Έφη Αχτσιόγλου: «Προϋπολογισμός άδικων και αδιέξοδων πολιτικών» — Συντάξεις: Οι τελικές αυξήσεις που θα λάβει το 94,6% των συνταξιούχων. Παραδείγματα

«O προϋπολογισμός του 2023 προδιαγράφει επιδείνωση της κατάστασης για τους πολλούς, ευτυχώς όμως θα έχει τη σύντομη ζωή της κυβέρνησης που τον εισηγείται – Σε λίγο καιρό οι πολίτες θα δώσουν την εντολή σε μια προοδευτική κυβέρνηση να εφαρμόσει ένα πρόγραμμα δικαιοσύνης παντού» τόνισε η η βουλεύτρια Επικρατείας και Τομεάρχης Οικονομικών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ

«Ο ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ καταψηφίζει έναν προϋπολογισμό που σφραγίζει μια πολιτική αδικιών και πολλαπλασιασμού των αδιεξόδων για την πλειονότητα των πολιτών, έναν προϋπολογισμό που ευτυχώς όμως θα έχει τη σύντομη διάρκεια ζωής της κυβέρνησης που τον εισηγείται. Σε λίγο καιρό οι πολίτες θα δώσουν την εντολή σε μια προοδευτική κυβέρνηση να εφαρμόσει ένα πρόγραμμα δικαιοσύνης παντού: Στην οικονομία, στην κοινωνία, στο κράτος» τόνισε η βουλεύτρια Επικρατείας και Τομεάρχης Οικονομικών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία Έφη Αχτσιόγλου στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων για την Κύρωση Κρατικού Προϋπολογισμού 2023.

Αρχικά, η Έφη Αχτσιόγλου, αναφερόμενη στο σκάνδαλο των υποκλοπών, σχολίασε ότι η συζήτηση του προϋπολογισμού γίνεται στη δίνη μιας πρωτοφανούς θεσμικής και πολιτειακής κρίσης. «Ο κ. Μητσοτάκης δεν είναι απλά έκθετος. Είναι υπόλογος. Και δεν είναι υπόλογος απέναντι στο ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ, αλλά απέναντι στον ελληνικό λαό και τη δημοκρατία» ανέφερε και σημείωσε ότι «κανονικά σήμερα δεν θα έπρεπε να συζητάμε τον προϋπολογισμό αυτής της κυβέρνησης. Διότι αυτή η κυβέρνηση, αν είχε  ίχνος πολιτικής ευθιξίας, θα έπρεπε να είχε ήδη παραιτηθεί».

Στη συνέχεια, τοποθετήθηκε για τον προϋπολογισμό παραθέτοντας αρχικά σειρά επίσημων στοιχείων που επιβεβαιώνουν ότι η συνθήκη οικονομικής ασφυξίας που βιώνει η ελληνική κοινωνία είναι οριακή, «μια κρίση εκρηκτικών τιμών και διαλυμένης αγοραστικής δύναμης» όπως είπε χαρακτηριστικά.

Συγκεκριμένα, η κα Αχτσιόγλου ανέφερε ότι, από την πλευρά του κόστους ενέργειας:

  1. Η Ελλάδα έχει πλέον και επίσημα την πιο ακριβή βενζίνη σε ολόκληρη την ΕΕ, όπως ανακοίνωσε η Eurostat.
  2. Σύμφωνα με τη Eurostat, η Ελλάδα ήταν πρώτη στην Ευρώπη στην τιμή ηλεκτρικής ενέργειας προ φόρων και επιδοτήσεων στο α’ εξάμηνο του 2022. Ως πολίτες, λοιπόν, πληρώνουμε τα περισσότερα από οποιουσδήποτε άλλους στην Ευρώπη στις εταιρείες ηλεκτρικής ενέργειας είτε απευθείας από την τσέπη μας είτε δια του κρατικού προϋπολογισμού. Εδώ ακριβώς βρίσκεται η πηγή της αισχροκέρδειας.
  3. Η Ελλάδα έχει το τρίτο υψηλότερο κόστος ενέργειας στην ΕΕ μετά και τις επιδοτήσεις σε όρους αγοραστικής δύναμης των πολιτών, σύμφωνα με την έκθεση των Ευρωπαϊκών Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας για το 2022.
  4. Το πρώτο εξάμηνο του 2022 τα νοικοκυριά στην Ελλάδα είχαν τη δεύτερη μεγαλύτερη επιβάρυνση από τους λογαριασμούς ρεύματος και την τρίτη μεγαλύτερη επιβάρυνση από λογαριασμούς φυσικού αερίου  στην ΕΕ, σύμφωνα με το INE / ΓΣΕΕ

