Γη (παραλιακή) και ύδωρ σε «εμβληματικούς» επενδυτές — «Πού είναι οι εισαγγελείς;» — Νομοσχέδιο εξαγοράς των καταπατημένων

Τι προβλέπει τελικά το περίφημο νομοσχέδιο για τις στρατηγικές επενδύσεις που συζητείται σήμερα στη Βουλή. Περιλαμβάνει και διατάξεις για τις εταιρείες-τεχνοβλαστούς.

Στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής συζητείται σήμερα το νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης με τίτλο «Στρατηγικές επενδύσεις και βελτίωση του επενδυτικού περιβάλλοντος μέσω της επιτάχυνσης διαδικασιών στις ιδιωτικές και στρατηγικές επενδύσεις και δημιουργία πλαισίου για τις εταιρείες τεχνοβλαστούς».

Πρόκειται πρακτικά για σύμπτυξη δύο σχεδίων νόμου σε ένα, αφού το αρχικό νομοσχέδιο για τις στρατηγικές επενδύσεις δεν περιελάμβανε τις διατάξεις για τους τεχνοβλαστούς.

«Τα λιγουρεύεστε; Δικά σας» ήταν το πρωτοσέλιδο της «Εφ.Συν.», στις 30 Αυγούστου, όταν τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση το αρχικό νομοσχέδιο, το οποίο προβλέπει ειδικές παρεκκλίσεις της περιβαλλοντικής και πολεοδομικής νομοθεσίας, για όποιον κρίνεται «στρατηγικός επενδυτής».

«Μπαζώστε, επενδύστε, νομιμοποιηθήκατε! Είναι το μήνυμα που στέλνει στους στρατηγικούς επενδυτές η κυβέρνηση» τόνιζε ο συντάκτης της «Εφ.Συν.» Αρης Χατζηγεωργίου, εστιάζοντας στα επίμαχα άρθρα 4 και 5 του νομοσχεδίου, που επιτρέπουν στους επενδυτές να χτίζουν ακόμα και στον αιγιαλό, χάρη σε μια αριστοτεχνική νομική ακροβασία: το Δημόσιο θα αναγνωρίζει ως δικά του τα κτίσματα του επενδυτή, ακόμα και αν είναι πολύ κοντά ή μέσα στη θάλασσα, και μετά θα του τα παραχωρεί με αντάλλαγμα χρήσης και μίσθωμα που «καθορίζονται από την αρμόδια Κτηματική Υπηρεσία και ανταποκρίνονται στις τρέχουσες μισθωτικές αξίες της περιοχής». Μετά την κατακραυγή οι συγκεκριμένες διατυπώσεις παραλείφθηκαν, σε μια μερική αναδίπλωση, ωστόσο το πνεύμα των «διευκολύνσεων» στους επενδυτές παραμένει.

Όπως αναφέρεται στην παρουσίαση του νομοσχεδίου από το υπουργείο Ανάπτυξης «διευκολύνεται ο χαρακτηρισμός μιας επένδυσης ως στρατηγικής καθώς μειώνονται τα απαιτούμενα οικονομικά μεγέθη. Εισάγονται νέα κεφαλαιακά κίνητρα σε ειδικές κατηγορίες επενδύσεων. Παράλληλα, επιταχύνονται οι διαδικασίες αδειοδότησης και ελέγχου υλοποίησης των στρατηγικών επενδύσεων με την ανάθεση της παρακολούθησης σε ιδιωτικούς φορείς. Εισάγεται νέα κατηγορία Στρατηγικών Επενδύσεων υπό τον τίτλο “Εμβληματικές Επενδύσεις Εξαιρετικής Σημασίας” που συνδέονται με τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης. Επίσης, εφαρμόζονται ευνοϊκότερες ρυθμίσεις για τις επενδύσεις που υλοποιούνται σε περιοχές που εντάσσονται στα Εδαφικά Σχέδια Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης, με σκοπό τη μέγιστη επενδυτική ανάπτυξη των συγκεκριμένων περιοχών».

Πλέον μια επένδυση θα χαρακτηρίζεται στρατηγική εφόσον έχει προϋπολογισμό πάνω από 75 εκατ. ευρώ (από 100 εκατ.) ή αν έχει προϋπολογισμό άνω των 40 εκατ. ευρώ και εξασφαλίζει 75 Ετήσιες Μονάδες Εργασίας (από 120 ΕΜΕ).

