αριθμού οικογενειακών γιατρών. Το προσωπικό που προστέθηκε πρόσφατα θα επιτρέψει το άνοιγμα περίπου 60 νέων μονάδων, αριθμός που είναι ο μισός σε σχέση με τον συνολικό αριθμό των μονάδων που εκκρεμούν.
Οι Αρχές ανακοίνωσαν την πρόθεσή τους να εντείνουν τις προσπάθειες για την αύξηση του προσωπικού που θα μπορούσε να υποστηρίξει καλύτερα τη μετάβαση προς μία ισχυρότερη Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας. Δεσμεύτηκαν να υποβάλουν σχέδιο νόμου έως τον Δεκέμβριο, με σκοπό την εφαρμογή του έως τον ερχόμενο Ιανουάριο ή Φεβρουάριο. Δεσμεύτηκαν, επίσης, να εκδώσουν τη εφαρμοστική νομοθεσία, που απαιτείται για την πρόσβαση στη δευτεροβάθμια φροντίδα (gatekeeping) και το μητρώο ασθενών, έως την επόμενη έκθεση ενισχυμένης επιτήρησης της Κομισιόν.
Επίτευξη στόχου 40% κεντρικών προμηθειών στο σύνολο των νοσοκομειακών δαπανών, έως τα μέσα του 2022.
Το νέο νομοθετικό πλαίσιο βρίσκεται κοντά στην έγκριση και προχωρούν οι διαδικασίες για επίτευξη στόχου κεντρικών προμηθειών στο 40% των συνολικών νοσοκομειακών δαπανών έως τα μέσα του 2022.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες που έδωσαν οι Αρχές, το νομοθετικό πλαίσιο για τον Κεντρικό Φορέα Προμηθειών Υγείας (ΕΚΑΠΥ)ι αναμένεται να εγκριθεί σύντομα. Η κατάθεση έγινε στις 22 Νοεμβρίου και η ψηφοφορία αναμένεται εντός του πρώτου δεκαημέρου του Δεκεμβρίου, μετά την ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης στις αρχές Νοεμβρίου.
Προχωρούν, παράλληλα, οι προμήθειες με το νέο σύστημα και έχει επιτευχθεί ο στόχος του 30% τους τελευταίους μήνες. Από το τέλος του 2021, οι αρχές σχεδιάζουν να προκηρύξουν πρόσθετους διαγωνισμούς αξίας περίπου 280 εκατομμυρίων ευρώ, τα οποία θα συμβάλουν στην επίτευξη του επόμενου στόχου του 40% στα μέσα του 2022.
Πηγή: iatronet.gr