Για να συμπληρώσει ότι, από την πλευρά του εισοδήματος

  1. Το κατά κεφαλήν ΑΕΠ της Ελλάδας είναι το δεύτερο χαμηλότερο στην ΕΕ.
  2. Η χώρα μας είναι πέμπτη από το τέλος στην ΕΕ στην αγοραστική δύναμη των πολιτών
  3. Η κατάσταση διαρκώς επιδεινώνεται:
  •          φέτος τα νοικοκυριά με μηνιαίο εισόδημα μέχρι 750 ευρώ έχουν χάσει έως και το 40% της αγοραστικής τους δύναμης,
  •          από τον Απρίλιο του 2022 και μετά ο κατώτατος μισθός έχει χάσει το 19% της αγοραστικής του δύναμης,
  •          ενώ ο πραγματικός μισθός μειώθηκε κατά 12% μόνο το πρώτο τρίμηνο  του 2022”.

Σχετικά με τον πληθωρισμό, η κα Αχτσιόγλου παρατήρησε ότι «ο ετήσιος πληθωρισμός 9,7% είναι εξαιρετικά υψηλός, επί 9 μήνες η Ελλάδα είχε πολύ υψηλότερο πληθωρισμό από τον ευρωπαϊκό, ενώ έχουμε υπερβεί το ένα έτος από τη στιγμή που άρχισε να αυξάνει σημαντικά ο πληθωρισμός».

«Ο πληθωρισμός 9,1% Οκτωβρίου 2022 μαρτυρά την αύξηση σε σχέση με τον πληθωρισμό του Οκτωβρίου του 2021 που ήταν ήδη 3,4%» υπογράμμισε και τόνισε ότι «τα πράγματα είναι πολύ χειρότερα για τα νοικοκυριά των μεσαίων και χαμηλών εισοδημάτων, διότι σε τρόφιμα, ενέργεια και είδη πρώτη ανάγκης ο πληθωρισμός είναι πολύ υψηλότερος από τον γενικό δείκτη».

Η κα Αχτσιόγλου καταλόγισε τις ευθύνες στην κυβέρνηση, πρώτον για τη μη ρυθμιστική παρέμβαση στην αγορά, και δεύτερον για τη νομιμοποίηση της αισχροκέρδειας.

«Μέχρι και τον Ιούλιο του 2022 η κυβέρνηση δεν έκανε καμία απολύτως παρέμβαση στην αγορά ενέργειας. Οι εταιρείες σώρευαν υπερκέρδη εις βάρος της συντριπτικής πλειονότητας των πολιτών» είπε χαρακτηριστικά και αναφερόμενη στο μηχανισμό που θεσμοθέτησε η κυβέρνηση τον Ιούλιο του 2022, ανέδειξε ότι ο μηχανισμός αυτός «θέτει ένα όριο τιμής ανά τεχνολογία/ανά καύσιμο στους ηλεκτροπαραγωγούς, όριο που βρίσκεται πολύ πιο πάνω από το πραγματικό κόστος παραγωγής. Οι εταιρείες συνεχίζουν λοιπόν να σωρεύουν κανονικά υπερκέρδη. Στη συνέχεια έχοντας ήδη διασφαλίσει υπερκέρδη, χρεώνουν πάνω από το πλαφόν και το κράτος τους ζητά να επιστρέψουν όσα ούτως ή άλλως αδίκως εισέπραξαν, πάνω απ το πλαφόν και πρόσθεσε ότι «η απουσία οποιουδήποτε πλαφόν στη λιανική επιτρέπει να συνεχίζεται κανονικά εκεί το πάρτι της αισχροκέρδειας. 1 δισ. ευρώ τα υπερκέρδη στην ηλεκτρική ενέργεια μόνο για τους μήνες Σεπτέμβρη και Οκτώβρη». Ενώ για τη ρήτρα αναπροσαρμογής, μίλησε για «υποτιθέμενη κατάργησή» της ρήτρας και για «ξεκάθαρη εξαπάτηση», καθώς το μοντέλο τιμολόγησης με το οποίο την αντικατέστησε η κυβέρνηση, οδήγησε σε αύξηση των τιμών με αποτέλεσμα τα τιμολόγια να είναι κατά 60 % αυξημένα.