Συγκεντρωτική είναι η λογική του πώς χαρακτηρίζεται ένα επενδυτικό σχέδιο «Εμβληματική Επένδυση Εξαιρετικής Σημασίας», μέσα από τριμελή επιτροπή, που ορίζεται με ΚΥΑ των υπουργών Ανάπτυξης και Οικονομικών. Οι χαρακτηρισμένες ως «εμβληματικές» επενδύσεις θα χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης αφού κρίνεται ότι προωθούν «την πράσινη οικονομία, την καινοτομία, την τεχνολογία, καθώς και την οικονομία χαμηλού ενεργειακού και περιβαλλοντικού αποτυπώματος», αλλά και «επενδύσεις που ενισχύουν σημαντικά την ελληνική οικονομία και την ανταγωνιστικότητά της σε διεθνές επίπεδο».

Αφροδίτη Τζιαντζή

«Πού είναι οι εισαγγελείς;»

Τις φρικιαστικές εικόνες στα νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης περιγράφουν στην «Εφ.Συν.» γιατροί και νοσηλευτικό προσωπικό που αναρωτιούνται: «Μιλήσαμε για υποθεραπεία ασθενών και εγκλήματα. Γιατί δεν μας κάλεσε ούτε ένας εισαγγελέας;».

«Σώθηκαν και τα λόγια» στη Θεσσαλονίκη. Αυτό απαντούν υγειονομικοί της πρώτης γραμμής στην «Εφ.Συν.» και δεν έχει νόημα να μπαίνει κανείς σε δραματικές λεπτομέρειες, με 19 ανθρώπους στο νοσοκομείο Παπαγεωργίου εκτός ΜΕΘ, σε Μονάδες Αυξημένης Φροντίδας και χειρουργικές αίθουσες, και άλλους 10 στο ΑΧΕΠΑ, ως απολογισμό μόνο των δύο πρόσφατων εφημεριών.

«Μιλήσαμε: για υποθεραπεία ασθενών και κανένας δεν συγκινήθηκε, για εγκλήματα και κάνουν ότι δεν μας ακούν, για δολοφονίες κι είναι σαν να μιλήσαμε στο κενό. Ούτε ένας εισαγγελέας δεν μας κάλεσε να ρωτήσει πώς και γιατί λέμε τέτοια πράγματα. Υπάρχει άραγε ένας εισαγγελέας στη χώρα που έχει διάθεση να ασχοληθεί; Τι νόημα, λοιπόν, έχουν μερικές δηλώσεις παραπάνω;». Είναι η συμπύκνωση δηλώσεων απαυδησμένων γιατρών και νοσηλευτών στην «Εφ.Συν.», χθες το απόγευμα, με την κούραση να ακούγεται στη φωνή τους.

«Φεύγουν αηδιασμένοι»

Χαρακτηριστική, πάντως, η περιγραφή που έκανε χθες ο πρόεδρος της ΠΟΕΔΗΝ, Μιχάλης Γιαννάκος, για την κατάσταση της εφημερίας στο ΑΧΕΠΑ: «Δεν περιγράφεται η τραγικότητα των συμβάντων, χθες το βράδυ. Γιατροί, νοσηλευτές έπρεπε να διασωληνώσουν και δεν έβρισκαν υλικά, φάρμακα. Διασωληνωμένοι ασθενείς στις κλινικές χωρίς παρακολούθηση και εξοπλισμό περιμένουν τον θάνατο». Και για τις αντοχές του προσωπικού: «Το προσωπικό εξαντλημένο και παραδομένο. Φοράει τη στολή και τη βγάζει σε οκτώ ώρες. Κατουριέται πάνω του, ζαλίζεται, λιποθυμάει! Δεν υπάρχουν λόγια να περιγράψεις την κατάσταση».

Τι παραπάνω να προσθέσει κανείς; Οσα λέει, για παράδειγμα, η νοσηλεύτρια Ελένη Μπακιρλή στην εφημερίδα μας, διαπιστώνοντας πως «δεν είναι μόνο οι ελλείψεις από συναδέλφους σε αναστολή, είναι αυτοί που φεύγουν αηδιασμένοι νωρίτερα στη σύνταξη και είναι επίσης και το πλήθος των συμβασιούχων συναδέλφων που τραβάνε τώρα το ζόρι και δεν ξέρουν αν αύριο έχουν δουλειά, αν λέγεται δουλειά η άθλια σύμβαση που έχουν».

