Δακτύλιος: «Πέταξαν» εκτός χιλιάδες «εργοστασιακά» Ι.Χ. με «βιτρίνα» την ενίσχυση της χρήσης ηλεκτρικών οχημάτων — Η «τρόικα» ξανάρχεται

Σοβαρό πλήγμα στον κλάδο της τροποποίησης κινητήρων βενζίνης ώστε να λειτουργούν με φυσικό αέριο προκαλεί ο τρόπος με τον οποίο επανέρχεται στην καθημερινότητα των κατοίκων του κέντρου της Αθήνας ο δακτύλιος. Ταυτόχρονα, η παλαιότητα των επαγγελματικών οχημάτων που καλύπτουν την τροφοδοσία επιχειρήσεων οδηγεί σε σοβαρά προβλήματα ένα μεγάλο μέρος της επιχειρηματικής δραστηριότητας στο κέντρο της πόλης.

Συγκεκριμένα, από την Δευτέρα 25 Οκτωβρίου για την μεγάλη πλειοψηφία των οχημάτων στο λεκανοπέδιο, επανέρχεται το καθεστώς εισόδου στον δακτύλιο με το καθεστώς των «μονών-ζυγών», που πρακτικά θα δώσει μικρή ανάσα εντός των δρόμων του κέντρου της Αθήνας, αλλά την ίδια ώρα θα επιβαρύνει τις μεγάλες οδικές αρτηρίες όπως η Εθνική Οδός, η Αττική Οδός, η Περιφερειακή Υμηττού, η Κηφισίας, η Συγγρού κτλ.

Ελεύθερη πρόσβαση στον δακτύλιο θα έχουν:

  • αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα (είναι περίπου 2.500 σήμερα)
  • υβριδικά οχήματα με παράλληλη ηλεκτροκίνηση και χρήση καυσίμου (υπολογίζονται σε 500.000 περίπου)
  • οχήματα με κινητήρα τεχνολογίας Euro6, κατασκευής μετά το 2015 (είναι περίπου 350.000 σήμερα στην Αττική, 530.000 σε όλη τη χώρα)
  • «εργοστασιακά» οχήματα που καταναλώνουν φυσικό αέριο, καθώς τροποποιημένοι κινητήρες δεν μπορούν να πιστοποιηθούν ως προς τις εκπομπές ρύπων)

Η επιλογή του υπουργείου Μεταφορών για τα οχήματα που καταναλώνουν φυσικό αέριο έχει προκαλέσει σοκ στον κλάδο των εταιρειών τροποποίησης κινητήρων, αλλά και στους ιδιοκτήτες χιλιάδων τέτοιων οχημάτων που τα προηγούμενα χρόνια μείωσαν τους ρύπους που εκπέμπουν, τα τέλη που πληρώνουν και το κόστος των καυσίμων που καταναλώνουν, «γυρνώντας» στο φυσικό αέριο ένα όχημα.

Αυτά τα οχήματα που τροποποιήθηκαν στην Ελλάδα, έχουν πάρει νέα άδεια κυκλοφορίας από το υπουργείο Μεταφορών και περνούν κανονικά ΚΤΕΟ. Ωστόσο για γραφειοκρατικούς λόγους που αφορούν την τεκμηρίωση των μετρήσεων ρύπων δεν περιλαμβάνονται στα οχήματα που έχουν ελεύθερη πρόσβαση στο δακτύλιο. Για το θέμα ήδη υπάρχουν αντιδράσεις από τον σύνδεσμο των εταιρειών που δραστηριοποιούνται σε αυτές τις τροποποιήσεις, καθώς με τα νέα μέτρα ο κλάδος εξοντώνεται.

Αθήνα: Χωρίς δακτύλιο η κυκλοφορία στο κέντρο

Σοβαρό πρόβλημα αναμένεται να αντιμετωπίσουν και εκατοντάδες ή και χιλιάδες μικρές επιχειρήσεις, που χρησιμοποιούν μικρά οχήματα τροφοδοσίας, καθώς όσα φορτηγάκια δεν είναι τεχνολογίας Euro6 θα περιορίζονται από το καθεστώς των «μονών-ζυγών».