«Η κυβέρνηση νομιμοποίησε τα υπερκέρδη» τόνισε και υπογράμμισε ότι «δεν έχει φορολογηθεί ούτε ένα ευρώ από τα υπερκέρδη 2,2 δισ. ευρώ από τον Ιούλιο του 2021 μέχρι και τον Ιούνιο του 2022, ενώ το μόνο που έχει κάνει η κυβέρνηση είναι να συμπιέζει το ποσό των υπερκερδών με διάφορες μεθοδολογίες και τελικά να το προσδιορίζει στο σκανδαλωδώς χαμηλό επίπεδο των 415 εκατ. και να λέει ότι θα ανακτήσει μόλις 373 εκατ., χαρίζοντας δισεκατομμύρια στα καρτέλ της ενέργειας».

Εκτός από τη νομιμοποίηση της αισχροκέρδειας, η κα Αχτσιόγλου αναφέρθηκε και στο μηχανισμό επιδότησής της, λέγοντας ότι «οι επιδοτήσεις της αισχροκέρδειας αθροίζουν στα 8,1 δισ., που προέρχονται από τον προϋπολογισμό και το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης. Σύμφωνα με τον προϋπολογισμό, το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης θα έχει έσοδα 5,9 δισ. το 2022, αλλά οι επιδοτήσεις ξεπερνούν τα 8,1 δισ.», συμπεραίνοντας ότι οι φορολογούμενοι στην ουσία εισφέρουν τουλάχιστον 2,2 δισ. τα οποία προέρχονται από τα αυξημένα φορολογικά έσοδα που έχει το κράτος εξαιτίας των εκρηκτικών τιμών.

Συγκεκριμένα, σημείωσε ότι «τα φορολογικά έσοδα γενικώς το 2022 είναι αυξημένα κατά 6,7 δισ. Ιδίως όμως τα έσοδα από ΦΠΑ είναι αυξημένα κατά 4,1 δισ. ή κατά 23,8% σε σχέση με πέρυσι. Τα έσοδα από ΦΠΑ αποτελούν το 62% της συνολικής αύξησης των φορολογικών εσόδων» και απαντώντας στους ισχυρισμούς της κυβέρνησης ότι  αυτή η αύξηση είναι αποτέλεσμα της ανάπτυξης υπογράμμισε ότι «η ανάπτυξη είναι 5,6%, η εκτίμηση για κατανάλωση 7,2%, ενώ  η αύξηση στα έσοδα από ΦΠΑ  είναι πολλαπλάσια, είναι 23,8%». «Είναι προφανές, λοιπόν, ότι αυτή η εκρηκτική αύξηση στα έσοδα από ΦΠΑ δεν προέρχεται από την αύξηση της κατανάλωσης αλλά από τις αυξημένες τιμές».

