Ανατροπή με τις παρελάσεις στη Βόρεια Ελλάδα: Πώς θα διεξαχθούν — Χάσμα Βορρά-Νότου και για την ενέργεια — Και η Fincantieri στην… εξυγίανση των ναυπηγείων Ελευσίνας

Η επιβαρυμένη επιδημιολογική εικόνα στην περιοχή αναγκάζει την Πολιτεία να λάβει μέτρα. Σύγχυση με τις αποφάσεις και διευκρινίσεις.

Σπασμωδικές κινήσεις από την κυβέρνηση και την περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας για τις καθιερωμένες παρελάσεις της 28ης Οκτωβρίου, καθώς το επιδημιολογικό φορτίο στη Θεσσαλονίκη και γενικά τη Βόρεια Ελλάδα είναι ιδιαίτερα επιβαρυμένο.

Σύμφωνα με τα όσα έγιναν γνωστά, η Πολιτεία αναγκάστηκε να αποφασίσει αλλαγές στον τρόπο διεξαγωγής της κεντρικής παρέλασης στη Θεσσαλονίκη, στην οποία θα συμμετέχουν μόνο στρατιωτικά σώματα, ενώ δεν θα δώσουν το «παρών» σύλλογοι, σωματεία, μαθητές κλπ.

Προς το παρόν η απόφαση να γίνει η παρέλαση με θεατές, με αποστάσεις ασφαλείας και μάσκες, παραμένει, όμως δεν αποκλείεται να αναθεωρηθεί και αυτό.

Μένει, ακόμη, να διευκρινιστεί εάν την Τετάρτη 27 Οκτωβρίου θα πραγματοποιηθεί η μαθητική παρέλαση, καθώς η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας φέρεται να έχει ζητήσει περαιτέρω διευκρινίσεις από το υπουργείο Εσωτερικών.

Η κατάσταση, άλλωστε, στη χώρα, παρά τις όποιες κυβερνητικές θριαμβολογίες παραμένει εξαιρετικά κρίσιμη, καθώς το επιδημιολογικό φορτίο έχει αυξηθεί κατά 28% τις τελευταίες εβδομάδες, ενώ τα κρούσματα ανεβαίνουν την… ανηφόρα. Στην Βόρεια Ελλάδα η εικόνα είναι ζοφερή με την πληρότητα στις ΜΕΘ σταθερά ξεπερνά το 90%.

Ενδεικτικά τα χθεσινά στοιχεία του ΕΟΔΥ για την ευρύτερη περιοχή.

  • 496 κρούσματα στην Π.Ε. Θεσσαλονίκης
  • 12 κρούσματα στην Π.Ε. Γρεβενών
  • 89 κρούσματα στην Π.Ε. Δράμας
  • 123 κρούσματα στην Π.Ε Ημαθίας
  • 39 κρούσματα στην Π.Ε. Καβάλας
  • 20 κρούσματα στην Π.Ε. Καστοριάς
  • 63 κρούσματα στην Π.Ε. Κιλκίς
  • 35 κρούσματα στην Π.Ε Κοζάνης
  • 80 κρούσματα στην Π.Ε. Πέλλας
  • 94 κρούσματα στην Π.Ε. Πιερίας
  • 94 κρούσματα στην Π.Ε. Σερρών
  • 12 κρούσματα στην Π.Ε. Φλώρινας
  • 24 κρούσματα στην Π.Ε. Χαλκιδικής

 

Χάσμα Βορρά-Νότου και για την ενέργεια

Ο πρωθυπουργός της Ισπανίας, Πέδρο Σάντσεθ, επανέλαβε την πρότασή του για κοινή αγορά ποσοτήτων φυσικού αερίου, με σκοπό τη δημιουργία στρατηγικών αποθεμάτων, αλλά η πρότασή του δεν εισακούστηκε… (στη φωτογραφία με την Ανγκελα Μέρκελ και τον πρόεδρο του ευρωπαϊκού συμβουλίου, Σαρλ Μισέλ

Σε δυο στρατόπεδα οι χώρες: από τη μια αυτές που έχουν επενδύσει πολλά στις ανανεώσιμες πηγές, από την άλλη αυτές που εξαρτώνται πολύ από το φυσικό αέριο. ● Επιμένουν στην πρόταση για κοινό στρατηγικό απόθεμα Ισπανία και Ιταλία, συμπαρατάσσεται η Ελλάδα.

Σκληρή συζήτηση με ένταση και αντεγκλήσεις πραγματοποιήθηκε μεταξύ των ηγετών χθες στις Βρυξέλλες. Στη σύνοδο Κορυφής, που ξεκίνησε στις 4 ώρα Ελλάδας, η κουβέντα για το ενεργειακό και την αύξηση των τιμών κράτησε τουλάχιστον πέντε ώρες, με τις χώρες να διαφωνούν για τον τρόπο που πρέπει να γίνει η διαχείριση της ενεργειακής κρίσης.

