ΑΑΔΕ: Πότε ξεκινούν οι φορολογικές δηλώσεις του 2021 – “Σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες” το ΑΦΜ πολυκατοικιών

ΑΑΔΕ

Σε ένα μήνα από σήμερα αναμένεται να ανοίξει η ΑΑΔΕ το Taxisnet για τις φορολογικές δηλώσεις του 2021.

Οι φορολογικές δηλώσεις 2021 συγκεντρώνει μια σειρά από ιδιαιτερότητες, καθώς εκατομμύρια φορολογούμενοι βρέθηκαν το 2020 με κλειστές επιχειρήσεις ή χωρίς μισθό, με ένα επίδομα της τάξης των 534 ευρώ.

Αυτό όπως είναι φυσικό φέρνει σημαντικές ανατροπές, καθώς θα δηλώσουν μικρά εισοδήματα, ενώ πολλοί θα γίνουν δικαιούχοι επιδομάτων.

Μέσα στις επόμενες μέρες θα πρέπει να ρυθμιστούν μια σειρά από θέματα και να υπάρξουν οριστικές αποφάσεις για τις ηλεκτρονικές αποδείξεις, τα τεκμήρια, τα ανείσπρακτα ενοίκια, τις δόσεις και τις εκπτώσεις.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, οι ηλεκτρονικές πύλες του Taxisnet για την υποβολή των δηλώσεων από 6,5 εκατ. φορολογούμενους αναμένεται να ανοίξει μετά το Πάσχα, ενώ, για να διευκολυνθούν οι φορολογούμενοι, το υπουργείο Οικονομικών σχεδιάζει να επαναλάβει το μοντέλο που εφάρμοσε πέρυσι, το οποίο προβλέπει παράταση της προθεσμίας υποβολής των δηλώσεων τουλάχιστον μέχρι το τέλος Ιουλίου, εξόφληση του φόρου εισοδήματος σε 8 ίσες μηνιαίες δόσεις αντί για 3 διμηνιαίες δόσεις και χορήγηση έκπτωσης φόρου στους φορολογούμενους που θα επιλέξουν να εξοφλήσουν εφάπαξ το εκκαθαριστικό της εφορίας, με την ΠΟΜΙΔΑ να προτείνει η έκπτωση να ανέρχεται σε 5%.

Στην ΑΑΔΕ περιμένουν τις οριστικές αποφάσεις του οικονομικού επιτελείου για το πλέγμα των παρεμβάσεων στη φορολογία των εισοδημάτων του 2020 προκειμένου να οριστικοποιήσει τις αλλαγές στα φορολογικά έντυπα και να εκδώσει τις αποφάσεις με τις οδηγίες για την ορθή συμπλήρωση των φορολογικών δηλώσεων που θα ανοίξουν τον δρόμο για την υποβολή τους.

Για τα τεκμήρια δρομολογείται η έμμεση απενεργοποίησή τους για τους φορολογούμενους που έχουν πληγεί από την πανδημία και απειλούνται με την επιβολή έξτρα φόρου.

Οι αφορολόγητες κρατικές ενισχύσεις, όπως η αποζημίωση ειδικού σκοπού των 534 ευρώ, η επιστρεπτέα προκαταβολή, η αποζημίωση για χαμένα ενοίκια θα μπορούν να αξιοποιηθούν από τους φορολογούμενους για να δικαιολογήσουν τα τεκμήρια και να μην πληρώσουν άδικο φόρο για ανύπαρκτα εισοδήματα.

Για τις ηλεκτρονικές αποδείξεις το βασικό σενάριο προβλέπει να μην ισχύσει ειδικά για φέτος (εισοδήματα 2020) το πρόστιμο που επιβάλλεται με συντελεστή 22% στις αποδείξεις που θα λείπουν, δηλαδή στη διαφορά ανάμεσα στο απαιτούμενο ύψος δαπανών και στο ύψος των δαπανών που έγιναν με ηλεκτρονικό χρήμα.