«Η κυβέρνηση προσπαθεί να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα» παρατήρησε η κα Αχτσιόγλου λέγοντας ότι «το εισόδημα σαρώνεται από τον ΦΠΑ λόγω της ακρίβειας και η ίδια αρνείται να τον μειώσει τουλάχιστον στα τρόφιμα, λέγοντας ότι δεν υπάρχει το δημοσιονομικό περιθώριο, την ώρα που έχει δαπανήσει σε επιδοτήσεις της αισχροκέρδειας πολλαπλάσια ποσά», ενώ για τους κυβερνητικούς ισχυρισμούς ότι θα ευνοηθούν τα υψηλότερα εισοδήματα από τη μείωση των έμμεσων φόρων, τόνισε ότι «η μείωση των έμμεσων φόρων σε τρόφιμα και καύσιμα ανακουφίζει κυρίως τα χαμηλά και μεσαία στρώματα που δαπανούν εκεί το μεγαλύτερο μέρος του εισοδήματός τους». «Η κυβέρνηση απολύτως συνειδητά αξιοποιεί την ακρίβεια για να σωρεύσει έσοδα, τα οποία μετατρέπει σε επιδοτήσεις της αισχροκέρδειας».

«Η κυβερνητική πολιτική ενίσχυσης της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων που συμβάλλουν στην κρίση ακρίβειας και επωφελούνται από αυτήν διαπερνά σχεδόν όλα τα πεδία» παρατήρησε και αναφέρθηκε στο Ταμείο Ανάκαμψης. «Ελάχιστες μέχρι στιγμής οι πραγματικές πληρωμές, καμία μέριμνα για διάχυση της στήριξης. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα πρώτα 455 εκατ. των χαμηλότοκων δανείων πηγαίνουν σε μόλις 13 επιχειρηματικούς ομίλους» είπε και σχολίασε ότι «δεν πρόκειται για ατύχημα, αλλά για στρατηγική που αντανακλάται παντού:

  1. Από το 2019 και μετά αυξάνονται οι κοινωνικές ανισότητες, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία από την ΕΛΣΤΑΤ.
  2. Από το 2019 και μετά αυξάνεται ο πληθυσμός σε κίνδυνο φτώχειας και παιδικής φτώχειας.
  3. Από το 2019 και μετά τα χρέη της ελληνικής κοινωνίας αυξάνονται διαρκώς, προς την εφορία, προς τα ασφαλιστικά ταμεία, ενώ αυξάνονται και τα κόκκινα δάνεια.

Συνολική αύξηση ιδιωτικού χρέους 38 δισ. επί των ημερών σας. Παράλληλα δημιουργείται μια νέα γενιά κόκκινων δανείων λόγω του αυξημένου κόστους ζωής και της αύξησης των επιτοκίων».

Αναφερόμενη στην πολιτική της κυβέρνησης για τα κόκκινα δάνεια επισήμανε ότι «τόσο στον εξωδικαστικό μηχανισμό όσο και στον πτωχευτικό, με την άρνησή σας να ρυθμίσετε ριζικά τα χρέη προς το δημόσιο, με την πλήρη απελευθέρωση των πλειστηριασμών, με την ασυδοσία στη λειτουργία funds και εισπρακτικών, η αντιμετώπιση του ιδιωτικού χρέους έχει περιοριστεί στην επιθετική στρατηγική μέτρων εκτέλεσης κατά της περιουσίας των αδύναμων πολιτών, οι οποίοι αντιμετωπίζονται συλλήβδην ως στρατηγικοί κακοπληρωτές. Έχετε κι εδώ δημιουργήσει μια οριακή συνθήκη. Πλειστηριάζονται πρώτες κατοικίες ακόμη και για οφειλές λίγων χιλιάδων ευρώ, για ευτελή ποσά. Είδαμε τι έγινε στο σπίτι της κ. Κολοβού» τόνισε η κα Αχτσιόγλου.

«Την ίδια ώρα βλέπουμε στελέχη της ΝΔ να κερδοσκοπούν προσωπικά όπως ο κ. Πάτσης. Που αγόραζε κόκκινα δάνεια κοψοχρονιά για να πλουτίζει από τη δυστυχία συμπολιτών μας. Και παράλληλα επιβραβευόταν με απευθείας αναθέσεις από τα ΕΛΤΑ, ενώ περισσότερα από 7 δισ. έχουν δοθεί συνολικά σε απευθείας αναθέσεις» πρόσθεσε.

