Εκλογικός νόμος: Τι σκέφτονται και τι φοβούνται στη ΝΔ — Netflix: Ο Μητσοτάκης με τον Σαράντος στο Ηρώδειο χωρίς… φόρο

Greece's Prime Minister Kyriakos Mitsotakis meets the former US Secretary of State, Mike Pompeo, at Maximos Mansion, Athens, Greece on July 6, 2022. /            ,  ,   , , 6  2022.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει διαβεβαιώσει ότι δεν θα αλλάξει τον εκλογικό νόμο, δέχεται όμως και πάλι εισηγήσεις, ενώ στη ΝΔ ανησυχούν για την ολική επαναφορά της απλής αναλογικής

Μετά τη διάψευση των πρόωρων εκλογών, νέα σενάρια αλλαγής του εκλογικού νόμου κυριαρχούν στο γαλάζιο παρασκήνιο.

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έχει πάντως δηλώσει ότι δεν θα αλλάξει ξανά τον εκλογικό νόμο. Ερωτηθείς σχετικά σε συνέντευξη του στην ΕΡΤ στις 14 Ιουνίου, είχε απαντήσει χαρακτηριστικά: “Να πάμε να αλλάξουμε, λέει, ξανά, τον εκλογικό νόμο. Είμαστε σοβαροί; Είμαστε σοβαροί; Θα αλλάζουμε τους κανόνες του παιχνιδιού ανάλογα με τι μας συμφέρει;”

Όμως και τώρα δέχεται σχετικές εισηγήσεις. Σημειωτέον ότι νέα αλλαγή του εκλογικού νόμου θα αφορά τις δεύτερες εκλογές, αφού για να εφαρμοστεί νέο εκλογικό σύστημα στις επόμενες εκλογές απαιτούνται 200 ψήφοι. Έτσι τη “βόμβα” της απλής αναλογικής η κυβέρνηση δεν μπορεί να την αφοπλίσει και θα πάει αναγκαστικά σε διπλές κάλπες.

Υπενθυμίζεται ότι η Νέα Δημοκρατία είχε ψηφίσει στις αρχές του 2020 νέο εκλογικό νόμο, ο οποίος όμως απαιτεί ένα αρκετά υψηλό ποσοστό για να πάρει κανείς την αυτοδυναμία και συγκεκριμένα περίπου 37% – 38%, ενώ με τον προηγούμενο εκλογικό νόμο το πρώτο κόμμα μπορούσε να λάβει 151 βουλευτές και με ποσοστό 35%.

Το σκεπτικό όσων εισηγούνται νέα αλλαγή του εκλογικού νόμου είναι ότι θα έπρεπε το κατώφλι της αυτοδυναμίας να πέσει ξανά στο 35%, ώστε να διευκολυνθεί ο σχηματισμός αυτοδύναμης μονοκομματικής κυβέρνησης της ΝΔ. Και αυτό καθώς καμία κυβέρνηση όσο καλά και να τα έχει πάει, δεν μπορεί να επανεκλεγεί με το ίδιο ποσοστό που έλαβε την πρώτη φορά.

Το πρόβλημα με αυτό το σενάριο είναι ότι θα αποτελούσε ομολογία ηττοπάθειας και κυρίως ότι θα έπρεπε η κυβέρνηση να ξανα αλλάξει τον εκλογικό νόμο, που η ίδια έχει ψηφίσει ως “θεραπεία” στην απλή αναλογική.

Υπάρχει όμως και ένα άλλο ενδεχόμενο που τρομάζει τη ΝΔ: Η ολική επαναφορά της απλής αναλογικής μετά τις πρώτες κάλπες.

Το σενάριο αυτό έχει ως εξής: Εάν για παράδειγμα γίνουν οι πρώτες εκλογές με απλή αναλογική, η ΝΔ ακόμη και με ένα υψηλό ποσοστό πιθανόν να μην εκλέξει πάνω από 90 βουλευτές. Επομένως υπάρχει αριθμητικά η δυνατότητα όταν ανοίξει η Βουλή, ο ΣΥΡΙΖΑ να επανακαταθέσει πρόταση νόμου για απλή αναλογική και να την περάσει με τις ψήφους των υπόλοιπων κομμάτων της αντιπολίτευσης για εφαρμογή από τις αμέσως επόμενες κάλπες.