Χθες το βράδυ, στο Εργατικό Κέντρο Θεσσαλονίκης, η Ενωση Νοσοκομειακών Γιατρών Θεσσαλονίκης είχε καλέσει σύσκεψη φορέων και σωματείων για την οργάνωση του συλλαλητηρίου της Πέμπτης. Ο πρόεδρος της ΕΝΙΘ, Χρήστος Καραχρήστος, έλεγε πριν από τη σύσκεψη στην «Εφ.Συν.» ότι ήταν απαισιόδοξος για τη βοήθεια που θα προσφέρουν οι επιστρατευμένοι γιατροί: «Είναι δεδομένο ότι αυτή η επιλογή είναι φιάσκο, τέτοια προχειρότητα δεν την περιμέναμε, η λύση είναι μία: επίταξη όλου του ιδιωτικού τομέα».

Black Friday και στα εμβόλια!

Η 4η ΥΠΕ ανακοίνωσε, χθες, ότι θα έχει κινητή μονάδα εμβολιασμών την Παρασκευή 26 Νοεμβρίου, στην πλατεία Αριστοτέλους (11 π.μ. – 19.00), στο πλαίσιο της «Black Friday»! Καλά τα επικοινωνιακά, αλλά με τα ουσιαστικά τι γίνεται; Είναι χαρακτηριστική η παρατήρηση του αναγνώστη της «Εφ.Συν.», Γεώργιου Γραβάνη, πως «ενώ η κυβέρνηση και η επιτροπή μάς λέει να κάνουμε την τρίτη δόση όσο πιο σύντομα γίνεται, δυστυχώς δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα.

»Στη Θεσσαλονίκη, το επόμενο διαθέσιμο ραντεβού για Moderna αυτή τη στιγμή είναι προς το τέλος Ιανουαρίου, ενώ και για το Pfizer τα πράγματα δεν είναι πολύ εντάξει. Με αυτό τον ρυθμό, για τους μεν άνω των 60 η τρίτη δόση θα τελειώσει περίπου στο τέλος Ιανουαρίου, ενώ για τους μικρότερους που περιμένουμε να ανοίξει η πλατφόρμα εντός του Δεκεμβρίου θα καταλήξουμε να κάνουμε την 3η δόση τον Μάρτιο, κοντά στους 9 μήνες από την 2η δόση». Εχει κάποιος κάτι να του απαντήσει;

Απόστολος Λυκεσάς

Νομοσχέδιο εξαγοράς των καταπατημένων

Νέο σχέδιο εξαγοράς των καταπατημένων δημοσίων εκτάσεων με στόχο να μπουν περισσότερα λεφτά στα κρατικά ταμεία βρίσκεται πάνω στο τραπέζι του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης. Το νομοσχέδιο που βρίσκεται στα σκαριά θα δίνει την δυνατότητα σε όσους έχουν καταπατήσει αστικές ή αγροτικές δημόσιες εκτάσεις με κτίσμα ή όχι να τις εξαγοράσουν πληρώνοντας ένα εύλογο τίμημα.

Τη νέα ρύθμιση προαναγγέλλει η εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού του 2022 όπου αναφέρεται  χαρακτηριστικά ότι «η τακτοποίηση των κατεχομένων Δημόσιων και Ανταλλαξίμων Κτημάτων στοχεύει στην εξάλειψη κοινωνικών αδικιών ιστορικά τεκμηριωμένων, συγκρούσεων και διεκδικήσεων που εκδηλώνονται κάθε φορά που η Πολιτεία προσπαθεί να προστατεύσει με συγκεκριμένα μέτρα, αλλά με χρονική υστέρηση, την περιουσία της, στην εισροή σημαντικών εσόδων στον κρατικό προϋπολογισμό, στην αποτελεσματική προστασία της κοινόχρηστης περιουσίας του δημοσίου και στην απελευθέρωση των αρμόδιων διοικητικών υπηρεσιών και των δικαστηρίων από σημαντικό αριθμό δικών, εξόδων και γραφειοκρατικών διαδικασιών».

Αρμόδιοι παράγοντες επισημαίνουν ότι πρόκειται για μία εξαιρετικά δύσκολη εξίσωση με πολλούς αγνώστους και μεταβλητές και για αυτό χρειάζεται προσεκτική και διεξοδική εξέταση του προβλήματος προκειμένου να βρεθεί σύννομη, δίκαια, διαφανής και συμφέρουσα για το δημόσιο λύση σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι οι απόπειρες του παρελθόντος «έμειναν στα χαρτιά».

Κεντρική κατεύθυνση είναι υπό συγκεκριμένες και αυστηρές προϋποθέσεις  να δοθεί το δικαίωμα στους κάτοχους να εξαγοράσουν από το κράτος τις εδαφικές εκτάσεις που καταπάτησαν έναντι τιμήματος που θα υπολογίζεται με βάση τις αντικειμενικές αξίες των ακινήτων η τις αγοραίες για περιοχές εκτός συστήματος με ποσοστό έκπτωσης και θα κλιμακώνεται ανάλογα με τη χρονική διάρκεια της καταπάτησης και το είδος του ακινήτου.