Σχετικά με το σχέδιο «Ηρακλής», εξέφρασε τον φόβο να εγγραφούν στο δημόσιο χρέος οι εγγυήσεις του ελληνικού δημοσίου που έδωσε η κυβέρνηση στο πλαίσιο του προγράμματος «Ηρακλής», αυξάνοντας το σε απόλυτο νούμερο έως και 18,7 δισ. δημόσιο χρέος.

Κλείνοντας, η κα Αχτσιόγλου μίλησε για προϋπολογισμό συνέχισης της ίδιας αδιέξοδης και άδικης κυβερνητικής πολιτικής. «Καμία μείωση στους έμμεσους φόρους. Αντιθέτως, με πρόβλεψη για ακόμη περισσότερα έσοδα από ΦΠΑ, επιπλέον 800 εκατ. των φετινών, μείωση του προϋπολογισμού της πρόνοιας κατά 412 εκατ. εν μέσω στεγαστικής κρίσης και κρίσης ακρίβειας, μείωση των πραγματικών μισθών» είπε χαρακτηριστικά και ανέδειξε το αντιπαραθετικό πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ. Συγκεκριμένα, αναφέρθηκε σε:

  • Ρυθμιστική παρέμβαση στην αγορά ενέργειας με αποσύνδεση της τιμής ηλεκτρικού ρεύματος από του φυσικού αερίου, πραγματικό πλαφόν στην τιμή χονδρικής και λιανικής στο ρεύμα, πλαφόν 5% στο περιθώριο κέρδους στην παραγωγή ενέργειας,  φορολόγηση των πραγματικών υπερκερδών.
  • Μείωση του ΕΦΚ στα κατώτερα επίπεδα που επιτρέπει η ΕΕ και μείωση του ΦΠΑ στα τρόφιμα στο 6%.
  • Αύξηση του κατώτατου μισθού και τιμαρηθμική αναπροσαρμογή στους μισθούς δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, προκειμένου να ενισχυθεί η αγοραστική τους δύναμη.
  • Κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος στους επαγγελματίες και αποκατάσταση της δικαιοσύνης στους συνταξιούχους αναφορικά με τα αναδρομικά τους και τη 13 η σύνταξη.
  • Ακύρωση υποτιθέμενων μεταρρυθμίσεων όπως η ιδιωτικοποίηση της επικουρικής ασφάλισης και οι σαρωτικοί για τα εργασιακά δικαιώματα νόμοι του κ. Χατζηδάκη.
  • Αύξηση του φόρου σε υψηλά μερίσματα.

Ενώ για τα περί «δημοσιονομικού εκτροχιασμού και νέου μνημονίου» που υποστηρίχθηκαν από τον κ. Μητσοτάκη αν εφαρμοστεί το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ, η κα Αχτσιόγλου υπογράμμισε ότι «το μόνο που δείχνουν είναι την αγωνία μιας κυβέρνησης σε αποδρομή».

Δείτε όλη την παρέμβαση της Έφης Αχτσιόγλου:

Συντάξεις: Οι τελικές αυξήσεις που θα λάβει το 94,6% των συνταξιούχων – ΠαραδείγματαΗλικιωμένοι κάθονται σε παγκάκι στην παραλία της Θεσσαλονίκης.Ηλικιωμένοι κάθονται σε παγκάκι στην παραλία της Θεσσαλονίκης.

Ένας στους δύο θα δει τουλάχιστον μια επιπλέον σύνταξη, σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Εργασίας ενώ διπλές αυξήσεις θα δοθούν σε 1,3 εκατ. συνταξιούχους.

