Ελληνικό: Έτσι έγινε η… μοιρασιά στα «φιλέτα» μεταξύ Δημοσίου και Lamda – Αττική Οδός: Αύξηση διοδίων στο σχέδιο παράτασης της σύμβασης παραχώρησης – Κονδύλι 12 εκατ. ευρώ για τους ανασφάλιστους υπερήλικες

Ελληνικό Lamda Development καζίνο στο Ελληνικό

Μια από τις σημαντικές αναβλητικές αιρέσεις για την ολοκλήρωση της συναλλαγής για το Ελληνικό εκπληρώθηκε αυτή την εβδομάδα, καθώς υπουργείο Οικονομικών, ΤΑΙΠΕΔ και Lamda Development συμφώνησαν για το ποια τμήματα του χώρου του πρώην αεροδρομίου θα περάσουν στην πλήρη κυριότητα της εταιρείας και ποια θα επιστρέψουν στο ελληνικό Δημόσιο μετά τη λήξη της παραχώρησης των 99 ετών.

Η ανακοίνωση έγινε από τον υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα, ενώ χθες Πέμπτη η είδηση επιβεβαιώθηκε από τη Lamda Development μέσω ανακοίνωσης στο Χρηματιστήριο. Ωστόσο, καμία από τις δύο πλευρές δεν έχει δώσει ακόμη πληροφορίες για το ποια τμήματα αφορά η συμφωνία.

Υπενθυμίζεται ότι βάσει της σύμβασης για τους όρους της επένδυσης, το 30% της έκτασης του πρώην αεροδρομίου καθώς και το 30% της παράκτιας ζώνης Αγίου Κοσμά (εξαιρουμένου του αιγιαλού και της παραλίας) θα περάσουν στην πλήρη κυριότητα της Lamda Development. Στο υπόλοιπο 70%, τόσο πάνω όσο και κάτω από τη Λεωφόρο Ποσειδώνος, η εταιρεία αποκτά το «δικαίωμα επιφανείας» και μετά τη λήξη της παραχώρησης επιστρέφει στην πλήρη κυριότητα του δημοσίου.

Πώς έγινε η… μοιρασιά στο Ελληνικό

Ουσιαστικά η Lamda αποκτά τον πλήρη έλεγχο περίπου 1.575 στρεμμάτων στο πρώην αεροδρόμιο και 227 στρεμμάτων στην παράκτια ζώνη. Ο σχετικός χάρτης που καταγράφει τις περιοχές δεν έχει δοθεί ακόμη στη δημοσιότητα, ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες στο Δημόσιο θα επιστρέψουν το Μητροπολιτικό Πάρκο αλλά και τα περισσότερα επαγγελματικά ακίνητα όπως το καζίνο, το μεγάλο εμπορικό κέντρο και τα κτήρια γραφείων κάτω από τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης. Στην περιοχή του Αγίου Κοσμά θα επιστρέψουν η μαρίνα, το ξενοδοχείο καθώς και το μικρό εμπορικό κέντρο που σχεδιάζει να κατασκευάσει εκεί η Lamda Development.

Στην πλήρη κυριότητα της εταιρείας θα παραμείνουν, κυρίως εκτάσεις στις οποίες θα κατασκευαστούν οι κατοικίες, από την πώληση των οποίων θα χρηματοδοτηθεί μεγάλο μέρος της ανάπτυξης του Ελληνικού. Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τον σχεδιασμό στο Ελληνικό την επόμενη 25ετία προβλέπεται πως θα κατασκευαστούν περίπου 10.800 κατοικίες με μέσο μέγεθος 100 τμ.

Όπως εξηγούν στο insider.gr αρμόδιοι παράγοντες η λογική είναι απλή: Στα επαγγελματικά ακίνητα η πρακτική των μακροχρόνιων συμβάσεων είναι συνηθισμένη τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Στην κατοικία όμως, όπου οι περισσότεροι αγοραστές είναι ιδιώτες, συνηθίζεται η αγορά.

 

Αττική Οδός: Αύξηση διοδίων στο σχέδιο παράτασης της σύμβασης παραχώρησης

Με πρόβλεψη για αύξηση τιμών στα διόδια της Αττικής Οδού σε συγκεκριμένες ζώνες και μόνο για συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα μέσα στην ημέρα, θα προχωρήσει ο διαγωνισμός για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του οδικού άξονα, που προετοιμάζουν στο υπουργείο Υποδομών. Σήμερα τα διόδια στην Αττική Οδό είναι ενιαία, φτάνουν τα 2,80 ευρώ, ενώ ο υπουργός Υποδομών Κ. Καραμανλής είχε μπλοκάρει πρόσφατη απόπειρα της Αττικής Οδού για αύξησή τους, με βάση όσα προβλέπει η σύμβαση παραχώρησης.