 

“Σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες” το ΑΦΜ πολυκατοικιών – Σε “γκρίζα ζώνη” μισθώματα από τις γκαρσονιέρες των θυρωρώνΠολυκατοικίες στην Αθήνα

Το πρόβλημα με τα ΑΦΜ πολυκατοικιών αναδείχθηκε λόγω και της “γκρίζας εικόνας” με τους κοινόχρηστους χώρους πολυκατοικιών που δίνονταν προς ενοικίαση για τη στήριξη του κοινού “κουμπαρά” κάθε πολυκατοικίας.

Σε “σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες” εξελίσσεται η διαδικασία έκδοσης ΑΦΜ για πολυκατοικίες, που, ωστόσο, είναι πλέον απαραίτητη για μια σειρά διαδικασιών, από την ένταξη σε προγράμματα ενεργειακής απόδοσης, το άνοιγμα λογαριασμών για την διενέργεια πληρωμών, μέχρι την εκμετάλλευση κοινόχρηστων χώρων.

Ειδικά τώρα που οι ψηφιακές πληρωμές είναι καθημερινότητα και καθώς οι διαχειριστές συχνά καλούνται να διεκπεραιώσουν π.χ, μεγάλους λογαριασμούς φυσικού αερίου ή κοινόχρηστου ρεύματος η ύπαρξη ΑΦΜ και συνδεόμενου λογαριασμού τραπέζης είναι εκ των ων ουκ άνευ. Επίσης είναι απαραίτητη για την διασφάλιση διαφάνειας και σχέσεων καλής γειτονίας καθώς μόνο έτσι, με ανοικτό και διάφανο τρόπο μπορούν, να διενεργούνται οι πληρωμές.

Το ζήτημα έχει, βέβαια, αναδειχθεί με αφορμή τα προγράμματα ενεργειακής αναβάθμισης όπως το «Εξοικονομώ – Αυτονομώ» όπου παρά το ενδιαφέρον πολλές πολυκατοικίες δεν κατάφεραν να ενταχθούν λόγω μη ύπαρξης των σωστών δικαιολογητικών, αλλά και με αφορμή προσπάθειες σύστασης ενεργειακών κοινοτήτων για την εκμετάλλευση του σχετικού πλαισίου για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών.

Ήδη βέβαια το πρόβλημα υπήρχε εδώ και χρόνια, λόγω και της «γκρίζας εικόνας» με τους κοινόχρηστους χώρους πολυκατοικιών που δίνονταν προς ενοικίαση για τη στήριξη του κοινού «κουμπαρά» κάθε πολυκατοικίας. Στο παρελθόν τα ενοίκια από αποθήκες, γκαρσονιέρες θυρωρών, πάρκινγκ φορολογούνταν αυτοτελώς, ωστόσο με τις αλλαγές στο πλαίσιο η κατάσταση περιπλέχθηκε και συχνά εφόσον τελούν ακόμη υπό μίσθωση (και δεν είναι με «μαύρα») επιβαρύνουν τον διαχειριστή ατομικά σε περιπτώσεις που δεν υπάρχει ΑΦΜ πολυκατοικίας.

Υπενθυμίζεται ότι για πρώτη φορά με την υπ΄αριθμό ΠΟΛ.1052/17.2.2014 απόφαση του ΓΓΕ, περί του πως δηλώνονται οι ιδιοκτησίες στο Ε9, οι συνιδιοκτήτες πολυκατοικιών που διαθέτουν διαμέρισμα θυρωρού, κλειστό κοινόχρηστο χώρο στάθμευσης ή κοινόχρηστη αποθήκη, και κοινόχρηστη κολυμβητική δεξαμενή, κλήθηκαν για πρώτη φορά να δηλώσουν τους παραπάνω κοινόχρηστους χώρους στο Ε9 τους, κατά το ποσοστό συνιδιοκτησίας τους στο κτίριο.