Αυξήσεις στο 94,6% των συνταξιούχων, διπλές αυξήσεις σε σχεδόν 1,3 εκατομμύρια συνταξιούχους, τριπλές αυξήσεις σε περίπου 185.000 και μια επιπλέον σύνταξη σε 1 στους 2 συνταξιούχους προκύπτουν από την ανάλυση των τελικών στοιχείων που ολοκληρώθηκε από τις υπηρεσίες του ΕΦΚΑ, σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Εργασίας, και που λαμβάνουν υπόψιν όλες τις επικείμενες αυξήσεις στις αποδοχές τους, που πρόκειται να εφαρμοστούν σταδιακά από τα τέλη του 2022.

Ειδικά για την οριζόντια αύξηση στο σύνολο των συντάξεων, που θα ισχύσει από 1/1/2023, αυτή υπολογίστηκε με βάση το ποσοστό 7,75%, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του Προϋπολογισμού. Υπενθυμίζεται πως σε περίπτωση που υπάρξει η όποια μικρή απόκλιση ως προς το τελικό ποσοστό της αύξησης που δικαιούνται οι συνταξιούχοι, αυτό θα πιστοποιηθεί από την ΕΛΣΤΑΤ το φθινόπωρο του 2023, με την δημοσιοποίηση των τελικών στοιχείων του πληθωρισμού και του ΑΕΠ για το 2022. Η όποια μικρή απόκλιση προκύψει θα καταβληθεί στους συνταξιούχους στις αρχές του 2024, μαζί με τα αναλογούντα αναδρομικά.

Από την ανάλυση προκύπτουν τα εξής συμπεράσματα:

Η συντριπτική πλειονότητα των συνταξιούχων και συγκεκριμένα οι 2.499.285 σε σύνολο 2.634.786 (94,6%) θα δουν μία, δύο ή και τρεις αυξήσεις στο εισόδημά τους. Μάλιστα οι αυξήσεις είναι τέτοιες, που 1 στους 2 συνταξιούχους θα λάβει τουλάχιστον μία επιπλέον σύνταξη (αρκετοί και ποσά μεγαλύτερα από μια επιπλέον σύνταξη). Οι αυξήσεις αυτές προκύπτουν:

  • Από το «ξεπάγωμα» των τακτικών αυξήσεων από τις αρχές του 2023, που θα είναι 7,75%.
  • Από την κατάργηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης.
  • Από την καταβολή της έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης των 250 ευρώ στα τέλη του τρέχοντος έτους.
  • Από την καταβολή της 4ης ετήσιας δόσης, που προβλέπεται στον ν. Βρούτση, για συνταξιούχους που υπέβαλλαν αίτηση πριν τον Μάιο του 2016, με περισσότερα από 30 χρόνια ασφάλισης.

Αναλυτικά, οι αυξήσεις και το πλήθος των ωφελούμενων επιμερίζονται ως εξής:

  • Αύξηση της τάξεως του 7,75% θα δουν 1.724.713 συνταξιούχοι. Από αυτούς, το 80%-85% θα δουν ακέραια την αύξηση της τάξεως του 7,75%, ενώ η συντριπτική πλειονότητα των υπολοίπων θα δει αυξήσεις που θα ξεπερνούν το 7% αναλόγως του ύψους της προσωπικής διαφοράς που διαθέτουν.
  • 912.644 συνταξιούχοι θα δουν κατάργηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης.
  • 1.206.624 συνταξιούχοι θα λάβουν το έκτακτο βοήθημα των 250 ευρώ.
  • 231.655 συνταξιούχοι θα λάβουν την 4η ετήσια αύξηση του ν. Βρούτση

Από την ανάλυση των επιμέρους κατηγοριών συνταξιούχων προκύπτουν μονές, διπλές ή και τριπλές αυξήσεις.