Τα ταξί συνεχίζουν να έχουν πρόσβαση στον δακτύλιο ανεξαρτήτως παλαιότητας ή τεχνολογίας κινητήρα, αλλά στο τέλος του 2021 δρομολογείται απόσυρση από τους δρόμους για περίπου 8.000 παλιά ταξί, που είχαν πάρει τρεις παρατάσεις χρήσης στο παρελθόν. Ταυτόχρονα, δίνονται κίνητρα για αγορά νέων, είτε αμιγώς ηλεκτρικών είτε υβριδικών οχημάτων.

Η «τρόικα» ξανάρχεται

Η πανδημία, με όλες τις εξαιρέσεις και τους έκτακτους κανόνες που επέβαλε, είχε μεταξύ άλλων αποτέλεσμα να χαλαρώσει η βασανιστική τελετουργία των αξιολογήσεων της μεταμνημονιακής εποπτείας. Ακόμα και οι επαφές μέσω τηλεδιασκέψεων έπαιξαν τον ρόλο τους σε αυτήν τη χαλάρωση.

Το βασικό, βέβαια, ήταν ότι η γενική ρήτρα διαφυγής, δηλαδή το πάγωμα του Συμφώνου Σταθερότητας, για να εξυπηρετηθούν οι ανάγκες που γέννησε η πανδημία, με αύξηση των ελλειμμάτων, του χρέους και των κρατικών ενισχύσεων, στρογγύλεψε τις οξείες γωνίες της ενισχυμένης εποπτείας, που απαιτεί συγκράτηση δαπανών και υψηλά, αιματηρά πλεονάσματα.

Η χθεσινή παρέλαση των υπουργών της κυβέρνησης μπροστά από τους εκπροσώπους των θεσμών, πρόσωπο με πρόσωπο μετά σχεδόν ενάμιση χρόνο, εξελίχθηκε σε μια ηχηρή προειδοποίηση ότι «το διάλειμμα τελείωσε». Ηταν ένα διάλειμμα τραγικό, γεμάτο θάνατο και οδύνη, αλλά ταυτόχρονα με μια ρεαλιστική απαγκίστρωση από δημοσιονομικούς κανόνες που αν τηρούνταν πιστά θα μετέτρεπαν τη δοκιμασία της πανδημίας σε ευρωπαϊκό «ολοκαύτωμα».

Η 12η αξιολόγηση, από τις 15 συνολικά που προβλέπει το καθεστώς της ενισχυμένης εποπτείας, ολοκληρώνεται σήμερα αφήνοντας μιαν έντονη επίγευση μνημονίων και τρόικας. Οι τεχνοκράτες που εκπροσωπούν τους δανειστές έβγαλαν τις σημειώσεις τους και έλεγξαν κυβερνητικές δεσμεύσεις και υποσχέσεις.

Το ότι δυσπιστούν για τα εξωραϊσμένα στοιχεία που τους δίνουν τα κυβερνητικά στελέχη για τα χρέη του Δημοσίου στους ιδιώτες που δεν εξοφλούνται ή το ότι δυσφορούν για τις εκκρεμείς συντάξεις που δεν μειώνονται, δεν σημαίνει απαραίτητα ότι κόπτονται για τους συνταξιούχους που περιμένουν δύο και τρία χρόνια για να πάρουν τα χρήματα που δικαιούνται.

Προδίδει, όμως, οπωσδήποτε ότι αρχίζουν ξανά να μετρούν με μνημονιακή απαιτητικότητα τις πραγματικές τρύπες στον προϋπολογισμό και στο δημόσιο χρέος. Ιδιαίτερα τώρα, που ευρωπαϊκοί πόροι δεκάδων δισ. ευρώ θα αρχίσουν να ρέουν στην οικονομία, αλλά με όρους και προαπαιτούμενα που η κυβέρνηση οφείλει να τηρήσει στοιχειωδώς, για να μην εξελιχθεί το Ταμείο Ανάκαμψης και το νέο ΕΣΠΑ σε ένα μεγάλο πλιάτσικο.

Αυτό άλλωστε δεν αφορά μόνο την Ελλάδα. Η συζήτηση για τη μετά πανδημία οικονομική διακυβέρνηση στην ευρωζώνη και την αλλαγή του ανελέητου Συμφώνου Σταθερότητας ξεκινά. Και υπάρχουν ακόμη δυνάμεις στην Ε.Ε. που νοσταλγούν την επιστροφή στους κανόνες της σιδηράς λιτότητας.