Το τίμημα θα είναι αισθητά χαμηλότερο της αντικειμενικής αξίας για τους πολίτες με αποδεδειγμένη οικονομική αδυναμία, για ευπαθείς ομάδες όπως πολύτεκνοι και ανάπηροι και για περιπτώσεις που επί του καταπατημένου ακινήτου έχει ανεγερθεί πρώτη κατοικία και συγκριτικά υψηλότερο για ακίνητα που χρησιμοποιούνται για εμπορικούς σκοπούς, όπως ξενοδοχεία και εργοστάσια.

Ειδικά για την εξαγορά αγροτικών εκτάσεων θα πρέπει να αποδεικνύεται ότι ο κάτοχος είναι κατά κύριο επάγγελμα αγρότης. Το τίμημα ανάλογα με το ύψος του θα εξοφλείται σε δόσεις.

Την ίδια ώρα η κυβέρνηση προχωρά στη ψηφιακή καταγραφή, ταξινόμηση και επεξεργασία όλης της ακίνητης περιουσίας του δημοσίου μέσω του Μητρώου Ακίνητης Περιουσίας (ΜΑΠ) με στόχο την καλύτερη διαχείριση και αξιοποίηση της.

Σύμφωνα με το προϋπολογισμό το επόμενο έτος θα «τρέξουν» τα ακόλουθα έργα:

  1. Εντοπισμός και ακριβής προσδιορισμός ακίνητης περιουσίας ιδιαίτερου φυσικού κάλλους. Με τη σύμπραξη εξειδικευμένων τμημάτων Ελληνικών Πανεπιστημίων σχεδιάζεται ο ακριβής γεωχωρικός προσδιορισμός των ορίων δημόσιων ακινήτων ιδιαίτερου φυσικού κάλλους ή ιδιαίτερης οικονομικής ή πολιτιστικής σημασίας, τα οποία δεν ήταν τεχνικά εφικτό μέχρι σήμερα να οριοθετηθούν με τα υπάρχοντα μέσα (π.χ. Καλντέρα νήσου Θήρας). Ο ακριβής γεωχωρικός προσδιορισμός τέτοιων ακινήτων αναμένεται να επιφέρει σημαντικά οφέλη για το Δημόσιο.
  2. Αξιοποίηση γεωχωρικών δεδομένων για συνεχή καταχώριση των χωρικών μεταβολών των δημόσιων κτημάτων (λόγω ρυμοτομικών αλλαγών, απαλλοτριώσεων, καταπατήσεων κ.α.), των ακτών (λόγω διαβρώσεων, τεχνικών έργων κ.α.) και των κοινόχρηστων ζωνών αιγιαλού.
  3. Στέγαση δημόσιων υπηρεσιών με εξορθολογισμό και εξοικονόμηση δαπανών. Θα διενεργηθούν νέοι διαγωνισμοί στέγασης, καθώς και επαναληπτικοί διαγωνισμοί όσων κατέστησαν άγονοι, με σκοπό τη δραστική μείωση των σχετικών λειτουργικών δαπανών και την προσαρμογή στους νέους Κανονισμούς και απαιτήσεις (ενεργειακής απόδοσης, ασφάλειας κ.λπ.).
  4. Ταχεία εκκαθάριση των σχολάζουσων κληρονομιών
  5. Έλεγχοι για τα ιδρύματα και κληροδοτήματα  ώστε να διασφαλίζεται η αποτελεσματική υλοποίηση του κοινωνικού έργου και η εκπλήρωση του σκοπού που έχουν αναλάβει καθώς και η επίτευξη της μέγιστης δυνατής δημοσιότητας στις χορηγούμενες από τα ιδρύματα υποτροφίες.
  6. Συνέχιση και βελτίωση των ηλεκτρονικών δημοπρασιών για την παραχώρηση απλής χρήσης αιγιαλού και παραλίας με επικαιροποίηση και απλούστευση του νομοθετικού πλαισίου και με αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών για να διασφαλίζεται η προστασία του Αιγιαλού και της Παραλίας και να προωθείται και να διευκολύνεται η αναπτυξιακή πολιτική της χώρας.
  7. Επανεξέταση του Κώδικα Απαλλοτριώσεων με γνώμονα την απλοποίηση των διαδικασιών και την εναρμόνιση με τις κοινοτικές δεσμεύσεις της χώρας.

Μάριος Χριστοδούλου