Συγκεκριμένα:

  • μια τουλάχιστον αύξηση θα δουν 2.499.285 συνταξιούχοι (λόγω της αύξησης της τάξεως του 7,75% ή της κατάργησης της εισφοράς αλληλεγγύης ή της καταβολής του επιδόματος των 250 ευρώ),
  • διπλή αύξηση θα δουν 1.344.696 συνταξιούχοι (λόγω του συνδυασμού των αυξήσεων της τάξεως του 7,75%, της κατάργησης της εισφοράς αλληλεγγύης ή της πληρωμής της έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης των 250 ευρώ),
  • τριπλή αύξηση θα δουν 185.649 συνταξιούχοι (λόγω του συνδυασμού της αύξησης της τάξεως του 7,75%, της κατάργησης της εισφοράς αλληλεγγύης ή της πληρωμής της έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης των 250 ευρώ και της εφαρμογής της 4ης ετήσιας αύξησης του ν. Βρούτση).

Οι παραπάνω κατηγορίες ωφελούμενων επιμερίζονται ως εξής:

  • Από την οριζόντια αύξηση του 7,75% θα ωφεληθούν 1.724.713 συνταξιούχοι.
  • Διπλή αύξηση (αύξηση της τάξεως του 7,75% και αύξηση μέσω της κατάργησης της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης) θα δουν 397.164 συνταξιούχοι.
  • Διπλή αύξηση (αύξηση της τάξεως του 7,75% και καταβολή της έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης των 250 ευρώ) θα δουν 947.532 συνταξιούχοι.
  • Τριπλή αύξηση (αύξηση της τάξεως του 7,75%, καταβολή της έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης των 250 ευρώ και 4η ετήσια αύξηση του ν. Βρούτση) θα δουν 35.252 συνταξιούχοι.
  • Τριπλή αύξηση (αύξηση της τάξεως του 7,75%, αύξηση μέσω της κατάργησης της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης και 4η ετήσια αύξηση του ν. Βρούτση) θα δουν 150.397 συνταξιούχοι.

Για τους 910.073 συνταξιούχους που έχουν μεγάλη προσωπική διαφορά προκύπτει πως σε ποσοστό 83% θα δουν και αυτοί αυξήσεις στις αποδοχές τους. Συγκεκριμένα:

  • Μέσω της κατάργησης της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης θα δουν αυξήσεις 515.480 συνταξιούχοι με μεγάλη προσωπική διαφορά. Οι ίδιοι θα δουν παράλληλα σημαντική απομείωση της προσωπικής τους διαφοράς.
  • Μέσω της καταβολής της έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης των 250 ευρώ θα δουν αυξήσεις στις αποδοχές τους 259.092 συνταξιούχοι και παράλληλα σημαντική απομείωση της προσωπικής τους διαφοράς.

Συμπερασματικά:

  • Συνολικά, το 94,6% των συνταξιούχων θα δουν μια, δυο ή και τρεις αυξήσεις στις αποδοχές τους.
  • Διπλές αυξήσεις θα δουν πάνω από 1,3 εκατομμύρια συνταξιούχοι.
  • 1 στους 2 συνταξιούχους, με τον συνδυασμό των παραπάνω αυξήσεων, θα λάβουν τουλάχιστον μια επιπλέον σύνταξη.
  • Το 83% όσων διαθέτουν μεγάλη προσωπική διαφορά θα δουν και αυτοί αυξήσεις μέσω της κατάργησης της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης και της καταβολής της ενίσχυσης των 250 ευρώ.

Παραδείγματα αυξήσεων

Παράδειγμα 1ο

Με μια αύξηση: Συνταξιούχος που λαμβάνει τον μήνα 850 ευρώ. Με την εφαρμογή της αύξησης του 7,75%, το μηνιαίο όφελος που θα έχει θα είναι περίπου 66 ευρώ, ενώ το ετήσιο 792 ευρώ. Θα αγγίξει δηλαδή το 93% μιας επιπλέον σύνταξης.