Πρόκειται βεβαίως για ένα ακραίο σενάριο, όμως κάποιοι στο γαλάζιο στρατόπεδο θυμούνται ότι κάποτε το ΠΑΣΟΚ είχε αλλάξει τον εκλογικό νόμο για να εμποδίσει την άνοδο του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη στην εξουσία και χρειάστηκαν τρεις εκλογικές αναμετρήσεις, στις οποίες η ΝΔ έλαβε 44,2%, 46,19% και τελικά 46,88% για να λάβει 150 έδρες το 1990 και να σχηματίσει κυβέρνηση με την ψήφο του βουλευτή της ΔΗΑΝΑ, Θόδωρου Κατσίκη.

Εάν όμως η ΝΔ έχει ήδη αλλάξει για δεύτερη φορά τον εκλογικό νόμο, δεν θα μπορεί να επιχειρηματολογήσει κατά της ολικής επαναφοράς της απλής αναλογικής από το ΣΥΡΙΖΑ, αφού ήδη θα έχει ανοίξει η ίδια τον ασκό του Αιόλου.

Βίκυ Σαμαρά

 

Netflix: Ο Μητσοτάκης με τον Σαράντος στο Ηρώδειο χωρίς… φόρο

Συνάντηση Κ. Μητσοτάκη με τον Τ. Σαράντος της NetflixΣυνάντηση Κ. Μητσοτάκη με τον Τ. Σαράντος της Netflix  

Στο επίκεντρο της συνάντησης βρέθηκαν τα σχέδια της κυβέρνησης για τον οπτικοακουστικό τομέα, ωστόσο στη φορολόγηση, υπάρχουν δύο μέτρα και δύο σταθμά.

Το βράδυ της Πέμπτης, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης συζήτησε με τον συνδιευθύνοντα σύμβουλο (Co-CEO) της Netflix, Τεντ Σαράντος, σε εκδήλωση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού για την ελληνική επιχειρηματικότητα.

Η συζήτηση έλαβε χώρα μετά τη συνάντηση των δύο που προηγήθηκε, στο Μέγαρο Μαξίμου, το μεσημέρι της ίδιας μέρας.

Τονίστηκε ότι η κυβέρνηση εκτιμά την οικονομική και πολιτιστική αξία του κλάδου, αλλά και την ευκαιρία που προσφέρει για την προβολή και ανάδειξη της Ελλάδας στην παγκόσμια σκηνή.

Παρόντες ήταν επίσης ο υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης, ο Υφυπουργός αρμόδιος για Θέματα Σύγχρονου Πολιτισμού Νικόλας Γιατρομανωλάκης και ο Επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του Πρωθυπουργού Αλέξης Πατέλης.

Το βράδυ, διοργανώθηκε λοιπόν εκδήλωση αφιερωμένη στην καινοτομία και στην ελληνική επιχειρηματικότητα στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού, με αφορμή τα 10 χρόνια παρουσίας της Endeavor στην Ελλάδα.

Αξίζει να σημειωθεί όμως εδώ, πως τη χώρα μας την επιλέγουν μεγάλες ξένες εταιρείες παραγωγής λόγω των επενδυτικών κινήτρων που δίνονται, αλλά και των φορολογικών απαλλαγών, σε ένα πεδίο που δημιουργεί ανισορροπίες και ακολούθως, εύλογες αντιδράσεις.

Συνάντηση Κ. Μητσοτάκη με τον Τ. Σαράντος της NetflixΣυνάντηση Κ. Μητσοτάκη με τον Τ. Σαράντος της Netflix

Αυτό ισχύει για παρόχους όπως η Disney+, το Netflix, η Apple TV, το Amazon Prime Video αλλά και ο ΑΝΤ1+, που έχει έδρα στο Άμστερνταμ. Το Netflix πραγματοποίησε άλλωστε στη χώρα μας πριν μερικά χρόνια τα γυρίσματα της ταινίας Μπέκετ.

Παράλληλα, οι λογαριασμοί των συνδρομών τηλεόρασης αναμένεται να αυξηθούν, καθώς το υπουργείο Οικονομικών επαναφέρει την επιβολή τέλους 10% στη συνδρομητική τηλεόραση, παρά την αντίδραση, μέσω κοινή επιστολής των τηλεπικοινωνιακών παρόχων, COSMOTE, Vodafone και WIND – NOVA.

Η Ένωση Εταιρειών Κινητής Τηλεφωνίας ζητά την αναστολή του τέλους ως τα τέλη του 2023, ωστόσο το αίτημα δεν ευδοκίμησε. Πρακτικά, αυτό που τονίζεται είναι πως δημιουργείται ένας αθέμιτος ανταγωνισμός έναντι των Netflix, Disney που βρίσκονται ήδη στη χώρα αλλά και HBO Max που αναμένεται να έρθει στην Ελλάδα το προσεχές διάστημα.