Τότε η ΠΟΜΙΔΑ αντέδρασε ακαριαία και στο ανώτατο δυνατό επίπεδο στην απόπειρα έμμεσης φορολόγησης των κοινόχρηστων χώρων, με την πρωτοφανή, παράνομη και παράλογη αυτή ρύθμιση, με αποτέλεσμα το υπουργείο να ανακοινώσει ότι η υποχρέωση δήλωσης περιορίζεται στους χώρους όπου υπάρχει αποκλειστική χρήση.

Συγκεκριμένα και μετά τις αντιδράσεις στις 24-2-2014 το Υπουργείο Οικονομικών ανακοίνωσε ότι «δεν υποχρεούται σε δήλωση και όποιος έχει ακίνητο σε πολυκατοικία η οποία διαθέτει κοινόχρηστη πισίνα ή κλειστούς (υπόγειους κυρίως) κοινόχρηστους χώρους στάθμευσης ή αποθηκών. Οι χώροι αυτοί θα δηλωθούν εφόσον είναι παρακολουθήματα του ακινήτου (αναγράφονται στο συμβόλαιο) και υπάρχει αποκλειστική χρήση κοινόχρηστου χώρου. Δεν πρέπει να δηλωθούν περιπτώσεις που δεν αποτελούν παρακολουθήματα της ιδιοκτησίας.

Ωστόσο η ανακοίνωση αυτή, άφησε μέχρι σήμερα χωρίς ξεκάθαρο πλαίσιο τα παμπάλαια υπόγεια «διαμερίσματα» των θυρωρών και παρά τις σχετικές αναφορές εκκρεμεί. Και πάλι βρέθηκε στην επιφάνεια με τις δηλώσεις αποθηκών κλπ για το ΤΑΠ, ωστόσο και πάλι δεν δόθηκε λύση.

Η έκδοση ΑΦΜ

Υπενθυμίζεται ότι με βάση τις κείμενες διατάξεις για να εκδοθεί ΑΦΜ μεταξύ άλλων απαιτούνται αντίγραφο σύστασης οριζόντιας ιδιοκτησίας της πολυκατοικίας αλλά και αντίγραφο πρακτικών της Γενικής Συνέλευσης της πολυκατοικίας, όπου ορίζεται ο διαχειριστής και αποφασίζεται η έκδοση ΑΦΜ για την πολυκατοικία.

Στη συνέχεια ακολουθεί από τον διαχειριστή η υποβολή σχετικού αιτήματος στην αρμόδια ΔΟΥ που εφόσον γίνει αποδεκτό τότε, ο διαχειριστής μπορεί να απευθύνεται σε κάποια τράπεζα ώστε να ανοίξει ένα λογαριασμό για να δέχεται και βέβαια να κάνει τις πληρωμές που αντιστοιχούν στην κάθε πολυκατοικία με κάθε νομότυπο τρόπο.

Ωστόσο με βάση την εμπειρία το γεγονός ότι απαιτείται ομοφωνία των ιδιοκτητών για την έκδοση του ΑΦΜ δημιουργούνται δυσκολίες κι έτσι μένουν πολλές πολυκατοικίες χωρίς το νόμιμο «μανδύα» για μια σειρά από λειτουργίες.

Και γι’ αυτό το λόγο, μεταξύ άλλων, καθυστερεί ο εξορθολογισμός της φορολογικής “ταυτότητας” των κτηρίων αυτών, που είναι χρήσιμος για την τακτοποίηση του κτηριακού δυναμικού (πολλές πολυκατοικίες έχουν ακόμη τα ΑΦΜ των κατασκευαστών τους σε λογαριασμούς κοινόχρηστων χώρων κλπ προξενώντας πολλά προβλήματα), αλλά και απαραίτητος την είσπραξη φόρων σε περιπτώσεις ενοικίασης σε τρίτους κοινόχρηστων χώρων.

Γιώργος Αλεξάκης

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*