Παράδειγμα 2ο

Με διπλή αύξηση: Συνταξιούχος λαμβάνει σήμερα σύνταξη 900 ευρώ και δηλώνει εισοδήματα από άλλες πηγές 6.200 ευρώ συνολικά το έτος. Με την εφαρμογή της αύξησης του 7,75% και το όφελος από την κατάργηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, το συνολικό ετήσιο όφελος ανέρχεται στα 906 ευρώ (840 ευρώ από την αύξηση 7,75% και 66 ευρώ από την κατάργηση της ειδικής εισφοράς). Το ετήσιο όφελος ξεπερνά δηλαδή ανέρχεται σε μια επιπλέον σύνταξη.

Παράδειγμα 3ο

Με διπλή αύξηση: Συνταξιούχος λαμβάνει τον μήνα 750 ευρώ. Με την εφαρμογή της αύξηση του 7,75%, το μηνιαίο όφελος που θα έχει θα είναι περίπου 58 ευρώ, ενώ το ετήσιο 696 ευρώ. Παράλληλα, ο συνταξιούχος δικαιούται και την έκτακτη ενίσχυση 250 ευρώ καθώς οι συντάξιμες αποδοχές του δεν ξεπερνούν τις 9.600 ευρώ τον χρόνο. Με τον συνυπολογισμό και των δυο αυξήσεων στις αποδοχές του προκύπτει πως το συνολικό ετήσιο όφελος ανέρχεται στα 946 ευρώ ξεπερνώντας κατά πολύ την μια επιπλέον σύνταξη.

Παράδειγμα 4ο

Με τριπλή αύξηση: Συνταξιούχος που υπέβαλλε αίτημα συνταξιοδότησης πριν τον Μάιο του 2016, με πάνω από 30 χρόνια ασφάλισης, λαμβάνει των 514 ευρώ τον μήνα. Με την εφαρμογή της αύξησης του 7,75%, το μηνιαίο του όφελος από αυτή την αύξηση θα είναι 40 ευρώ και το ετήσιο 480 ευρώ. Παράλληλα, θα λάβει επιπλέον αύξηση 2,83% λόγω της 4ης ετήσιας αύξησης που προβλέπεται στον ν. Βρούτση με βάση τα βελτιωμένα ποσοστά αναπλήρωσης, δηλαδή επιπλέον 174 ευρώ τον χρόνο. Λόγω χαμηλού εισοδήματος (κάτω από τις 9.600 ευρώ) θα λάβει και το βοήθημα των 250 ευρώ. Επομένως με τον συνδυασμό των τριών παραπάνω αυξήσεων προκύπτει πως το συνολικό ετήσιο όφελος του ανέρχεται στα 904 ευρώ. Θα δει επομένως ακέραια μια επιπλέον σύνταξη αλλά και το 68% μιας 2ης επιπλέον σύνταξης.

Παράδειγμα 5ο

Με διπλή αύξηση: Συνταξιούχος με μηνιαίες απολαβές 1.100 ευρώ, με την εφαρμογή της αύξησης του 7,75%, θα δει μηναίο όφελος 85 ευρώ και ετήσιο όφελος 1.020 ευρώ. Λόγω της κατάργησης της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης θα δει επιπλέον ετήσιο όφελος 66 ευρώ. Το συνολικό ετήσιο όφελος ανέρχεται στα 1.086 ευρώ αγγίζοντας την μια επιπλέον σύνταξη.

Παράδειγμα 6ο

Αυξήσεις παρά την ύπαρξη σημαντικής προσωπικής διαφοράς. Συνταξιούχος με 70 ευρώ αρνητική προσωπική διαφορά λαμβάνει καθαρή σύνταξη τον μήνα 560 ευρώ. Η αύξηση του 7,75% μειώνει σημαντικά την προσωπική διαφορά ωστόσο δεν την υπερκαλύπτει. Λόγω εισοδήματος κάτω των 9.600 ευρώ τον χρόνο, ο συνταξιούχος θα λάβει την έκτακτη οικονομική ενίσχυση των 250 ευρώ και παράλληλα θα δει να μειώνεται κατά 42 ευρώ η προσωπική του διαφορά και θα μπορέσει να δει ταχύτερα πραγματικές αυξήσεις στη τσέπη του στο μέλλον.