Στην επιστολή της η ΕΕΚΤ αναφέρει πως είναι άδικη η επιβολή του τέλους καθώς δεν επιβάλλεται σε όσους δεν έχουν έδρα στη χώρα και θα αναστρέψει την τάση μείωσης των χρεώσεων στις τηλεπικοινωνίες που έχει διαμορφωθεί τους τελευταίους μήνες.

Το εν λόγω τέλος άρχισε να εφαρμόζεται το 2016, επιβαρύνοντας με 10% επί του συνολικού μηνιαίου λογαριασμού κάθε συνδρομής των καταναλωτών, πέρα από το ΦΠΑ που επιβάλλεται. Το τέλος αυτό είχε ανασταλεί από την 1 Οκτωβρίου 2020 και είχε παραταθεί μέχρι το τέλος Ιουνίου 2022.

Να σημειωθεί εδώ πως σύμφωνα με την ευρωπαϊκή οδηγία 2018/1808, που έχει ενσωματωθεί στο ελληνικό δίκαιο ως διατάξεις στο Νόμο 4779/2021, οι ξένοι πάροχοι θα πρέπει να πάψουν να βρίσκονται στο απυρόβλητο, ωστόσο οι διατάξεις του εν λόγω νόμου δεν έχουν ακόμη ενεργοποιηθεί. Σύμφωνα με την οδηγία, η ελληνική πολιτεία δύναται να επιβάλλει οικονομικές υποχρεώσεις σε ξένες εταιρείες που παρέχουν υπηρεσίες κατά παραγγελία βίντεο στα ελληνικά, με ετήσια συνεισφορά 1,5% επί του κύκλου εργασιών τους από τη δραστηριότητα στην Ελλάδα.

Η συνεισφορά αυτή αποσκοπεί στο να παραχθεί ελληνικό οπτικοακουστικό περιεχόμενο ή να αγοραστούν δικαιώματα από ελληνικά οπτικοακουστικά έργα που δεν έχουν κυκλοφορήσει ακόμη στην αγορά. Διαφορετικά, οι πάροχοι θα έπρεπε να διαθέσουν το ποσό αυτό σε ειδικό λογαριασμό του Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας για την ενίσχυση των ελληνικών παραγωγών.

Οι ξένοι πάροχοι εξαιρούνται από την επιβολή του τέλους, εάν εμφανίζουν χαμηλό κύκλο εργασιών ή χαμηλή θέαση. Από τη κυβέρνηση αναφέρεται πως οι πάροχοι streaming εντάσσονται στη συμφωνία που υπέγραψε η χώρα μας για ελάχιστο φορολογικό συντελεστή 15% στα κέρδη των πολυεθνικών εταιρειών από το 2023. Με τη συμφωνία αυτή, οι πολυεθνικές θα αποδίδουν τον φόρο που τους αναλογεί, στα κράτη που δραστηριοποιούνται.

Φυσικά, μένει να δούμε πώς και αν θα εφαρμοστεί η συμφωνία αυτή στην περίπτωση του streaming, από την ερχόμενη χρονιά.

Οι ψηφιακές πλατφόρμες φιλοξενίας περιεχομένου γνωστές ως FANGS έχουν φορολογηθεί πάντως σε χώρες όπως η Βρετανία, η Ιταλία και η Ισπανία, ωστόσο σε πολλά άλλα κράτη υπάρχουν νομοθετικές καθυστερήσεις.

Για το ζήτημα της ρύθμισης, ώστε να μην υπάρχει αθέμιτος ανταγωνισμός στην αγορά, έχουν τοποθετηθεί και τα κόμματα της αντιπολίτευσης ανά διαστήματα.

Να σημειωθεί τέλος, πως πριν λίγες ώρες η Microsoft ανακοίνωσε ότι θα διαχειριστεί τις πωλήσεις διαφημιστικού χώρου στην πλατφόρμα του Netflixτο οποίο θέλει να προσφέρει φθηνότερες συνδρομές αλλά με μερικές διαφημίσεις προς αύξηση των κερδών του.

Το Netflix πήρε αυτή την απόφαση μετά από ένα απογοητευτικό πρώτο τρίμηνο, με την απώλεια συνδρομητών για πρώτη φορά σε 10 χρόνια, και μετά από χρόνια αντίστασης ενάντια στην ιδέα της εξάπλωσης των διαφημίσεων.

Τώρα θα προσφέρει και την επιλογή με διαφημίσεις με φτηνότερη συνδρομή σε σχέση με την κλασική συνδρομή χωρίς διαφημιστικά διαλείμματα.

Χρήστος Δεμέτης