Οι διαιρέσεις Βορρά-Νότου αναδείχθηκαν ξανά. Παρόλο που όλοι συμφωνούν στα συμπτώματα, με τις υψηλές τιμές να προκαλούν κοινωνική αναταραχή και να απειλούν να εμποδίσουν την οικονομική ανάκαμψη μετά την πανδημία, για ακόμη μία φορά οι 27 χώρες είναι χωρισμένες σε διαφορετικά «στρατόπεδα» σχετικά με τη λύση του προβλήματος.

Η κόντρα εξελίχθηκε ανάμεσα στα κράτη-μέλη που έχουν υπερεπενδύσει σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και δεν επιθυμούν επιπλέον επενδύσεις σε φυσικό αέριο ή κοινή αγορά εκ μέρους της Ευρώπης. Και υπάρχουν και άλλα κράτη-μέλη που δεν έχουν αρκετές ανανεώσιμες πηγές και το φυσικό αέριο τους είναι απαραίτητο. Στη δεύτερη κατηγορία είναι και η Ελλάδα.

«Υπάρχει το πολιτικό ρίσκο που θέλουμε να αποφύγουμε», δήλωσε ένας διπλωμάτης, «να μην τεθεί το δίλημμα καθαρή ενέργεια ή φθηνή ενέργεια». Κάτι τέτοιο, εξηγεί, θα ήταν κακό για τα μακροπρόθεσμα σχέδια της Ε.Ε. και όχι μόνο.

Σύμφωνα με τον ίδιο διπλωμάτη, η Ελλάδα κατατάσσεται στη δεύτερη ομάδα χωρών, με τον Ελληνα πρωθυπουργό να συμπαρατάσσεται με τον Ισπανό και τον Ιταλό ομόλογό του, ζητώντας κοινή αγορά φυσικού αερίου ώστε να απεξαρτηθεί η τιμή από την προμήθειά του. Κάτι τέτοιο δεν αναμένεται να αποφασιστεί σήμερα -άλλωστε η Ευρ. Επιτροπή θα το εξετάσει όπως είπε ώς τον Δεκέμβριο. Ωστόσο, δεν είναι σίγουρο ότι θα αποφασιστεί τελικά. Το… μπαλάκι θα φτάσει στα χέρια των υπουργών Ενέργειας που θα συναντηθούν εκτάκτως στο Λουξεμβούργο στις 26 Οκτωβρίου.

«Το ερώτημα είναι τι οδηγεί σε τόσο υψηλές τιμές ενέργειας. Η Επιτροπή το έχει προβάλει πολύ καλά κι αυτό θα αποτελέσει επίσης τη βάση για τις συζητήσεις μας. Νομίζω ότι πρέπει να αντιδράσουμε λογικά. Τουλάχιστον αυτό θα κάνουμε στη Γερμανία, για να αποκλειστεί εντελώς η αγορά», δήλωσε εισερχόμενη στην τελευταία, 107η Σύνοδο Κορυφής της καριέρας της η Καγκελάριος Μέρκελ.

«Σήμερα έχουμε ένα μεγάλο γεωπολιτικό ζήτημα, που είναι οι τιμές στην ενέργεια, οι οποίες έχουν σοβαρές κοινωνικές συνέπειες. Οι τιμές στην ενέργεια είναι οι συνέπειες ενός μεγάλου γεωπολιτικού παιχνιδιού με ισχυρή εξωτερική διάσταση», είπε από την πλευρά του ο ύπατος εκπρόσωπος Ζοζέπ Μπορέλ, υπονοώντας τον ρόλο της Ρωσίας.

Από την πλευρά του, ο Ελληνας πρωθυπουργός μίλησε για τη γεωπολιτική διάσταση του ενεργειακού και τον ρόλο που μπορεί να παίξει η Ανατολική Μεσόγειος ως εναλλακτική πηγή στην ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης αναμένεται να αναδείξει ο Κυριάκος Μητσοτάκης στη σχετική συζήτηση που βρίσκεται σε εξέλιξη.

Οπως είπε, τόσο στην ηλεκτρική ενέργεια όσο και στο φυσικό αέριο, η Αίγυπτος, με την οποία η Ελλάδα υπέγραψε συμφωνία ηλεκτρικής διασύνδεσης, μπορεί να γίνει η γέφυρα της Αφρικής με την Ευρώπη, καθώς μπορεί να εξάγει ηλεκτρική πράσινη ενέργεια σε χαμηλές τιμές και να τη μεταφέρει μέσω Ελλάδας στην Ευρώπη, αλλά και υγροποιημένο φυσικό αέριο. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, ο Ελληνας πρωθυπουργός ανέδειξε ακόμη τη σημασία όχι μόνο των προμηθειών, αλλά και των δυνατοτήτων αποθήκευσης φυσικού αερίου στην Ευρώπη.