Στο υπουργείο υποστηρίζουν τώρα πως τα διόδια στην Αττική Οδό μπορεί να αυξηθούν, καθώς σε ορισμένα τμήματα του οδικού άξονα παρατηρείται κυκλοφοριακή συμφόρηση. Ένα εργαλείο για να μειωθεί η κίνηση, για παράδειγμα στο τμήμα από τον ανισόπεδο κόμβο της Κηφισίας μέχρι τον ανισόπεδο κόμβο της Μεταμόρφωσης είναι να αυξηθεί το ύψος των διοδίων κατά τις ώρες αιχμής. Οι ουρές, ειδικά τις πρωινές ώρες, αλλά και το απόγευμα, στο συγκεκριμένο τμήμα είναι πολύ μεγάλες, καθώς απουσιάζουν και έργα στον κόμβο της Μεταμόρφωσης που θα μπορούσαν να βελτιώσουν την κατάσταση.

Ο σχεδιασμός για τη νέα σύμβαση της Αττικής Οδού έχει ήδη ξεκινήσει, αφού ο νέος διαγωνισμός πρέπει να προκηρυχθεί αρκετά νωρίτερα από το φθινόπωρο του 2024 που θα λήξει η σημερινή σύμβαση παραχώρησης η οποία προβλέπει και μικρό χρονικό διάστημα παράτασης. Αντικείμενο μελέτης δεν είναι μόνο το ύψος του διοδίου, αλλά και οι τυχόν επεκτάσεις της Αττικής Οδού που μπορεί να ενταχθούν στη νέα σύμβαση. Διαδοχικές κυβερνήσεις έχουν εξαγγείλει την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης μέχρι την εθνική οδό ή την επέκταση της Αττικής Οδού μέχρι την Ραφήνα ή την επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού μέχρι την Λεωφόρο Βουλιαγμένης με στόχο να διευκολυνθεί η σύνδεση του Ελληνικού με το αεροδρόμιο.

Η Αττική Οδός είναι πλέον ώριμη και είναι η πλέον κερδοφόρα παραχώρηση οδικού άξονα στην Ελλάδα. Βρίσκεται σήμερα στην ώριμη φάση της, έχει ολοκληρώσει τις δαπάνες κατασκευής και έχει σχεδόν αποπληρώσει τα δάνειά της, γι’ αυτό και από το 2013 έχει ξεκινήσει την καταβολή μερισμάτων στους μετόχους της. Τα τελευταία χρόνια τα μερίσματα αυτά ανέρχονται σε σχεδόν 80 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση.

Σε πρόσφατη παρουσίαση του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ αναφερόταν πως η εταιρεία «ως βασικός μέτοχος που χρηματοδότησε, σχεδίασε, κατασκεύασε, συντηρεί και λειτουργεί τον εν λόγω αυτοκινητόδρομο, βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση έναντι του ανταγωνισμού σε περίπτωση προκήρυξης νέου διαγωνισμού».

Όμως, «ακόμα κι αν ο αυτοκινητόδρομος δεν περάσει ξανά στον έλεγχό της, αφενός θα λάβει μέρισμα περί τα 50 εκατ. ευρώ το 2025 (από τη χρήση του 2024) κι αφετέρου τα επόμενα 2-3 χρόνια (2026-2028) έχει λαμβάνειν περί τα 115 εκατ. ευρώ από την επιστροφή του μετοχικού κεφαλαίου και των αποθεματικών της κοινοπραξίας που της αναλογούν».

 

Κονδύλι 12 εκατ. ευρώ για τους ανασφάλιστους υπερήλικες

Τη σχετική απόφαση έλαβε ο υπ. Εργασίας Γιάννης Βρούτσης

Εγκρίθηκε δαπάνη, ύψους 12 εκατ. ευρώ, ευρώ σε βάρος της πίστωσης του προϋπολογισμού εξόδων του υπουργείου Εργασίας, οικονομικού έτους 2020, προκειμένου να επιχορηγηθεί ο Οργανισμός Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΟΠΕΚΑ) για την καταβολή παροχών σε ανασφάλιστους υπερήλικες, μηνός Μαρτίου 2020.

Αυτό προβλέπει, σύμφωνα με το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, απόφαση του υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Γιάννη Βρούτση, η οποία αναρτήθηκε στη «Διαύγεια».

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*