Μαρία Ψαρά

Και η Fincantieri στην… εξυγίανση των ναυπηγείων Ελευσίνας

Οι 600 εργαζόμενοι αναμένουν με αγωνία την εξόφληση των δεδουλευμένων, ύψους περίπου 35 εκατ. ευρώ, για τα οποία έχει δεσμευτεί ο Π. Ξενοκώστας.

Με πανηγυρικούς τόνους ανακοίνωσε, χθες, ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Αδωνις Γεωργιάδης τη σύμπραξη του ομίλου Onex με τον ιταλικό πολυεθνικό όμιλο ναυπηγείων Fincantieri, στο σχέδιο εξυγίανσης των ναυπηγείων Ελευσίνας. Η συμφωνία προαναγγέλθηκε στο Αthens Investment Forum, ενώ οι επίσημες ανακοινώσεις έγιναν μετά τη συνάντηση του υπουργού και του αναπληρωτή υπουργού Νίκου Παπαθανάση με τους επικεφαλής των δύο ομίλων.

Παρών ήταν, μέσω τηλεδιάσκεψης, και ο υπουργός Εθνικής Αμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος, ο οποίος δεν έκανε μεν επίσημες δηλώσεις, αλλά προφανώς ανέπτυξε στους υποψήφιους επενδυτές τα σχέδια για το εξοπλιστικό πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού. Για «ιστορική μέρα που σηματοδοτεί την αλλαγή σελίδας στη ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία της πατρίδας μας, από την πρώτη στιγμή», έκανε λόγο ο αναπληρωτής υπουργός Ν. Παπαθανάσης, ενώ αισιόδοξες αλλά πιο συγκρατημένες ήταν οι δηλώσεις του αντιπροέδρου της Fincantieri Giuseppe Giordo και του CEO της Οnex, Πάνου Ξενοκώστα.

Ευχαριστήρια στα εν δυνάμει νέα αφεντικά και στην κυβέρνηση απηύθυνε, έμπλεος ευγνωμοσύνης, ο εκπρόσωπος των εργαζομένων Νίκος Παπανικολάου, καθώς οι 600 εργαζόμενοι των ναυπηγείων Ελευσίνας αναμένουν με αγωνία την εξόφληση των δεδουλευμένων, ύψους περίπου 35 εκατ. ευρώ, για τα οποία έχει δεσμευτεί ο Π. Ξενοκώστας.

Τα ναυπηγεία Ελευσίνας, που βρίσκονται σε πτωχευτική διαδικασία, βαρύνονται με χρέη ύψους 430 εκατ. ευρώ από την προηγούμενη διαχείριση. Η Onex, με τη στήριξη της επενδυτικής τράπεζας του αμερικανικού Δημοσίου DFC έχει δεσμευτεί ότι θα εξοφλήσει τα 235 εκατ. ευρώ και θα επενδύσει άλλα 200 εκατ. σε βάθος δεκαετίας, για αναβάθμιση υποδομών.

Το πλάνο εξυγίανσης της Οnex αναμένεται να κατατεθεί ώς το τέλος του έτους.

Μετά την ανάθεση της ναυπήγησης των νέων φρεγατών Bellhara του Πολεμικού Ναυτικού στη γαλλική Naval, μέσω της ελληνογαλλικής αμυντικής συμφωνίας, τα ελληνικά ναυπηγεία χάνουν τη μερίδα του λέοντος στην «προίκα» του εξοπλιστικού προγράμματος, που έταζαν αρχικά τα στελέχη της κυβέρνησης στους επίδοξους επενδυτές.

Ωστόσο, το παρασκήνιο της νέας συμφωνίας με τους Ιταλούς φαίνεται να περιλαμβάνει προτάσεις για ναυπήγηση των κορβετών του Πολεμικού Ναυτικού σε ελληνικό έδαφος. Εξάλλου, η Fincantieri, ένας από τους μεγαλύτερους ναυπηγικούς ομίλους παγκοσμίως, κατασκευάζει τόσο στρατιωτικά όσο και εμπορικά σκάφη, είναι ο αποκλειστικός προμηθευτής του ιταλικού πολεμικού ναυτικού και έχει στρατηγική συνεργασία με το πολεμικό ναυτικό των ΗΠΑ. Ο ιταλικός όμιλος, με έδρα την Τεργέστη, έχει τζίρο 5,8 δισ. το έτος 2020, με 18 ναυπηγεία σε 4 ηπείρους, 10.000 εργαζόμενους στην Ιταλία και 20.000 παγκοσμίως.

Αφροδίτη Τζιαντζή